ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Gammelfaster  (läst 3795 gånger)

2007-10-10, 00:51
läst 3795 gånger

Utloggad Ann-Marie Gidå

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 96
  • Senast inloggad: 2014-07-09, 00:17
    • Visa profil
I Månadens Boks medlemstidning Nr11 nov. 2007 säger författarinnan Karin Alvtegen: Min gammelfaster Astrid Lindgren gav mig id?n till boken.
   Vad är en gammelfaster? Gammelfarmor är farmors mor och gammelmormor mormors mor, men hur många generationer bakåt ska man gå för att träffa på gammelfaster ? Kan det vara fars eller mors faster eller är det farmors eller mormors faster? Troligen inte det sistnämnda, men för mig är inte släktskapet glasklart. Ofta kallar väl barn sin fars faster för faster liksom fadern.Är det denna person,som avses? Uttrycket är obekant för mig. Är det vanligt att ange släktförhållande på detta sätt?  
undrar en okunnig, släktforskande
 farmor
Ann-Marie

2007-10-10, 08:33
Svar #1

Utloggad Göran Stenberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3170
  • Senast inloggad: 2021-09-03, 16:24
    • Visa profil
Min erfarenhet är att man ofta omnämner äldre släktingar som Du beskriver men aldrig tilltalar dem på det viset. I tilltalet är det alltid faster, moster, morbror osv, dvs som om de vore ens egna.
Uttrycket gammelfaster kan jämföras med gammelfarmors, dvs mors eller fars farmor.
GS

2007-10-10, 17:07
Svar #2

Utloggad Sten Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 223
  • Senast inloggad: 2024-01-25, 16:14
    • Visa profil
Jag instämmer med Göran, men vill tillägga att jag inte ser det självklara i Ann-Maries påstående om att farmors mor skulle kallas gammelfarmor. För mig är hon gammelmormor. Om denna kvinna t ex endast föder döttrar innebär det att hon kommer att bli mormor till alla sina barnbarn, däremot aldrig farmor, vilket borde ge henne svårigheter i nästa led med att kvala in som gammelfarmor!
 
mvh
Sten

2007-10-10, 18:11
Svar #3

Utloggad Barbro Peterson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 839
  • Senast inloggad: 2022-03-29, 14:14
    • Visa profil
Eftersom Karin Alvtegens mor i en artikel i Vimmerby Tidning står som brorsdotter till Astrid Lindgren, måste väl författarinnan Karin Alvtegen här mena, att gammelfaster är mors faster.
 
MVH
Barbro

2007-10-10, 19:49
Svar #4

Utloggad Göran Stenberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3170
  • Senast inloggad: 2021-09-03, 16:24
    • Visa profil
Ja, gammelfarmor och gammelfaster kan vara mammas eller pappas farmor respektive faster. Står det förresten inte grande-tante hos fru Lenngren?

2007-10-10, 20:56
Svar #5

Utloggad Göran Stenberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3170
  • Senast inloggad: 2021-09-03, 16:24
    • Visa profil
Sten, självfallet är farmors mor min gammelmormor eller på norrländska till och med gammalmormor. Allt annat blir förvänt.
Göran

2007-10-11, 03:48
Svar #6

Utloggad Ann-Marie Gidå

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 96
  • Senast inloggad: 2014-07-09, 00:17
    • Visa profil
Tack för er vilja att reda ut begreppen!
Som släktforskare finns det för mig endast ett sätt att klargöra släktskapet, men i vardagslag utan anknytning till släktforskning tycks möjligheterna vara fler. I ovanstående fall (enl. vad Barbro Peterson läst i Vimmerby Tidning) så skulle jag utan tvekan ange Astrid Lindgren som morfars syster. Då undviks alla missförstånd och gissningar. Det där med gammel har jag svårt att förlika mig med. Eftersom Småland aldrig tillhört Danmark kan man nog bortse från dansk influens.Jag har för mig, att sammansättningar med gammel förekommer där. Även för mig från Sveriges södra halva låter gammal naturligare än gammel.
 
mvh
Ann-Marie

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna