ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Sveriges utbildningssystem under 1850-talet  (läst 1768 gånger)

2012-09-09, 23:21
läst 1768 gånger

Utloggad Donald Larson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: 2012-09-13, 20:51
    • Visa profil
Jag försöker lära sig tillräckligt om det svenska utbildningssystemet av 1850-talet för att tolka information om Carl Fredrik Larsson, född 1835Nov12 i Mellby Tykagård, Gränna, Jönköpings län. Följande information kommer från husförhör register för ovanstående ort från 1845 till 1865.
 
I förväg, förlåt längden och antalet frågor. Observera att detta kan vara till nytta för de ruttna Anbytarforum Yrken Telegrafist.
 
Orden från husförhör jag kan översätta till engelska. Mitt problem är deras betydelse i sin utbildning i allmänhet och i sin träning som Telegrafist. Jag har inte kunnat hitta en webbplats, varken svenska eller engelska, att hjälpa mig att förstå.
 
Allmänna frågor: Vilken del av Carl utbildning gavs till alla? Vilka delar är speciell och måste betalas av Carl eller hans familj?
 
A) 1845-1847 husförhör. Carl Fredrik (Larsson), ålder 10-12.
Observera att ingen information om skolgång.
Fråga 1: Har bristen på notationen menar standard skolgång upp till 12 års ålder?
 
B) 1848-1850 husförhör. Carl Fredrik (Larsson), ålder 13-15. Enligt Omständigheter anges scholaris. För hans syster Inga Lotta (ålder 15) anges endast som 49 Conf.
Fråga 2: Vad betyder conf betyder och vad är betydelsen?
Fråga 3: scholaris översätts lärd, vad är betydelsen av titeln?
 
C) 1851-1854 husförhör. Carl Fredrik (Larsson), ålder 16-19. Enligt Omständigheter nu listas scholaris Conf. 29/551 i Jönköping.  
Frågor 4: scholaris Conf. 29/551 i Jönköping tycks innebära att Karl studerade i Jönköping för 4 år men han är fortfarande listad som lever med sina föräldrar. Var han studerar avancerade ämnen? Var han fortfarande hemma eller Jönköping?
 
D1) 1855-1860 husförhör. Carl Fredrik Lundelius, ålder 20-25. Han är listad, antar jag 1855 vid 20 års ålder, med Lundelius som ett efternamn.
Fråga 5: Karl inte längre har titeln scholaris, men nu har ett nytt efternamn, Lundelius. Det var min uppfattning att en ny efternamn kan väljas när en avslutade sin utbildning för ett yrke eller gick militären. Vad har han avslutat för att motivera en ny efternamn?
 
D2) 1855-1860 husförhör. Enligt Omständigheter Carl nu listas Telegrafist i Collega i Wetterwik skrivet ovanför Gymnasiet Student i Uppsala. Båda verkar ha skrivits på samma gång.
Fråga 6: Varför är Carl är listad som Telegrafist, men också Gymnasiet Student?? Var en klar först eller båda på samma gång?
Fråga 7: Var Carl faktiskt studerar i Uppsala Universitet samtidigt var han utbildning som en Telegrafist i Collega i Wetterwik (Vättervik eller kanske Västervik)?
 
E) 1861-1865 husförhör. Carl Fredrik Lundelius, ålder 26-30. Hans namn är fodrad med (han inte längre bor med sina föräldrar?), Efter att ha flyttat 1862Dec10 (ålder 27).
Enligt Omständigheter nu listas Telegrafist i Collega. Jag antar att detta avser tiden innan du flyttar?
 
F) Hans karriär som Telegrafist började när han kom i Göteborg 1862Dec12 (enligt Göteborgs Domkyrkoförsamling AIA: 9 (1861-1883) sid 471). Han började arbeta för för Elektriska Telegraf-Staten år 1862 som Telegrafist Assistenter (se Sveriges OCH Norges statistik-kalendar publiceras av Sveriges Kungl. Svenska Vetenskapsakademie, Stockholm (1871), sid 308-9).
 
Tack,
Don Larson, Lewisville Texas

2012-09-10, 16:05
Svar #1

Utloggad Roland Palmquist

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 44
  • Senast inloggad: 2014-03-06, 16:34
    • Visa profil
    • www.paroll.dinstudio.se
Hej Don,
Jag kan inte bidra med så mycket, men Conf. betyder väl konfirmation
(att konfirmeras) - comunion har jag för mig att det kallades i kyrkböckerna längre tillbaka. 49 Conf. borde uttydas så, att systern konfirmerades år 1849.
 
Wettervik borde vara en plats vid sjön Vättern, där Jönköping också finns (inbillar jag mig).
Välig hälsning
Roland Palmquist www.paroll.dinstudio.se

2012-09-10, 17:54
Svar #2

Utloggad Stefan Zylberstein

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 334
  • Senast inloggad: 2021-05-12, 20:33
    • Visa profil
Donald. Scholaris betyder säkert att han gick den tidens gymnasium. Han blev klar med det 20(?) år gammal, och bytte då namn. Jag gissar att han funderade på att bli präst.   Präster tog gärna såna här latiniserade efternamn.
Som du säger, hans utbildning var klar. Slutförda gymnasiestudier brukade också kallas för mogenhetsexamen, att nu var han fullt ut vuxen.
Ytterligare ett bra skäl att byta namn, om man har funderat på det.

2012-09-10, 19:01
Svar #3

Carl Szabad

Det var mest vanligt att pojkarna (inga flickor på den tiden) fick nya namn när de började studera i gymnasiet eller högre upp, inte när de slutade. Det torde framgå av skolmatrikeln om den finns bevarad.
 
Folkskolereformen kom 1842, vilket innebar att alla skulle gå i folkskolan. Den slog dock inte igenom med en gång, så scolaris betyder bara att han studerade, antingen på trivialskola eller gymnasium i staden.
 
Någon plats som heter Wettervik är inte känd. Källhänvisning, tack!
 
En källhänvisning (volym och sidnummer) skulle inte skada eftersom jag inte tror att det står exakt Telegrafist i Collega i Wetterwik. Det blir liksom ingen logik i det. Dessutom står det ju inte att han studerade på universitetet i Uppsala. Det finns andra skolor där.
 
Det var vanligt att skoleleverna stod skrivna hos föräldrarna under studierna, med kommentaren studerar eller liknande.
 
(Meddelandet ändrat av carl 2012-09-10 19:02)

2012-09-10, 19:55
Svar #4

Lotta Nordin

Gränna AI:23 (1851-1854) Bild 49 / sid 18, Mellby Tykagården.
Här står det Scholaris. Conf. 29/5 51 i Jönköping, alltså inte 29/551.  
 
Gränna AI:26 (1855-1860) Bild 164 / sid 154, Mellby Tykagården.
Här är först inskrivet Gymnasist_ Student i Upsala, och senare Telegrafist. v. Collega i Westervik.  
 
Gränna AI:29 (1861-1865) Bild 176 / sid 168, Mellby Tykagården.
Här står det också Telegrafist v. Collega.

2012-09-10, 20:35
Svar #5

Carl Szabad

Som vanligt har Lotta tolkat allt helt rätt, men kanske ett ytterligare förtydligande rörande datumet, alltså 29 maj 1851, för den som inte redan räknat ut det.
 
I AI:26 står en liten betydelsefull punkt efter Telegrafist., vilket jag skulle uttolka Telegrafistuderande. Sen känns formen Collega märklig i sammanhanget, men det kanske beror på att jag inte stött på den annat än som titel. Vanligare torde vara Collegium.

2012-09-10, 21:48
Svar #6

Utloggad Donald Larson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: 2012-09-13, 20:51
    • Visa profil
Roland
Tack för informationen. Jag trodde att kan vara fallet, men var mycket förvirrad av scholaris. Konf. 29/5 51 i Jönköping inträde (tack vare Lotta för korrekt transkription).
Jag var inte kunnat hitta Wettervik i en snabb sökning men tyckte att det var på grund av att namnet var skrivet i gamla svenska.
Kan det vara en del av Jönköping?
don

2012-09-10, 22:48
Svar #7

Utloggad Donald Larson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: 2012-09-13, 20:51
    • Visa profil
Stefan
 
Tack för dina insikter.
 
Jag är fortfarande osäker på innebörden av gymnasiet. När är utgångspunkten ålder och hur många års studier är avslutade?
 
don

2012-09-11, 10:40
Svar #8

Utloggad Britt-Marie Waller

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4945
  • Senast inloggad: 2024-02-07, 13:06
    • Visa profil
Donald!
 
Västervik är en stad vid Sveriges östkust, Kalmar län och landskapet Småland. Westervik är en gammal stavning...

2012-09-11, 11:31
Svar #9

Lotta Nordin

v. Collega står för vice collega. Han var alltså vice läroverkskollega i Västervik. Det är väl ungefär detsamma som vikarierande lärare.
Det ska alltså inte läsas ihop med telegrafist, det är två olika yrken.
 
I Östgötars minne 1855 finns Carl Fredrik Lundelius med nummer 5963:  
Östgötars minne

2012-09-13, 20:51
Svar #10

Utloggad Donald Larson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: 2012-09-13, 20:51
    • Visa profil
Tack alla (som skulle vara ya'll om du var i Texas) så mycket för att hjälpa mig att förstå Karl Fredrik (Larsson) Lundelius utbildning! Din information har gett många användbara fakta och och leder. Som ni vet, konvertera antaganden och spekulationer i verifierade fakta är en av de glädjeämnen av historiska släktforskning. Jag trivs nu med min förståelse av de typer av 1840-1860 skolor och med olika namn de skolor som Carl nämnde. Tack så mycket.
 
Det tog ett tag att översätta tillräckligt med online-versioner av Östgötars Minne [tack Lotta] för att förstå organisationen av boken, men det är tydligt att Karl Fredrik började på Upsala i 1855 och tog examen? år 1858 eller 59.
 
Fråga 1) Har skolmatrikeln att Carl nämnde hänvisar till Upsala? Hur skulle jag få sådan information?
 
Detta kan hjälpa till att besvara om Karl studerar till lärare vilket antyds av Östgötars Minne information V. lärov.-Kollega i Västervik o. Söderköping 59-60 som enligt de förkortningar som används i boken är vice (eller virkarlerande) Läroverk-Kollega i Västervik och Söderköping 59-60 .
 
Detta Östgötars information är väsentligt annorlunda än Husförhör information för 1855-60 AI: 26 1. Inskriven Gymnasist_ student i Upsala, och senare telegrafist v. collega i Westervik..
 
Husförhör AI: 26 (1855-1860): Telegrafist. v. collega i Westerviks  
Husförhör AI: 29 (1861-1865): Telegrafist v. collega
Östgötar (1902): Vice Läroverk-Kollega i Västervik och Söderköping 59-60
 
Fråga 2) hade Karl studerat Telegrafist i Uppsala och undervisade Telegrafist på Västerviks som vice Läroverk-Kollega??
 
Således min fråga om hans skivor i Uppsala.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna