ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Min historia  (läst 1074 gånger)

2015-12-22, 00:56
läst 1074 gånger

Utloggad Jessica Edqvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 113
  • Senast inloggad: 2024-02-18, 19:42
    • Visa profil
Hej!
 
Har släktforskat ett antal år nu men på låg nivå och lite i perioder. Mammas faster Aina Lundberg (1908-08-26) var gammal, tror hon var 101 år gammal när hon ville ge bort sin förmögenhet, den skulle gå till hennes syskons barnbarn och då kom uppgifter fram som ingen visste. I hennes testamente som togs fram stod det att även hennes halvbror Everts barnbarn ska få lika stor del som de andra.  
Vad var det här? Jag kontaktade riksarkivet och fick svar att min morfar hade en annan pappa än sina syskon men innan det hade jag skrivit till mammas faster och frågat vem det var. Hon ville inte svara på det och hon tog med sig det när hon dog (2012) 103 ½ år gammal.
 
Pappan hette Frans Oskar Björkman född 1875-07-14 i Norrköpings S:t Olai. Det gick en tid innan jag tog upp det igen och då hittade en släkting till mig honom på Långholmens centralfängelse med foto och allt, han hade suttit där i ca två år mellan 1900-1902. Fick en hel del hjälp med att få fram syskon och annan Björkmansläkt av andra forskare här på Anbytarforum, väldigt snälla människor  
 
Min mamma som heter Hallqvist har alltid trott att Knut Hallqvist var hennes farfar. Såklart undrade man hur en gift kvinna kunde få ett barn med en annan man och sen ta hem barnet utan vidare. Hade olika teorier, hon var otrogen, det mest troliga. Men varför skulle hon vara otrogen. Ville hon ha fler barn, kunde inte Knut få fler barn på grund av sin sjukdom? Var det därför? Alla morfars halvsyskon föddes i Norrköping, han föddes i Stjärnorp. Hade en tanke att hon ville föda i hemlighet, men han var ju inte hemlig sen.
 
Min morfar Oskar Evert Georg Hallqvist född 1919-10-13.
Min son har fått mellannamnet Oskar efter honom.
 
Sommaren 2014 hjälpte Monika W mig att få fram en massa uppgifter om Frans Oskar. Hon hittade en syster till morfar men hittade henne någonstans, levde hon, hade hon bytt namn?
 
Sen hittade hon ett helt virrvarr med massa halvsyskon till alla. Min mammas äldsta faster hade en annan pappa än sina småsyskon och det hade ju morfar och han syster också. Morfars helsyster Vera Maria Irene född 1921-09-22 i Stjärnorp.
Maken till morfars mamma hade också fått barn på annat håll, tre stycken; 1921, 1925 och 1928, samma år som den sista sonen föddes dog Knut Albert Leonard Hallvist i cancer. (1878-10-05 - 1928-12-16)
 
Då flyttade Anna Matilda Hallqvist (1884-12-15) till sina barns far och lämnade sina andra barn kvar i lägenheten där de alla bott. Vad jag har fått höra av andra släktingar så tog Aina 20 år hand om sina bröder som var 17 och 14 år.
 
Sen fick Monika fram att Vera kommit till en sinneslöanstalt, Dalary Tenhult. Jag kontaktade Norrköpings stadsarkiv och fick en bunt med papper om Vera. Det stod att hon även bott på Värnhem i Norrköping. Jag har hittat lite hemska historier om det stället.
Vera avled där 1945-06-28. Det står ingen dödsorsak.
Allt det här och en massa annat som stod i papperna gjorde mig lite ledsen, min morfar som hetat Oskar som barn bytte sitt namn till Evert, när vet jag inte.  
I en utredninghandling av en händelse står följande:
Björkman, som fört ett synnerligen oordentligt levnadssätt, har ej försörjt barnen. Anna Matilda har mottagit fattigvårdshjälp i 6 år olika summor för varje år.
 
 
Längst ner i dokumentet under anmärkningar står:
Frans Oskar Björkman, som på senare tiden vid upprepade tillfällen uttalat hotelser mot såväl Anna Hallqvist som barnen, upprepade dessa, senast lördagen den 22 dennes. Sålunda anmodade han gossen Oskar att gå till vedboden och hämta en yxa till bostden, och när den senare ej gjorde detta, gick Björkman själv efter yxan och tog denna med till bostaden. Björkman var vid detta tillfälle, som så ofta i övrig berusad. Anna Hallqvist, som nu befarade att Björkman skulle göra allvar av sina hotelser, lyckades komma ut ut bostaden och tillkalla polis. Björkman avfördes nu till poliskontoret och har i dag genom nykterhetsnämndens försorg överförts till Venngarn.
 
Emedan barnet Vera Maria Irene Hallqvist är sinneslö och sålunda i behov av särskild omvårdnad samt modern, som är sjuklig, ej kan försörja henne och fadern, efter allt att döma kommer att förtsätta med sitt föregående leverne, hemställer Distriktsstyrelsen i 19: distriktet att fattigvårdsstyrelsen måtte vidtaga åtgärder för barnet omhändertagande av Barnavårdsnämnde.
 
Norrköping den 28/3 - 1930
Tillsyningsman: Ernst Petersson
 
Jag förstår nu varför de inte ville säga något. Att de kunde hålla det hemligt så länge förstår jag inte, visste min mormor om det?  
Morfars pappa var inte snäll i mina ögon, på bilden såg han snäll ut, bilden när han släpptes från Långholmen.  
 
Någon gång i framtiden ska jag ta reda på mer om Frans Oskar, Vera och Anna Matilda, men det r så känsligt allting, så nära men ändå inte..
Jag undrar om Vera verkligen var sinneslö eller bara skadad av faderns våld. Om Vera finns 34 skrivna dokumentsidor, vissa på skrivstil som jag inte kan läsa helt och hållet men de flesta är skrivna på maskin.
 
Vad jag vet är att Ruth Bring på Dalary - Tenhult tog emot Vera i maj 1930. Hon bodde på Värnhem i tio år.
 
Som tur är har ingen ärvt Frans Oskar problem.
Ville bara berätta min historia och även skriva av mig lite.
 
Hälsningar
 
Jessica Edqvist
 
(Meddelandet ändrat av Jessica77 2015-12-22 01:03)

2015-12-22, 15:59
Svar #1

Utloggad Patrick von Brömsen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1404
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 18:39
    • Visa profil
Tack för att du delger detta. Finns många öden som berör, alla kanske inte får ord på pränt såsom ditt.  
 
 
 
Vänligen Patrick
Vänligen Patrick : )

2015-12-22, 17:39
Svar #2

Utloggad Sven-Ove Brattström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3276
  • Senast inloggad: 2024-02-09, 14:25
  • Bilden är gammal, mera rynkor nu :)
    • Visa profil
   
Mycket bra inlägg Jessica
 
Värdefullt !
 
MVH
 
     Sven-Ove
Brattis (före 2004 Linewizard) = Sven-Ove Brattström

2015-12-22, 18:54
Svar #3

Utloggad Jessica Edqvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 113
  • Senast inloggad: 2024-02-18, 19:42
    • Visa profil
Tack för era vänliga svar, Patrick och Brattis

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna