ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Barndaghem i Masthugget, Göteborg på 1950-talet  (läst 795 gånger)

2007-02-08, 20:05
läst 795 gånger

Utloggad Berit Thörnqvist

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 66
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 13:53
    • Visa profil
Hej!
 
Jag letar efter mer information om det daghem jag gick på under åren 57-61. Jag tror att det låg på Klostergatan. En gammal stenbyggnad innanför järnstaket. Jag var väl ej helt tillfreds med att vara där. Har några kort därifrån, men kommer ej på namnen på ett endaste barn.

2007-02-09, 09:15
Svar #1

Utloggad LarsOlof Lööf

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 897
  • Senast inloggad: 2024-04-10, 22:48
    • Visa profil
Berit T
Du skall vända dig till Region- och stadsarkivet på Norra Liden med din fråga. Där kan man förmodligen söka fram mer uppgifter och material om daghemmet.

2007-02-09, 18:54
Svar #2

Utloggad Margareta Danielsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1568
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 22:55
    • Visa profil
Hej
 
 Stadsarkivet ligger väl på Ottehällegatan 5? Man kanske kan gå in från flera håll.
 
Berit, känner du till  den här trevliga Masthuggssidan?
 
mvh Margareta

2007-02-10, 03:03
Svar #3

Utloggad Kaj Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 628
  • Senast inloggad: 2009-03-25, 06:41
    • Visa profil
MED BUSS ELLER SPÅRVAGN  
Det är faktiskt lättast att ta sig till Regionarkivet med buss eller spårvagn. Du bör då stiga av på någon av hållplatserna Domkyrkan eller Lilla Torget. Går du av vid Domkyrkan är det lättast att gå Kungsgatan fram till Ekelundsgatan, och sedan svänga höger. Därefter följer du gatan förbi Kungsgaraget ner till första korsningen. Gatan till vänster är Otterhällegatan, och följer du den en bit upp i backen så ligger arkivet på höger hand.  
 
Går du från Lilla Torget går du först till Fiskekrogen. Sedan tar du till vänster, och följer gatan drygt 50 meter innan du svänger till höger in på Otterhällegatan. Arkivet ligger en bit upp i backen på höger hand.

2007-02-11, 12:35
Svar #4

Utloggad Berit Thörnqvist

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 66
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 13:53
    • Visa profil
Tack alla ni för svaren. Jag skall vända mig hit. Har också varit inne på Den trevliga Masthuggssidan och hittat bla min bror på bild. Det är jätteroligt. Fann också bilder från Småbarnsskolan på Klostergatan. Fast alla mycket äldre än jag. Men jag letar vidare.
 
 
Berit T född Hallberg på Krokegatan 6

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna