ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Laga trolovning - sängalag  (läst 3148 gånger)

2015-04-08, 17:22
läst 3148 gånger

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
1663 24/11 är herr Sven i Svarttorp instämd till tinget. Han är anklagad för att under en laga stående trolovning med hustru Kerstin i Drakeryd, Hånger socken och Östbo härad, med ha besovet sin tjänstekvinna Ragnell Gummesdotter och med henne barn avlat.  
Nu ligger herr Sven illa till och är dragen inför domkapitlet m m, men han vet på råd; Hans tolkning av det juridiska tillståndet är nämligen:
 
han ther införer segier han ingen laga
troloffningh wara medh mindre ther uppå är folgdt Sängalagh
 
Göta Hovrätt - Advokatfiskalen Jönköpings län EVIIAAAC:38 (1650-1664) Bild 3250
 
 
När jag kontrollerar herr Sven i Hm är han densamme som Sveno Bernhardi Junepolinus. Om honom skrivs Synes icke ha varit utan begåvning och kunskaper, men ohejdad sedeslöshet och andra laster bragte honom i fördärvet ...
 
Vad säger ni - vad är känt om förhållandena laga trolovning och sängalag?
 
Vänligen,
Olle Elm
 
(Meddelandet ändrat av smol 2015-04-08 17:52)
Vänligen,
Olle Elm

2015-04-08, 19:40
Svar #1

Utloggad Annika Nygren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1641
  • Senast inloggad: 2024-04-16, 08:37
    • Visa profil
    • anygren.se
Man kan jämföra lite med ett fall jag stött på i Tryserum 1693.  
 
Lars Henriksson gifte sig med Sidonia Parment men äktenskapet fullbordades aldrig. Lars hade däremot köttsligt umgänge med hustruns syster Anna Maria innan han gifte sig med Sidonia och det fortsatte även efter vigseln med systern. Detta resulterade i ett barn som hon födde på annan ort.  
 
Den rättsliga processen kring detta var komplicerad eftersom äktenskapet med Sidonia inte fullbordats, dvs de hade inte haft köttsligt umgänge. Var han gift över huvud taget, även om det varit vigsel i kyrkan? Processen går ända upp till Kungliga Maj:t för avgörande men det går tillbaka till Hovrätten som dömer honom fredlös. Han har dock rymt från fängelset och försvinner. Anna Maria kom undan med att betala böter och stå uppenbar skrift.    
 - ur Gård och släkt - Tryserum-Hannäs Kulturhistoriska Stiftelses årsbok  1996. Artikel skriven av Anders Bockgård.  
 
Finns också beskrivet här:  
http://anarkivet.hemsida24.se/windahl/källor-kuriosa/förbjuden-kärlek-22435821
 
Detta hände 1693, dvs ungefär samtidigt som ditt ärende. I detta fallet handlar det dock om äktenskap och i ditt fall trolovning.  
 
Tydligen var det på 1600-talet svårt att definiera när man rent juridiskt var bunden och när man var fri egentligen.

2015-04-09, 21:25
Svar #2

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Tack för Dina uppgifter Annika!
Min underliggande fråga är egentligen; Låg man med varandra efter trolovningen och alltså innan vigseln? Hur rimmade det i så fall med den koll man hade på lönskalägen och hor i största allmänhet?  
 
Kom att tänka på en avskrift jag gjorde på Adelövs vigsellängd, där detta med och utan krona vid giftet är så tydligt angivet att jag gjorde en speciell kolumn  
 
Här från inledningen med kolumnerna i excelbasen: År   Dag   Källa   Brugum f n   Brudgum e n   Fam namn   Gård   Brud fn   Brud en   Gård   Krona   Anm   Sn/Ort
 
 
1715   3 sönd e På   C:1/1   Lars   Svensson      Hult   Ingrid   Larsdotter      med      
1715   6 sönd e På   C:1/1   Gudmund         Vallstorp   Elin   Olofsdotter      med      
1715   6 sönd e På   C:1/1   Sven         Äskeryd   Maria   Linnersdotter      utan      
1715   6 Trinit   C:1/1   Jon   Torsson      Sunnerbo härad   Maria   Månsdotter      utan   saltpetersjudare   
1715   S:t Jacobi   C:1/1   Håkan   Svensson      Folkarp   Cecilia   Johansdotter      utan      
1715   15 Trinit   C:1/1   Andreas      Leuschl      Maria   Jacobsdotter   Folkarp      sold av saxiska rgt   
1715   23 Trinit   C:1/1   Per   Svensson      Nötekulla   Lisken   Persdotter   Liarp   med      
1715   24 Trinit   C:1/1   Nils   Svensson      Adelöv   Karin   Bengtsdotter      med      
1715   26 Trinit   C:1/1   Sven   Jönsson      Björstorp   Britta   Persdotter      med      
1715      C:1/1   Måns   Svensson      Kärr   Gertrud   Månsdotter      utan      
1715   Ann d jul   C:1/1   Jonas   Persson      Ulfsbo   Karin   Larsdotter      med   ? (i marg)   
1715   Ann d jul   C:1/2   Jonas   Persson      Ulfsbo   Karin   Larsdotter      med      
1716   Ann d pi   C:1/2   Daniel   Johansson      Källevik   Maria   Persdotter      med      
1716   Ann d pi   C:1/2   Nils   Jönsson      St Jälan?   Maria   Olofsdotter      med      
1716   1 Trinit   C:1/2   Jonas   Zackariasson      Adelöv   Elin   Olofsdotter      med      
1716   2 Trinit   C:1/2   Jöns   Persson      Eldstorp   Annicka   Larsdotter      med      Linderås sn
1716   17-jun   C:1/2   Eskil         Åsen   Elin   Jönsdotter      utan      
1716   04-nov   C:1/2   Habor   Olofsson      Gallemålen   Kerstin   Hansdotter      med      
1716   11-nov   C:1/2   Lars         Mickelstorp   Britta   Gudmundsdotter      utan      
1717   22-apr   C:1/2   Johan   Olofsson         Märta   Larsdotter      med   soldat   
1717   24   C:1/2   Lars   Josefsson      Rommeryd   Karin   Olofsdotter      utan      
1717   01-maj   C:1/3   Sven   Johansson      Äpplehult   Britta   Zackariasdotter      utan      
1717   23-jun   C:1/3   Håkan   Jönsson      Folkarp   Elin   Svensdotter   Folkarp   utan      
1717   20-okt   C:1/3   Lars   Larsson      Graven   Ingegärd   Svensdotter      med      
1717   27-okt   C:1/3   Lars   Nilsson      Sötåsa   Kerstin   Persdotter      med      
1717   01-nov   C:1/3   Sven         Humlefall   Sara   Johansdotter      med   soldat   
1717   03-nov   C:1/3   Sven         Askaremålen   Ingeborg   Eliasdotter      med      
1717   15-nov   C:1/3   Daniel   Nilsson      Kalvshult   Annicka   Nilsdotter      utan      
1717   24-nov   C:1/3   Lars         Kärr   Annicka   Matsdotter      med   soldat   
1717   06-dec   C:1/3   Erik         Äskeryd   Elin   Larsdotter      utan      
1717   15-dec   C:1/3   Per         Bollarp   Kerstin   Svensdotter      utan      
1717   22-dec   C:1/3   Håkan   Arvidsson      Humlefall   Elin   Nilsdotter      med   soldat   
1717   26-dec   C:1/3   Per         Brickarp   Kerstin   Ravelsdotter      utan      Linderås sn
1717   27-dec   C:1/3   Nils         Ingelsbo   Älsa   Månsdotter      med   soldat   
 
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2015-04-09, 22:00
Svar #3

Utloggad Margareta Danielsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1568
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 14:13
    • Visa profil
Trolovningen var den juridiskt bindande delen. Här utreds begreppet trolovning:  
 
 
 
Margareta

2015-04-09, 22:50
Svar #4

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Ingela Martenius - kanske Du ser det här och vill kommentera.
 
Tack Margareta för länken! Mycket uppskattat. Jag har läst den tidigare, men kom inte ihåg var den låg.
Nu vore det roligt att få en sakkunnig kommentar på Herr Svens uppfattning om trolovning; Var den laga om sängalag ej ingåtts?  
 
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2015-04-09, 22:55
Svar #5

Utloggad Annika Nygren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1641
  • Senast inloggad: 2024-04-16, 08:37
    • Visa profil
    • anygren.se
Jag uppfattade det som att frågan handlade om en man som var trolovad med en kvinna men under trolovningstiden låg med en annan kvinna. Barnet som då avlades var ju inte ett trolovningsbarn.  
 
Var detta då två ogifta som begick hor eller var det en skillnad eftersom mannen var trolovad med en annan kvinna?    
 
Jag uppfattar det som att man ansåg synden större om ena parten var gift. Om sedan kvinnan var syster till hans hustru (som i mitt fall med systrarna Parment) var det ju inom familjen. Vid vigseln blev ju de båda makarna ett kött. Samlag med svägerskan blev därmed i princip samma sak som incest. enligt det sätt man resonerade i slutet av 1600-talet. Kanske var det också skillnad i synen på detta mellan 1600-talet och 1700-talet?  
 
För den som intresserar sig för ämnet kan jag rekommendera Rudolf Thunanders bok i ämnet: Förbjuden Kärlek, sexualbrott, kärleksmagi och kärleksbrev i 1600-talets Sverige.  
 
Olles noteringar pekar ju också på att det visserligen var vanligt på 1700-talet att man låg med varandra före vigseln i kyrkan men att det också noterades vilket tyder på att man brydde sig.

2015-04-09, 23:23
Svar #6

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Lägger in ett avsnitt så ni kan läsa själva. Källan är som jag angett ovan: Göta Hovrätt - Advokatfiskalen Jönköpings län EVIIAAAC:38 (1650-1664) Bild 3250
 

 
Skall kommentera lite men lägger in bilden först.
Vänligen,
Olle Elm

2015-04-09, 23:30
Svar #7

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Herr Sven tycker inte det är så illa att han besovet sin tjänstepiga.
Han är ju inte laga trolovad då han inte haft sängalag med den aktuella.
 
Det är denna hans tolkning jag vill åt.
Var detta den allmänna meningen att laga trolovad var man först när man haft sängalag?  
(tycker det är ett fint ord - bättre än haft sex  )
 
Nu tror jag att han bara krånglar för han både vill vara präst och förlusta sig, men jag är inte säker.
Tragiskt blir det senare då han gifter sig med en prästfru med liknande levnadssätt - eller rykte - som fyller domboken; När passionen har lagt sig får de det jobbigt.
 
Människan är sig lik.
 
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2015-04-10, 01:45
Svar #8

Utloggad Annika Nygren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1641
  • Senast inloggad: 2024-04-16, 08:37
    • Visa profil
    • anygren.se
Intressant.  
 
Jag vill inte röra till det men vill än en gång jämföra med mitt fall med systrarna Parment.  
Även där var man tveksam till om de över huvud taget var gifta eftersom äktenskapet inte fullbordats, dvs även om de vigts i kyrkan så hade de inte legat med varandra.  
 
Var man inte gift -  
var man inte trolovad -  
om man inte legat med varandra?  
 
trots avtal om trolovning resp. vigsel

2015-04-10, 17:17
Svar #9

Utloggad Anna-Carin Betzén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1112
  • Senast inloggad: 2019-10-28, 20:07
    • Visa profil
    • www.btz.se
Olle,
 
Jag läste nyligen om vigsel i Signums svenska kulturhistoria: Stormaktstiden (2005). Det aktuella kapitlet är skrivet av Kekke Stadin, och hon skriver en del på sidan 381-383 som jag tror kan vara relevant för dina funderingar:  
 
Giftermålet omgärdades både av världsliga och kyrkliga lagar, vartill kom en rad sedvänjor. Den procedur som krävdes för att en man och en kvinna skulle bli ett äkta par var noga reglerad. De förändringar som skedde efter reformationen fick under 1600-talet aldrig fullständigt genomslag, varför det under hela seklet rådde en viss oklarhet om vad som konstituerade ett laga äktenskap. (min kursivering)
 
De viktigaste momenten i giftermålsproceduren var förutom frieriet, trolovning, vigsel och sängledning.  
 
[...]
 
Trolovningen måste följas av vigsel och samlag för att äktenskapet skulle vinna laga kraft. Under 1600-talet förekom dock att somliga enligt gammal tradition hoppade över vigseln. Om fästningen följdes av sexuellt umgänge fastslog 1686 års kyrkolag så är det ett äktenskap, som med kyrkans band fulkomnas skall. Vigsel skulle då snarast följa på den inledda sexuella relationen. Men även om vigseln uteblev betraktades det som ett lagligt äktenskap.
 
Det verkar alltså ha tagit mer eller mindre lång tid att gifta sig, eftersom flera steg var inblandade. Man var inte gift förrän åtminstone trolovning och sängalag ägt rum, men å andra sidan var en trolovad person inte heller obunden och fri att ingå ett annat förhållande (jag har hört att det krävdes en slags skilsmässa även för att upplösa en trolovning?). Om trolovningen hade ingåtts enligt gängse regler, och det inte fanns något principiellt giftermålshinder (som att paret var nära släkt, relaterade genom fadderskap, eller någon av dem redan hade en pågående trolovning eller äktenskap), så skulle jag allt säga att trolovningen var laga och giltig.  
 
Som kuriosa kan jag nämna att i Stockholms mantalslängd för 1711, volym 1 (stadens inre kvarter), så står en mindre del av de gifta kvinnorna som käresta i stället för hustru. Se t.ex. p 3 (AID v367099a.b6.s3); StadsChirurgus med dess käresta och 2ne små barn. Män med käresta finns även på p 50 och 53 m.fl. - den senare hade 8 små barn(!). Min teori är att en noggrann upptecknare har gjort skillnad på om paren är kyrkligt vigda eller ej, men jag har inte följt upp med kontroller i vigselböcker för att se om det stämmer.
 
(Meddelandet ändrat av acb 2015-04-10 17:21)

2015-04-10, 20:38
Svar #10

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Underbart Anna-Carin!
Herr Sven kanske hade en poäng även om han hade det svårt med att hålla byxorna uppe.  
Tack!
 
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2015-04-10, 21:01
Svar #11

Utloggad Calle Lindström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1951
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 21:45
    • Visa profil
Ingela Martenius´ som forskat på svenska seder vid dop, bröllop och begravningar har en artikel om detta här:
http://web.comhem.se/~u31263678/genealogy/Livetshogtider.pdf
 
Kanske tillför det något, förhoppningsvis.
 
Men fram till 1734 års lag var trolovningen det juridiskt bindande. Kyrklig vigsen blev juridiskt bindande först efter 1734. Men äktenskapets fullbordande var sängalag. Fanns inget sängalag var detta skäl till skillsmässa. Men jag tror att den gode Hr Sven var ute fel, hans olika eskapadet i Jönköping visade senare hans moral, eller hur.
 
Vänligen,
Calle
 
(Meddelandet ändrat av callel 2015-04-10 21:02)

2015-04-15, 07:28
Svar #12

Utloggad Björn Engström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Senast inloggad: 2019-10-07, 10:24
    • Visa profil
Det finns lite olika sätt föda äkta barn och bli gifta, med olika lokala tolkningar av lagarna. Några exempel: Mannen blir dödförklarad då han lyckades fly ett förmodat dödsstraff för tidelag. Då blir hustrun gift med drängen som hon avlat barn med och det oäkta barnet blir äkta.
Ett oäkta barn blir äkta när dop och vigsel görs samtidigt och böterna för lönskaläge inte utdömndes.
 
Flera fall av uppslagen trolovning har gett upphov till skadestånd och olika uppgörelser med morgongåvan.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna