ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Prästutbildning  (läst 3307 gånger)

2001-04-20, 23:01
läst 3307 gånger

Björn Stockman

Hur blev man präst under 1600-talet? Behövde man studera vid något universitet? Finns det några dokument man kan söka efter för att kunna finna födelseort, föräldrar etc.? Det som finns i herdaminnen är det allt som har kommit fram ang. prästen eller kan det finnas ytterligare källor att söka bland?
Hälsningar Björn Stockman

2001-04-20, 23:25
Svar #1

Essan Gradhman

Hej Björn!
Jag har en hel del präster i släkten och dom har studerat vid domskolor, gymnsium och universitet, antingen här i Sverige eller utomlands.
Skolmatriklar finns från många skolor men det är inte ofta som föräldrar eller födelseort står angivna. Har själv problem med en präst som påstås ha varit inskriven vid Växjö gymnasium. Inga uppgifter finns om honom!

2001-04-22, 22:44
Svar #2

Utloggad Åke Tilander

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 480
  • Senast inloggad: 2018-09-18, 06:07
    • Visa profil
Hej Björn!
 
Av Boken Röster från svensk medeltid (Natur och Kultur 1990) finns två kapitel skrivna av Olle Ferm resp Hans Aili som har visst intresse för din fråga. Dels kapitlet som heter De svenska studieresorna till kontinenten dels kapitlet Studentliv i Paris.
 
Svenska blivande präster har nog utbildats vid olika europeiska universitet från slutet av 1200-talet. Under den katolska tiden fick de sin utbildning i Paris i första hand. I och med reformationen blev förstås tyska, protestantiska universitet populära. I och med att universiteten i Uppsala och Lund tillkommit har de säkerligen i huvudsak fått sin utbildning där. Jag tror inte att man kunnat bli präst utan universitetsutbildning inom den tidsperiod som kan vara aktuell i släktforskningssammanhang. Det skulle dock vara intressant att höra om någon har uppgifter som motsäger detta. Däremot har nog längden på denna utbildning varierat mycket.

2001-04-22, 23:04
Svar #3

Utloggad Bo Berndtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3221
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 09:58
    • Visa profil
Hej Björn och Åke
 
Några uppgifter från NF:2 om prästexamen (Sacerdotalexamen):
Enligt 1686 års kyrkolag skulle domkapitlet anställa förhör av sökande, i såväl humanistiska som teologiska ämnen. Någon universitetsutbildning var inte obligatorisk före 1831, men blev vanlig från 1750-talet.
Prästseminarier inrättades i Sverige vid Uppsala universitet 1806 och Lunds universitet 1809, men då har vi för länge sedan passerat den tidsperiod frågan ursprungligen gällde.
 
Mvh Bo Berndtsson

2001-04-23, 12:33
Svar #4

Utloggad Matts Sandström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 79
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Björn!
 
På 1600-talet fanns ingen enhetlig utbildning för präster, utan utbildningskraven skilde sig ganska mycket mellan stiften.
Den viktigaste källan för präster är domkapitlets arkiv, särskilt då protokoll och inkomna skrivelser. Hur mycket av detta material som har utnyttjats av herdaminnesförfattarna varierar från stift till stift. Vilket stift är aktuellt för Dig?
 
Vänliga hälsningar Matts Sandström

2001-04-23, 16:10
Svar #5

Björn Stockman

Hej och tack alla ni för era upplysningar.
Mats!
Min ana är Garbiel L Stockman, prästvigd i Kalv (Västergötland) 1669. Han blev hovpredikant på Juleberg. Han avled senare 1701 i Söndrum (Halland). I Herdaminnet finns tyvärr inte någon födelseort på honom. Stiftet lär väl vara Göteborgs Stift.
Vänliga hälsningar Björn Stockman

2001-09-12, 00:01
Svar #6

Utloggad Lars Åhnström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 76
  • Senast inloggad: 2024-04-01, 21:27
    • Visa profil
Jag har hittat en anfader, Jacob Lenholm f. 1714,som skrevs in i Uppsala Universitet 6 oktober 1735 och blev kommunister i Hökhuvud och sedan Alsike församling. I Herdaminnen står att fadern var bonde i Lena ( C ) församling.Hur kan jag gå vidare för att få reda på någonting mera om honom. Husförhörslängd och Mantalsländ ger inget. Var studenterna mantalsskrivna? Finns det någon som kan ge råd?

2001-09-12, 13:38
Svar #7

Utloggad Matts Sandström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 79
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Lars!
Beträffande präster är domkapitlets omfattande arkiv den största källan. Dessvärre brukar det inte innehålla uppgifter om föräldrar, men väl en hel del annat som är intressant och som det gamla herdaminnet av Fant- Låstbom inte har tagit med. Gå in i Domkapitlets arkiv serien E V så hittar Du nog en del intressant. Serien är upplagd pastoratsvis.
 
Som Du kanske vet är ett nytt herdaminne under utarbetande för Uppsala stift. Hittills har två kontrakt kommit av trycket, dock varken Olands och Frösåkers kontrakt (där Hökhuvud ligger) eller Sigtuna (där Alsike ligger)
 
Annars är det vanliga kyrkböcker som gäller för präster som för andra. Födelseboken för Lena lär börja 1702, men där har Du väl redan sett efter. Har Du tittat efter i död- och begravningsboken för den församling där Lenholm avled. Ibland finns det ju lite mer utförliga uppgifter och föräldrar kan som bekant vara omnämnda även där.
 
Vänliga hälsningar Matts Sandström

2001-09-14, 00:42
Svar #8

Utloggad Lars Åhnström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 76
  • Senast inloggad: 2024-04-01, 21:27
    • Visa profil
Tack Matts,
 
nu har jag någonting att titta i nästa gång jag åker till landsarkivet. Kyrkoböckerna tror jag inte ger någonting mera. Där har jag hittat att han är pappa till 11 barn, att jämföra med de 3 som Fant & Låstbom nämner i sitt herdaminne.

2014-11-27, 21:45
Svar #9

Utloggad Stefan Lundell

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 100
  • Senast inloggad: 2023-02-12, 21:25
    • Visa profil
Hej,
 
Jag har en anfader som var kyrkoherde i Björklinge (C) under 1620- och 1630-talen. Han var inskriven vid Uppsala universitet 1609, och studerade där i åtminstone två år. Det finns vidare uppgifter som kan tyda på att han senast 1613 hade fortsatt sina studier vid tyska universitet. Vilka universitet hade i så fall kunnat vara aktuella för en blivande präst?
 
MVH
Stefan Lundell

2014-11-28, 12:25
Svar #10

Utloggad Leif Tennare

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1868
  • Senast inloggad: 2021-05-05, 07:46
    • Visa profil
Stefan, vad hette din anfader? Jag har matriklar gällande svenska studenter i Rostock och Wittenberg.

2014-11-28, 19:42
Svar #11

Utloggad Stefan Lundell

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 100
  • Senast inloggad: 2023-02-12, 21:25
    • Visa profil
Hej Leif,
 
Tack för ditt svar!  
 
Som student i Uppsala kallade sig min anfader Olaus Salomonis Tunensis. I samband med en disputation 1611 hade han även lagt till sig namnet Florinus. Som präst verkar han enbart ha behållit det sistnämnda, och är alltså känd som Olaus Salomonis Florinus.
 
Hälsningar
Stefan

2014-11-28, 21:57
Svar #12

Utloggad Leif Tennare

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1868
  • Senast inloggad: 2021-05-05, 07:46
    • Visa profil
Hej Stefan,
 
Jag hittar honom i Wittenberg 1614: Olaus Salomonius Florinus, Tunensis. Inskr. i Uppsala 1611 (math.) (O. Salomonis Tunensis), i Greifswald 20.1.1613, i Helmstedt 14.8.1613 och i Wittenberg 17.5.1614. Kh i Ekeby och Bladåker 1622.  
 
Mvh
Leif T.

2014-11-28, 23:50
Svar #13

Utloggad Stefan Lundell

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 100
  • Senast inloggad: 2023-02-12, 21:25
    • Visa profil
Hej Leif,
 
Ett mycket stort tack för hjälpen! Du gav mig mer information än vad jag någonsin hade vågat hoppas på att kunna hitta själv!  
 
I min forskning innebär det här också en mycket viktig pusselbit för att jag ska kunna knyta Olaus Salomonis till den som jag har förmodat var hans fader, nämligen kyrkoherden Salomon Erici i Tuna socken. Det var denne som 1613 hade en son som studerade i Tyskland, enligt ett kungligt donationsbrev. Nu hyser jag inga större tvivel om vem sonen var!  
 
Trevlig helg!
 
/Stefan

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna