ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Tidelag  (läst 1041 gånger)

1999-12-26, 21:40
läst 1041 gånger

Utloggad Sune Menker

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 30
  • Senast inloggad: 2016-04-15, 11:58
    • Visa profil
Jag har stött på flera fall av tidelagsdomar i min forskning. Och jag undrar om någon vet om bonden fick någon ersättning för de djur som dömdes till döden, det kunde ju bli kostsamt för bonden vars dräng hade förlustat sig med kvigorna I ett fall 3 st. Om han inte fick någon ersättning varför då ange drängen.

1999-12-26, 22:45
Svar #1

Utloggad Jens Sandahl

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 503
  • Senast inloggad: 2013-02-01, 18:16
    • Visa profil
1992 kom doktorsavhandlingen Brott, synd och straff : tidelagsbrottet i Sverige under 1600- och 1700-talet av historikern Jonas Liliequist vid Umeå universitet. Jag blev själv lite smått förvånad när jag hittade min anfader Tore Torbjörnsson från Kareby i Bohuslän bland de avrättade.

2008-08-20, 17:25
Svar #2

Utloggad Stefan Lundgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 308
  • Senast inloggad: 2023-07-14, 18:54
    • Visa profil
    • okandahandelser.blogspot.com
Jag bl a har försökt hjälpt en annan person med en fråga om tidelag.
 
Sex med djur var förr i tiden belagt med dödstraff. Känner någon här till den sista avrättningen för tidelag i Sverige? Kanske även i Stockholm? Jag har också hört om olika metoder för avrättingen- vilken metod användes? Jag skulle också vilja veta om det någon gång förekommit att en kvinna avrättats för detta brott. Tack på förhand!
 
Är det någon som har ett bra svar???
 
Stefan

2008-08-20, 20:52
Svar #3

Utloggad Torsten Berglund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 948
  • Senast inloggad: 2017-02-16, 01:20
    • Visa profil
Stefan,
Förutom historikern Jonas Liliequists avhandling som Jens Sandahl hänvisar till här ovan, så bör även historikern Jens Rydströms avhandling Sinners and citizens : bestiality and homosexuality in Sweden 1880-1950 (Stockholm 2001) vara av intresse liksom rättshistorikern Jan Eric Almquists bok Tidelagsbrottet : en straffrätts-historisk studie (Uppsala universitets årsskrift 1926, juridik).

2009-06-20, 21:54
Svar #4

carina helander

Artikel i BT 12/6 1891
Ett hemskt dåd: Natten till lördagen i Falun dödades 30 årige vaktkonstapeln vid länsfängelset Carl Edvard Vahlberg, han fick ett buteljslag i hufvudet och knifhuggen i hö sida af bröstet, afled ögonblickligen.
Två sluskiga personer hade setts i närheten Nils Gustaf Ulen Carlsson fr By socken i Värmland, hvilken i dagarne utsläppts fr länsfängelset i Falun. Där han avtjänat straff för tidelag. Dråparen en i Halland född, nära 40 årige bvorstbindaren Ölander Gustavsson, har angivit sig själv, ångerfull och förkrossad.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna