ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hur tar man kontakt med levande släktingar?  (läst 2401 gånger)

2012-05-21, 23:30
läst 2401 gånger

Utloggad Anna Rohman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 174
  • Senast inloggad: 2013-07-10, 23:09
    • Visa profil
Hej
 
Jag vet att man inte får skriva om nu levande personer, därför tänker jag inte nämna några namn utan kalla en av dem [color=aa00aa]XX [/color]och det är INTE mina släktingar det handlar om. Men...
 
Jag har hittat ett halvsyskon till [color=aa00aa]XX [/color], som jag har adress och telefonnummer till, men jag vet inte hur jag skall göra. Skall JAG ta kontakt med personen i fråga och berätta att det finns ett halvsyskon, [color=aa00aa]XX [/color], som vill ha kontakt? Eller skall jag ge uppgifterna till [color=aa00aa]XX [/color]så att denna person kan ta kontakt själv?
 
Det är ett känsligt ämne, bl.a. misstanke om adoption (tveksamt eftersom jag hittade personen utan större ansträngning...) vilket gör det ytterligare känsligt, så därför vill jag inte röra till det i onödan.
 
Hur skulle ni göra?

2012-05-22, 07:08
Svar #1

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Jag tycker att du ska låta halvsyskonet XX ta kontakt. Den som är över 18 år får leta rätt på sina förlorade anhöriga, men det är en privat sak som de inblandade bör sköta själva. Det blir minst känsligt då.

2012-05-22, 07:12
Svar #2

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Jag anser att XX måste ta beslutet om kontakt. Om XX vill att du ska sköta saken, så är det på uppdrag av XX, som du gör det.
Ann-Mari Bäckman

2012-05-22, 09:56
Svar #3

Utloggad Leif Stenlund

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 69
  • Senast inloggad: 2017-11-28, 12:22
    • Visa profil
Låt XX sköta saken själv.
Jag har personlig erfarenhet av detta och reaktionerna kanske inte alltid är vad man förväntar sig.

2012-05-22, 21:01
Svar #4

Utloggad Anna Rohman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 174
  • Senast inloggad: 2013-07-10, 23:09
    • Visa profil
Tack för svaren.
 
Jag har tvekat i ett halvår snart och har nog precis som Leif säger, tänk att reaktionerna kan bli väldigt annorlunda än man tänkt sig. Det är alltid bra att få helt utomstående människors åsikter och tankar eftersom någon eventuell partiskhet inte finns då...
 
Tack för hjälpen! Det lutar nu åt att jag ger XX uppgifterna och låta XX ta steget om XX själv vill.

2012-10-17, 22:52
Svar #5

Utloggad gunhild svenonius

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 230
  • Senast inloggad: 2022-11-05, 14:30
  • renskriver gamla brev
    • Visa profil
Du har inte berättat om XX vet om att det finns ett halvsyskon? Det hela kanske skall vara en familjehemlighet som inte bör spridas ut. Berättar du för XX så är hemligheten ute. Ja, det är en tung hemlighet att bära, men kanske raseras hela världen för det okända halvsyskonet. Du bör luska lite mer om förhållandena, lever modern, så är det väl lämpligast att höra med henne

2012-10-18, 21:25
Svar #6

Utloggad Anna Rohman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 174
  • Senast inloggad: 2013-07-10, 23:09
    • Visa profil
XX vet om att det finns ett halvsyskon och rykten har alltid funnits i familjen. XX har fått ta del av en kopia på Hfl/Folkbokföringspapper som jag fick från landsarkivet. Där fanns halvsyskonet och dess pappa med, vilket gör att jag tror att adoptionsryktet inte stämmer. Det är väl 100 års preskriptionstid på adoptionsuppgifter?

2012-10-18, 21:55
Svar #7

Utloggad gunhild svenonius

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 230
  • Senast inloggad: 2022-11-05, 14:30
  • renskriver gamla brev
    • Visa profil
Det kanske finns någon bouppteckning där du kan hitta information, dom är ju offentliga handlingar. Ett adopterat barn ärver lika som ett biologiskt, så därför borde det finnas antecknat. Är barnet inte adopterat så ärver det inte enligt lag, bara om det finns testamente

2012-10-18, 22:06
Svar #8

Utloggad Leif Stenlund

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 69
  • Senast inloggad: 2017-11-28, 12:22
    • Visa profil
Ett adopterat barn ärver INTE sina biologiska föräldrar. (bara sina adoptivföräldrar)
Biologiska föräldrar eller nära släktingar får INTE kontakta XX.
Det åligger alltså det adopterade barnet själv att ta reda på sitt biologiska ursprung om vilja/intresse finns.
 
Eftersom du skriver att xx vet om att han/hon är adopterad, så ligger saken i dennes händer.

2012-10-19, 22:02
Svar #9

Utloggad Per Schröder

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 414
  • Senast inloggad: 2017-08-21, 00:41
    • Visa profil
Det kanske är bättre att försöka kontrollera via skatteverket vad som står på den förälders personakt som är förälder till båda barnen, att de finns med där båda två, så det inte blir en chock i framtiden när föräldern avlider, och det plötsligt finns ytterligare ett barn som skall ärva bl a. Ser detta tyvärr lite alltförofta i mitt arbete som begravningskundrådgivare.

2012-10-21, 19:16
Svar #10

Utloggad Anna Rohman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 174
  • Senast inloggad: 2013-07-10, 23:09
    • Visa profil
Leif, det är inte XX som är adopterad.
 
För att klargöra, eller möjligen krångla till det:
XX's mamma MM hade barn sedan innan med pappan PP, alltså dottern DD.
 
XX är uppväxt med MM och har pratat om att det skall finnas ett syskon som är bortadopterat. Det KAN vara DD XX syftar på, men det är inget MM vill prata om och naturligtvis är detta känsliga grejer att prata om.  
 
I hfl/folkbokföring finns både XX och DD noterade, men eftersom XX inte har samma pappa som DD kan det ju vara så att PP tagit DD med sig när PP och MM gick skilda vägar.
 
Men en fråga kvarstår, eftersom jag fått pappret hemskickat till mig med alla dessa uppgifter borde det väl inte ha handlat om någon adoption? Utan snarare en förälder som tagit med sig sitt barn när man skildes? Annars borde de väl ha strukit över uppgifterna?
 
Skatteverket har gett mig dagens uppgifter om var DD finns, namn, adress och även vem DD är gift med idag. Och då har jag ändå bara sagt att det är en EVENTUELL släkting och de nämner inget om adoption heller.

2012-10-21, 19:24
Svar #11

Utloggad Leif Stenlund

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 69
  • Senast inloggad: 2017-11-28, 12:22
    • Visa profil
OK.
Svårt läge. Följ ditt hjärta.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna