ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Vem var den första Rönnholmaren  (läst 1028 gånger)

2006-01-12, 21:34
läst 1028 gånger

Utloggad Kim Rönnholm

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 39
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Först måste jag be vissa personer om ursäkt.  
Och gör om försöket igen..
 
Jag är nyfiken på vem egentligen den första Rönnholmaren var. Vem var han, var kom han ifrån? Vilka förfäder han har med mycket mera...
 
All information man kan få in angående om den första Rönnholmaren så är jag väldigt tacksam
 
Mvh: kim

2006-01-12, 23:53
Svar #1

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Kim, är du säker på att det bara finns en släkt Rönnholm?  
 
För dagen finns det 471 personer med detta namn, så nu får du väl sätta igång och forska och se om dessa hör ihop?
 
Det finns många bra tips för nybörjare på www.genealogi.se

2006-01-13, 12:03
Svar #2

Henrik Mangs

Hej
Det finnes flera släkter här i Österbotten Finland med släktnamnet Rönnholm. Jag har själv ca: 400 Rönnholmare i min databas, de äldsta från tidigt 1700-tal.
 
Lycka till i din forskning kring släkterna Rönnholm

2006-01-13, 16:14
Svar #3

Bo-Arne Torger

Hej Kim!
Efterson du nämner en släktträff i Storuman förstår jag att du söker den förste Rönnholmaren med ättlingar i Stensele socken.
Vad jag kan finna finns det två Rönnholmssläkter i Stensele.
 
Den ena härstammar från Mikael Rönnholm, född 1806 9/4 i Rönnäs, Vilhelmina (Källa: Vilhelminaborna -1920 av Karl-Erik Gavelin)
Den andra härstammar från Jonas Mikael Rönnholm, f 1863 3/10 i Åskilje, Stensele, som oä son till pigan S C Persdotter (Sara Carolina) i Åskilje. Haidie Lirell-Holmfridsson uppger i sin bok Byar och gårdar inom Gamla Stensele kommun 1702-1899 att fadern hette Jonas Abrahamsson från Hedmark i Lycksele socken.
 
MVH
Bo-Arne

2006-01-14, 14:01
Svar #4

Utloggad Kim Rönnholm

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 39
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej Henrik Mangs... kul att du skrev, det här måste vi försöka ta reda på hur Rönnholmarna kom till Österbotten i Finland.
 
Mvh: Kim Rönnholm

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna