ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hur mycket same är jag?  (läst 2642 gånger)

2012-05-17, 16:51
läst 2642 gånger

Utloggad Kia Rolén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 124
  • Senast inloggad: 2014-02-06, 06:41
    • Visa profil
Hej!
Min mormors farmor, Sigrid Margareta Larsdotter f. 1813 Åsele, var same, och min morfars mormor, Christina Chatarina Larsdotter f. 1816 Åsele, var same.
Dessa sameflickor var dessutom systrar.
Min mormor och min morfar var gifta.
Räknas jag till samesläktet?
MVH
Kia Rolén

2012-05-18, 12:49
Svar #1

Utloggad Anna-Carin Betzén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1112
  • Senast inloggad: 2019-10-28, 20:07
    • Visa profil
    • www.btz.se
Du har 16 förfäder i din mormors farmors generation. Eftersom två av dem var samer har du alltså till två sextondelar (dvs en åttondel) samiska rötter. (Med reservation för att det kan finnas enstaka samer på den icke-samiska sidan, och vice versa, ännu längre tillbaka.)  
 
Nu vet jag inte riktigt vad du menar med att räknas till samesläktet, men med ett påbrå som ligger nästan 200 år bort låter det väldigt långsökt att du skulle betraktas som same. För att ha rösträtt i Sametinget krävs t.ex. att du uppfattar dig som same och har eller har haft samiska som språk hemma.  
 
Själv har jag till tre åttondelar norska rötter, men jag skulle inte därför kalla mig för norska!

2012-05-18, 17:28
Svar #2

Utloggad Kia Rolén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 124
  • Senast inloggad: 2014-02-06, 06:41
    • Visa profil
Okej!
Tusen tack för svaret!
Har varit lite diskussioner i min omgivning om detta.
Själv brukar jag säga att det finns samer i mina anor.
Tack än en gång!
MVH Kia Rolén

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna