ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Kurs i Emigrantforskning  (läst 1029 gånger)

2011-10-30, 10:01
läst 1029 gånger

Utloggad Pernilla Johansson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 37
  • Senast inloggad: 2012-08-11, 10:18
    • Visa profil
    • pernillasanor.blogspot.com
Hej!
 
Jag har gått släktforskarkurser för nybörjare och fortsättning. Men något som jag saknar är Emigrantforskning.
 
Vet ni om det finns några kurser i det?
Jag bor i Jönköping och har inget körkort så det bör ju vara i närheten eller lätt att ta sig till.
Om det ligger längre bort så är det svårt om det är flera kurstillfällen för mig att ta mig dit,
 
Tacksam för alla tips.
Pernilla

2011-10-31, 07:39
Svar #1

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Hej Pernilla! Släktforskarföreningen i Jönköpings kommun (Jönköpingsbygdens Genealogiska förening, JBGF) ska ha en temadag kring emigrationsforskning den 26 november på Stadsbiblioteket (se föreningens hemsida).
 
Annars är det inte så vanligt med sådana kurser, JBGF har haft det några gånger de senaste tio åren, något av studieförbunden här har haft någon gång. Man är därmed mer hänvisad till självstudier.
 
Det finns en handbok från Släktforskarförbundet (se Rötterbokhandeln) som kom 2009 (reviderad upplaga 2011), Emigrantforskning som är bra, och det finns på biblioteket en äldre bok som numera är helt slutsåld, Emigrantforska steg för steg.
 
Det finns även en längre artikel med tips om främst gratis databaser på Internet och om vilka olika källor och dokument som kan finnas i Föreningen DIS tidning, Diskulogen, 2006 nr 72 sidorna 12-22. Den är fortfarande aktuell även om tillgången till källor blivit allt större (framför allt gratis genom familysearch.org)
 
Hälsningar,
Eva
 
(PS. Jag skriver normalt som privatperson på Anbytarforum men jag är ordförande i JBGF och har även skrivit artikeln i Diskulogen som jag hänvisar till. Jag hälsar dig därför välkommen till temadagen, eftersom den är öppen för allmänheten och helt gratis, det är kl. 11.30-14.30, men en utställning finns i Fokus där vi ska vara så det är bra att vara där när biblioteket öppnar kl 11.00).
 
(Meddelandet ändrat av edah 2011-10-31 07:45)

2011-10-31, 17:37
Svar #2

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4736
  • Senast inloggad: 2023-12-03, 17:58
    • Visa profil
Pernilla, det blir ju en fullträff med temadagen i Jönköping.  
 
För de som inte bor i Jönköping kan jag berätta vad som händer den 1 december. Då är det Emigranttema på Historiska Museet i Stockholm. Det blir föredrag av den välkända emigrantforskaren Elisabeth Thorsell, det blir en hel info från Genealogiska Föreningen, möjlighet att köpa släktforskarens julklapp och sist men inte minst så blir det vernissage av den fina emigrantutställning som Enköpings museum tagit fram, som sedan visas i fjorton dagar på Historiska. Fri entre
Kolla gärna på kalendern på www.historiska.se , där finns också adressen till museet

2011-11-01, 06:17
Svar #3

Utloggad Pernilla Johansson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 37
  • Senast inloggad: 2012-08-11, 10:18
    • Visa profil
    • pernillasanor.blogspot.com
Tack Eva för tipsen! (Ja Mats det blev lyckat)
 
Ja den Temadagen vill jag gärna gå på. Skall man anmäla sig någonstans eller är det bara att dyka upp vid 11:00?
Om det inte fanns kurs så var det något sådant här som jag var ute efter, Tack.
 
Hälsningar
Pernilla

2017-11-24, 13:03
Svar #4

Utloggad Viktoria Jonasson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 168
  • Senast inloggad: 2023-05-03, 16:28
    • Visa profil
Hej!


Frågan kanske inte är aktuell för dig längre, men Borås Släktforskare har emigrantkurser varje termin. Fast då är det vardagskvällar som gäller.


Ett annat alternativ är att kontakta Ulricehamnbygdens forskarklubb. De arrangerar helgkurser emellanåt och deras ordföranden är en av de båda författarna till förbundets handbok om emigrantforskning.


I Kinda kommun i södra Östergötland arrangeras Amerikaveckan vartannat år och då brukar det finnas med dropin-forskning som aktivitet.


Vänliga hälsningar,
Viktoria

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna