ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Tvillingarna Mats Hansson(Latikberg) och Elias Hansson (Bäsksele) födda 16/4 1743 Näset,Fjällsjö(Y)  (läst 1031 gånger)

2005-05-07, 18:57
läst 1031 gånger

Emma Ingelsson Alkbring (Emmaia)

Hej!
Är det någon som vet om dessa män var enäggs- eller tvåäggstvillingar? Jag har båda som anor.
Av Elias barn har jag Hans Eliassson som ana
(två barn till denne Hans; min fffff Hans Hansson f 1807 och  min fffmfm Elisabeth Christina Hansdotter, f1802)
Av Mats barn har jag Maria Mattsdotter som ana
(Marias barn som är min ffmmmm Susanna Persdotter f 1795 i Latikberg)
 
Jag är mest glad att jag upptäckte det.  
Skriv gärna glada saker.
 
Mvh Emma

2005-05-07, 22:34
Svar #1

Emma Ingelsson Alkbring (Emmaia)

Ursäkta, Länsbokstaven är fel.
Jag hoppas att ni är glada ändå.
 
Mvh Emma

2005-05-08, 06:41
Svar #2

Rune Edström (Rune)

Hej Emma
 Du söker verkligen början till din släkt. Kunde dom så sent som 1970 säkert bestämma om det var en- eller tvåäggs tvillingar. Vad säger dom som vet bättre?
 
Du har rätt Y är länet. Fjällsjö låg i Ångermanland Västernorrlands län. Om du hittat nåt jag skrivit, så hade jag alldeles för många införda för att ändra länsbokstaven, när jag kom underfund om?et. Ca XXXX x 4 tryck för att editera om allihop, Så det bara fortsatte på samma sätt.
mvh
rune

2005-05-08, 09:48
Svar #3

Utloggad Anita Berglund Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1700
  • Senast inloggad: 2022-12-01, 10:29
    • Visa profil
    • anitaberglund.se
Emma! Är tvillingarna födda 1743 så kan jag nog garanterat säga att ingen kan säga huruvida de var enäggs- eller tvåäggstvillingar  
 
Glad vår!  
 
Mvh Anita
PS Har du fått artiklarna av Rut Gavelin?

2005-05-08, 13:43
Svar #4

Emma Ingelsson Alkbring (Emmaia)

Hej Rune och Anita!
 
 Jag tycker att det passar med en egen rubrik för tvillingarna och deras familjer ändå.
 
Anita, jag väntar fortfarande på artiklarna. Tack på förhand.
 
Mvh Emma

2005-05-08, 21:21
Svar #5

Emma Ingelsson Alkbring (Emmaia)

Hej alla!
Jag måste bara få berätta varför jag blev så glad. Det är för att Ulla Nordenstam har visat mig uppgifter om Mats Hansson och Susanna  Ersdotters familj i Latikberg bara för att för att vår gemensamma ana Maria Johansdotter, född i Pauträsk, Lycksele växye upp hos dem.
Maria J gifter sig med Hans Eliasson, Bäsksele, som jag redan nämnt i diskussionen.  Roligt att även ha en biologisk ana i den hjälpsamma familjen.  Susanna Ersdotter föräldrar hade jag redan som anor på ett annat sätt. Det börjar bli invecklat.
 
Mvh Emma

2005-05-09, 11:01
Svar #6

Emma Ingelsson Alkbring (Emmaia)

Hej igen!
 
Jag måste erkänna att det blev fel i det första inlägget.  
 
Min fffmfm hette Eva Christina Hansdotter, inbland omnämns hon som Eva C Hansdotter.
Mina källor, K-E Gavelin, Vihelminaborna och Gustavson, Göte och Gunvor. Kring hjortronberget, har olika uppgifter om när hon skulle varit född, 1801, 1805 eller 1806. 1802 finns inte i litteraturen.
Konstigt vad många fel det blev. Men det var i fösta hand de andra fynden jag ville berätta  om.
 
Mvh Emma

2005-05-09, 22:23
Svar #7

Gunvor Gustafson

Hej Emma!
 
Jag ser att du har många födelsedata på Eva Christina Hansdotter. Det har tyvärr blivit fel  
i registret. Enligt husförhöret 1820-1830 kort S60523 2/3 sid 115 är hon född 1805.För att vara säker kolla i födelseregistret.
 
Mvh Gunvor o Göte.

2005-05-10, 13:45
Svar #8

Emma Ingelsson Alkbring (Emmaia)

Hej Gunvor och Göte!
 
Tack för svar med mikrokortshänvisning. För övrigt tycker jag att er bok  Kring hjortronberget är jättetrevlig och intressant. Jag ska önska mig den i julklapp. Just nu har jag bara lånat den från universitetsbiblioteket  i Umeå.
 
Jag vill passa på att fråga om en annan Latikbergare.  Lars Johan Johansson Hällsten,
son till Eva Christina Hansdotter,
var han den Lars Johan Johansson som enligt OP Pettersson, Gamla byar i Vihelmina del III, sid 46, smidde de bästa liarna?  
 
Mvh Emma

2005-05-10, 21:56
Svar #9

Gunvor o Göte

Hej igen Emma!
 
Det stämmer, om du läser i kring hjortronberget
på sidan 65 enl protokoll fr sockenstämman den 20 april 1862 att han även smidde spik till försäljning, han var en riktig mångsysslare.
Lars Johan blev ingift i Anders Hanssons familj, i och med det blev han ägare till det hemman i N Latikberg där han bodde och verkade (se sid 120 i samma bok)
 
Hälsningar Gunvor o Göte

2005-05-11, 18:49
Svar #10

Emma Ingelsson Alkbring (Emmaia)

Hej Gunvor och Göte!
 
Anders Hansson är ju er ana också.  (sid 97 i boken).  Var ligger/ låg Granö?  Ni nämner ju Granö-släkten Olsson.
 
Jag undrar om Lars Johan menade något särskilt med att kalla sig Hällsten.
 
Mvh Emma

2005-09-06, 15:25
Svar #11

Emma Ingelsson Alkbring (Emmaia)

Hej!
 
Jag vill fråga om tvillingarnas pappa och farfar
 
Deras pappa:
Hans Mattsson
född 1711 12/5 i Böle, Fors (Jämtland)
gift 1734 1/1 med nästa ana
död 1782 7/12  i Näset 1, Fjällsjö (Ångermansland, men Jämtlands län)
 
Källa :Agneta Olofsson Fjällsjö byar och gårdar
Enligt Tyko Lundqvist i boken Av Ris och Rot är han en finne som kommit tågandes från Ragunda i Jämtland.
 
Deras farfar:
Matts Mattsson
Född i Edsele, Ångermanland
 
Källa: Agneta Olofsson, Fjällsjö byar och gårdar
 
 
Är det någon som vet mer och vill dela med sig.
Har Tyko Lundqvist rätt när han kallar dessa för finnar?
 
Mvh Emma

2005-09-07, 06:29
Svar #12

Rune Edström (Rune)

Hej Emma
Skickar en fil till dej. Fler intresserade, skicka ett mail
mvh
rune

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna