ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Skrivstil  (läst 9378 gånger)

2009-12-02, 11:38
läst 9378 gånger

Utloggad Göran Stenberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3170
  • Senast inloggad: 2021-09-03, 16:24
    • Visa profil
Även stora T är väldigt fint! Heder åt Elin!

2009-12-02, 12:15
Svar #1

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Jag började skolan 1952, precis som Elisabeth, men jag skriver mer rakt utan snirklar. Jag har ändrat min handstil med åren, flera gånger om. Inte skriver jag på samma sätt nu, som då jag gick i skolan. Jag hade en klasskamrat, som skrev så vackert och som alltid fick beröm av fröken. Klasskamratens text var väldigt svag, så jag försökte göra likadant, för att inbilla mig att min text också kunde se lika vacker ut. Vilket den inte gjorde.
 
Sonen, som är född 1970, fick nog lära sig den nya stilen ni nämner om, men jag har aldrig hört något namn på den. Han fick lära sig att skriva som textat, men lite ihopfogat var det. Något konstigt var det i alla fall.
 
Jag har alltid beundrat dem, som kan skriva så följdsamt, som Ingelas mamma gör.
 
Ann-Mari Bäckman

2009-12-02, 12:23
Svar #2

Utloggad Ingela Grund

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 63
  • Senast inloggad: 2019-05-13, 05:30
    • Visa profil
Hej!
 
Jag skall träffa mamma idag och visa henne uppsatsen och de fina lovorden.
Hon kommer att bli jätteglad
 
Ingela

2009-12-02, 12:57
Svar #3

Utloggad Patrik Larsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 212
  • Senast inloggad: 2019-11-24, 14:36
    • Visa profil
Patrick!
Jag började skolan 1972 och vi skulle inte skriva a:et på det sättet med båge över a som du gör utan ett runt a, som de andra textat ditt namn.
Fick du lära dig skivmaskins-a?

2009-12-02, 14:59
Svar #4

Utloggad Patrick von Brömsen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1404
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 18:39
    • Visa profil
Nu blir jag konfunderad. Kan tidens gång förändrat min stil tro? Det är inte så stor skillnad om man tittar på de olika patrick förutom r som skilljer sig markant.
 
Vänligen Patrick
Vänligen Patrick : )

2009-12-02, 16:14
Svar #5

Utloggad Karl Rothlieb

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 8
  • Senast inloggad: 2009-12-25, 11:41
    • Visa profil
Ja jag är mest förundrad över ert tekniska kunnande, att kunna scanna in dessa skrivstilsprov...!
Duktigt och ambitiöst mäste jag säga. Min skrivstil skiljer sig nog heller inte så mycket från era, förutom min namnteckning som är oläslig, men vacker brukar de säga(?)
 
vänligen Karl R

2009-12-02, 18:48
Svar #6

Utloggad Patrick von Brömsen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1404
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 18:39
    • Visa profil

 
Detta är min skrivbok för årskurs ett. Två småa, vet ej varför.
Vänligen Patrick : )

2009-12-02, 18:51
Svar #7

Utloggad Patrick von Brömsen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1404
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 18:39
    • Visa profil

 
Här kommer lite skrivning i tvåan/trean. Jag tar det på åldern på min bror.
 
Vänligen Patrick
Vänligen Patrick : )

2009-12-02, 20:36
Svar #8

Utloggad Karl Rothlieb

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 8
  • Senast inloggad: 2009-12-25, 11:41
    • Visa profil
Ja Patrick, så kunde våra övningar se ut även om min åldersklass band samman skrivstilen lite mer, orden hängde så att säga ihop och gör så fortfarande av gammal vana.
 
vänligen Karl R.

2009-12-02, 23:57
Svar #9

Sofia Ingmarsson

När jag började i 2:an 1992 fick vi allesammans i klassen lära oss den nya skrivstilen, trots att det inte längre var ett tvång. Jag minns att jag var besviken för att jag inte fick lära mig den gamla stilen som min mamma och mormor så vackert skrev. Detta berättade jag för min lärare varpå hon gav mig en skrivstilsbok med den gamla stilen och sa att jag kunde få lära mig den på egen hand. Det gjorde jag också och nu skriver jag nästan alltid gammal skrivstil när jag skriver för hand. Tror faktiskt att det har hjälpt mig i släktforskningen. Det är ett plus att kunna skriva den gamla skrivstilen.
Idag är jag lärare mot de yngre skolåren och jag är glad att vi i skolan lär ut den äldre stilen.
 
Sofia

2009-12-03, 06:08
Svar #10

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7197
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 05:12
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Tack för alla fina kommentarer och bilder ovan!  
 
Faktum är att när man lärt sig läsa medeltida skrift, så är den långt mer stiliserad än senare handskrifter. Det är nästan som att läsa tryckt text.
 
Är det ingen som tycker att det rent generellt är lättare att läsa 1600- och 1700-talets tyska gotiska skrivstil, än 1800-talets? För att inte tala om 1900-talets handstilar, många lärarkollegor som skriver något till varandra kan inte läsa vad som står där!!! Tur då att datorerna finns!
 
Men visst är samtidigt tråkigt, för visst är det en fröjd att läsa gamla vykort och bref från början av 1900-talet som skrivits av en driven hand! Tur då att det finns några kvar av den äldre generationen som min far (född 1934) som skickar födelsdagshälsningar till barnbarnen med handskrivna kort och brev i vacker stil! Det händer aldrig annars att de får handskrivna brev längre! Bara ett och annat vykort med få standardord, eller också svårtydda belamrade.
 
När jag som sexåring började i Sevalla kyrkskola i så kallad B-form, så gick klasserna 1+2 tillsammans och 3+4 också. Vi var frökens sista klass innan pensionen så hon undervisades oss ungefär som de hon hade 35 år innan i sin första klass. Dvs vi lära oss skriva med bläck i bläckhorn, en penna som sög upp bläcket innan man skrev o läskpapper som sög upp om man spillde. Redan i tvåan med nya fröken så blev det endast blyertspennor, vilket var både skönt, men också lite tråkigare.  
 
Tyvärr så skriver jag iaf numera extremt fult och jag blandar textningen med inslag av skrivstil, vilket tydligen är det snabbaste sättet att skriva enligt de vetenskapliga analyserna i mina länkar ovan, men det ser ju ännu konstigare ut!  
 
När jag började i Östervåla 1989 så fanns där en lärare som envisades med att skriva allt med gammeldagss skrivstil, trots att eleverna klagade, med motiveringen att de behövde lära sig det för att förstå vad äldre skrivit, vilket de troligen haft god nytta av senare, även om det var bökigt då. Att han sedan insisterade på att de skulle lära sig alfabetet baklänges för att kunna slå i ordböcker med vänster hand var nog mindre användbart!  
 
Jag har några kopior från min pappas kusin på min farfars morfars Skräddaren Lars Petter Ronanders brefväxling som arbetade i Visby med sin hustru Karin Bergroth hemmma i Stånga från 1870-talet, där hon lär sig skriva bättre under brevväxlingens gång!!! Mycket gripande!  
 
Har ni tänkt på att hur de skriver i USA. De har en handstil, som ofta är mycket svårtydd för oss, men den verkar rätt konsekvent i alla fall, eftersom de flesta skriver likadant! Har de ändrat sin skrivstil i skolorna? De skrev mycket längre berättelser i skolorna där än här på 1970-talet i alla fall, så då tränades de väl extra mycket på att skriva.
 
Hur är det med våra grannländer? Har Finland, Norge, Danmark och Island också ändrat sina skrivstilar på liknande sätt i skolorna?
 
Övriga Europa och resten av världen som använder latinska bokstäver?
 
Nu ska dotterns 16-årsdag firas med handskrivna gratulationer och foto i tidningen!  
 
(Meddelandet ändrat av simson 2009-12-03 06:32)
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna