ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-03-01  (läst 2062 gånger)

2003-11-05, 14:17
läst 2062 gånger

Magdalena Larsson

Jag pläderar alltså inte för incest, jag ville bara ställa mina kunskaper i Freuds och Jungs begreppsvärldar mot vad som ovan anfördes, i en slags polemik. Det är m a o inte att tas som en kontroversiell ståndpunkt från min egen sida.

2004-07-24, 14:44
Svar #1

Barbro Risshall

Hej
Jag är en nybörjare och sökte för första gången idag på denna sida och finner att en Ann-Narie Lindbergh skrivit om en Stina Lindberg, hennes son Lars Gustaf Lindberg, Stinas föräldrar Lars Lindberg och Susanna Dellvik. Jag häpnar - jag har funnit en ny levande släkting! Lars Gustaf Lindbergs ena son är min farfars far! Hjälp mej att komma i kontakt med Ann-Marie Lindbergh.

2004-07-24, 16:23
Svar #2

Peter Karlsson (Peterk)

Ann-Marie Lindbergh ser ut att ha ett användarkonto (med aktuell kontaktinfo) numera; sök på 'ammi' i gröna rutan här till vänster så får du direkt länken till hennes profil..

2004-09-29, 16:05
Svar #3

Utloggad Ove Carlson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 362
  • Senast inloggad: 2024-01-21, 18:23
    • Visa profil
Jah känner till en man som fick barn med sin dotter i slutet på 1800-talet. Fadern fick 10 års fängelse och dottern 1 år. Barnet fick i sin tur inga egna barn.

2004-10-24, 07:56
Svar #4

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Debatten som låg här är överflyttad till Landskap: Västergötland: Socknar: Finnerödja - där frågan för övrigt också ställts.

2004-10-24, 17:32
Svar #5

Utloggad Per Göthe

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 974
  • Senast inloggad: 2015-11-23, 15:01
    • Visa profil
Nu får jag fråga en sak. Jag har i min släktforskning stött på något som är ganska nära incect i alla fall.
 
 Anno 1692 14-16 Martij  
 
partes swärfader Nils Håkansson, att han skulla be=  
drifwit blodskam med sin brodersdr Annicka Persdr  
hwilkat nu först berf för R[n] angifwit och  
 
Lite längre ner så framgick det att Annicka skulle blivit gravid(hafwande) f.ö.
 
 
Jag tog bara ett lite utdrag ur målet,men undrar om detta är incect eller vad det kan betäcknas som?  
Hur nära släktband räknas som incect?
 
Jag vet inte med all säkerhet hur målet slutade. Jag tror att Nils Håkansson kan ha blivit frikänd här.
MVH Per

2004-10-24, 19:07
Svar #6

Utloggad Ann Sjöberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 363
  • Senast inloggad: 2020-02-21, 16:30
    • Visa profil
Incest enligt NE:
 
incest (lat. ince?stus 'otukt', 'blodskam', av ince?stus 'befläckad', 'oren', 'otuktig', av nekande in- och ca?stus 'ren', 'kysk'), blodskam, i egentlig betydelse sexualhandlingar mellan personer som är förenade med blodsband. Kriminaliseringen av incest i sig är i brottsbalken (BrB) begränsad till att någon har samlag med sitt eget biologiska barn eller dess avkomling, sexuellt umgänge med avkomling, och att någon har samlag med sitt helsyskon, sexuellt umgänge med syskon. Dessa stadganden innebär att även frivilliga sexuella förbindelser är straffbelagda. Förekommer någon form av övergrepp tillämpas för anförvanter samma straffstadganden om sexualbrott som gäller för personer utan blodsband. Den biologiska relationen kan då utgöra en försvårande omständighet. Det kan också anses vara försvårande vid den straffrättsliga bedömningen av olika sexualbrott att andra nära relationer utnyttjats.
 
Under 1980-talet fick sexuella övergrepp inom familjen ökad uppmärksamhet. Ordet incest har kommit att användas för sexualhandlingar mellan familjemedlemmar och släktingar oberoende av blodsband.  
 
Historik
 
I Sverige, liksom i de övriga nordiska länderna, var redan de medeltida straffbestämmelserna om blodskam utformade efter kyrkans lära om förbjudna släktskapsled vid ingående av äktenskap. Sexuellt umgänge mellan dem som var besläktade med varandra intill fjärde led betecknades i de svenska landskapslagarna som blodskam, ett brott som skulle bestraffas med höga bötesbelopp. Hit räknades syskon som första led, kusiner som andra led osv. Enligt Dalalagen var sexuellt umgänge förbjudet även mellan dem som genom dop eller konfirmation var andligt besläktade med varandra.
 
Efter reformationens införande under 1500-talet infördes under inflytande från den mosaiska lagen dödsstraff för blodskamsbrott, en strafform som fanns kvar till 1864. Under 1500-talet gick man så långt att man brände dem på bål som gjort sig skyldiga till blodskamsbrott.
 
Enligt 1734 års lag var sexuellt umgänge inom de släktled i vilka äktenskap var förbjudet i den mosaiska lagen belagt med dödsstraff. Sexuellt umgänge i övriga förbjudna led var belagda med lindrigare straff.
 
I 1864 års strafflag bestraffades blodskam med straffarbete. Hade en förälder gjort sig skyldig till blodskam med sitt barn skulle han dömas till straffarbete på livstid eller i minst åtta och högst tio år, medan barnet skulle dömas till straffarbete i minst sex månader och högst fyra år.
 
Sedan 1974 är det inte straffbelagt att halvsyskon har samlag med varandra.
Hälsningar
Ann

2004-10-24, 19:10
Svar #7

Utloggad Elisabet Arvidsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1489
  • Senast inloggad: 2023-04-10, 00:47
    • Visa profil
Hej Per!
Jag undrar om inte incest har samma släktramar som jäv.
Med andra ord föräldrar/barn, syskon, Far-& morfäldrar/barnbarn, samt farbror/faster/morbror/moster kontra syskonbarn.
Jag har för mig att blodskam är detsamma som incest.
 
Men svärfar kan man väl inte vara med sin broders dotter i så fall är det farbror/brorsdotter eller svärfader/sonhustru och sistnämnda tror jag inte är incest.
mvh  
elisabet

2004-10-24, 20:57
Svar #8

Utloggad Per Göthe

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 974
  • Senast inloggad: 2015-11-23, 15:01
    • Visa profil

2004-10-25, 11:39
Svar #9

Utloggad Mikael Persson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1357
  • Senast inloggad: 2022-01-17, 11:31
    • Visa profil
Elisabet!
 
Någons svärfar kan ju ha haft ihop det med sin brorsdotter ... (där får man kolla hela texten för att se vad som avses).
(Och jag tror att svärfar-sonhustru räknades som incest.)
 
Hälsningar, Mikael!

2004-10-27, 09:39
Svar #10

Utloggad Mikael Persson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1357
  • Senast inloggad: 2022-01-17, 11:31
    • Visa profil
Nu har jag sett texten som Per Göthe avser. (Han skickade mig sin avskrift.) Det är från Visnums häradsrätt.  
Där framgår det, att Jöns Nilsson i Hallarudsbacken har spridit ut ett rykte, att hans svärfar Nils Håkansson 'haft olovligt umgänge med sin brorsdotter Annika Persdotter', dvs. med Jöns Nilssons hustrus kusin.
 
Hälsningar, Mikael!

2005-12-15, 17:34
Svar #11

Ulrika Eversdijk

Tros incest vara vanligare idag än förr eller kan antalet fall vara uingefär lika?

2005-12-16, 10:26
Svar #12

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Nej, det kan jag inte tänka mig. Det var så skamligt att ingen vågade berätta. Om nu barnet skulle berätta, vad fanns att göra? Inget. Inte kunde modern ta barnen och lämna fadern. Hur skulle det gå till? Hur skulle hon försörja familjen?
 
Jag minns att i min tidiga tonår på 50-talet, så fanns det bl a en tidning, som hette Min Värld eller liknande, som hade något som hette Mitt livs novell. Jag minns naturligtvis ingen av berättelserna, förrutom en, där en kvinna berättade hur fadern uppsökte henne på nätterna. Jag minns vad jag tyckte det var hemskt. Något sådant hade man aldrig hört talas om. Vad modigt av henne att berätta detta hemska, som hon varit med om!
 
Mvh
 
Ann-Mari Bäckman
Ann-Mari Bäckman

2005-12-29, 16:54
Svar #13

Ulrika Eversdijk

Men räknades incest som ett brott?

2005-12-29, 17:21
Svar #14

Eivor Andersson (Ema)

Hej Ulrika,
 
Incest har alltid varit och kommer alltid att vara ett brott.
 
För längesedan blev männen halshuggna eller fick löpa gatlopp för detta.
Senare kom kemisk sterilisering.
Nu är det fängelse som gäller.
 
Håller Du på med ett skolarbete eftersom Du frågar om så många (ganska elementära frågor)?
 
Hälsn. Eivor

2005-12-29, 23:20
Svar #15

Utloggad Anna-Carin Betzén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1112
  • Senast inloggad: 2019-10-28, 20:07
    • Visa profil
    • www.btz.se
Ulrika,  
Synen på hur nära släkt makar fick vara var betydligt strängare förr, nu kan ju t.o.m. halvsyskon få bilda familj. Tidigare i den här tråden (på föregående sida) finns en länk till mer information om kusinäktenskap, vilket tidigare varit förbjudet.
 
(Jag har f.ö. läst att under det liberala 70-talet ska det ha varit uppe till omröstning i riksdagen att lagligförklara incest, men att förslaget röstades ner. Men jag vet inte var jag läst det, så jag kan inte bedöma sanningshalten i påståendet! Någon annan kanske vet?)

2005-12-30, 06:05
Svar #16

Ulrika Eversdijk

Eivor; Vi har alla olika frågor och jag kallar inte mina frågor elementära. Jag har inte gått i skolan på länge. Om ni svarar på mina frågor, så gör det för att ni vill svara. Jag bemöter inte ifrågasättande av varför jag undrar.

2005-12-30, 12:02
Svar #17

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
En sak jag är böjd att hålla med om är att det är bra om man läser igenom tidigare inlägg i en tråd innan man ställer en fråga. Då får man ofta reda på svaret.
Sedan bör man inte ställa om mer eller mindre samma fråga på flera ställen. Ibland är det dessutom enklare om man besöker ett bibliotek och läser lite där, i synnerhet om man frågar om mer komplexa ämnen som kräver omfattande svar.

2005-12-30, 21:02
Svar #18

Barbro Söderman (Bsm)


2005-12-31, 04:30
Svar #19

Rune Edström (Rune)

Även jag har undrat över Ulrikas olika frågor.
Men vad vet andra om hennes bekymmer i olika hänseenden. Det heter ju så vackert och hänsynsfullt ?du behöver ju inte läsa sånt, utan kan hoppa över det?, i en del andra sammanhang på AF. Så ni får väl prova att leva som ni lär, å inte göra som vanligt brukar vara i verkligheten, att det bara är andra som ska göra det. Du ska göra som jag lär och inte som jag gör.
mvh
rune

2005-12-31, 07:42
Svar #20

Ulrika Eversdijk

Tydligen kom mitt senaste inlägg inte in. Jag säger en gång för alla: Man får fråga vad man vill här. Konstigare är det inte.
Rune; Man har inte bekymmer för att man vill veta saker.
Jag håller mig nu till de ämnen jag är road av och ägnar inte inläggen till att motivera varför jag undrar. Undran över livet förr är meningen med AF. Många ger intressant och vänlig hjälp och jag hjälper andra.

2005-12-31, 10:28
Svar #21

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Ulrika, även om man får fråga vad man vill, och jag, som du märkt försöker svara ibland, så skulle det ändå vara trevligt om du kunde kolla upp om svaret redan har lämnats, samt i vissa fall - där svaren är komplicerade och du har många frågor inom samma område - uppsöka ett bibliotek.
 
Försök att koncentrera dina frågor lite med andra ord, till sådant du inte redan kan hitta efter att ha letat lite. Och läs gärna lite böcker om till exempel medicinhistoria. Du får förmodligen mycket mer detaljerade svar så.

2005-12-31, 10:55
Svar #22

Barbro Söderman (Bsm)

Hej Ulrika!
Jag kanske var onödigt kort i mitt svar, jag tycker dina frågor är intressanta och viktiga, men samtidigt så är det främst en släktforskningssida, inte historiesida. Och dina frågor är ofta historiska. Så enstaka frågor om sånt man stöter på är helt okej att ställa, det gör alla. Men man kan hitta info och kanske mer utförlig info på andra sätt, inte minst genom att googla. Och söka på AF efter tidigare svar.  
Om alla frågar om samma saker gång på gång (och det har nog jag också gjort i tanklöshet) så bildas en mänd trådar om samma sak vilket gör det ännu svårare för den som använder sökfunktionen.  
Gott nytt år!
Barbro

2005-12-31, 11:59
Svar #23

Eivor Andersson (Ema)

Ulrika,
 
Om man får fråga vad man vill, så är det väl inte fel om jag frågar om det är en skoluppsats Du håller på med? Eller hur..
 
Ha ett Gott Nytt År - Eivor

2005-12-31, 15:18
Svar #24

Ulrika Eversdijk

Var vänliga och låt mig fråga. Det finns många som vill svara utan att frågorna är vad de föredrar. Jag har kontaktat anbytarvärden. Jag tror inte det är okej folk diskuterar en annan person här mm.
 
Om ni vill diskutera vilka frågor som är okej hör det hemma under Ordet är fritt... Jag håller mig ifrån den sortens diskussioner.

2006-01-02, 11:28
Svar #25

Barbro Söderman (Bsm)

Jag tror inte att du läste mitt svar, Ulrika?  
I början när du ställde alla frågor ställde människor här snällt upp och gav dej mängder av svar och hänvisningar. Men du verkar som någon skrev någonstans inte intresserad av att slå upp något själv?
Du vill ha svar direkt, av någon annan som slår upp åt dej. Visst har jag också ställt frågor om sånt jag senare kommit på att jag borde ha slagit upp själv. Inte minst på nätet kan du hitta massor av info och uppenbarligen har du internet (?) även om du kanske har långt till bibliotek?
Vissa frågor är jätteintressanta och passar här men det blir till slut en mängd från dej som skulle bli ohanterlig om fler frågade lika mycket. Som jag skrev, men som du kanske inte såg (eller förstod?), det blir svårare att hitta när man söker om samma ämnen finns i en rad trådar.
Så ett tips är
1. Sök på nätet.
2. Skriv en lista med alla dina frågor, ta med en kaffekorg och gå till bibilioteket.  
3. Sök på Anbytarforum om det redan finns trådar, läs igenom dem.
4. Har du fortfarande frågor kvar så ställ dem här.
 
 
Hälsningar från Barbro som också ställt onödiga frågor men kanske inte riktigt lika många.....

2006-02-21, 12:59
Svar #26

Sofia Ingmarsson

Räknas detta som incest?  
Mannen, Axel Fredrik Carlsson, bor tillsammans med en kvinna, Johanna Mathilda Carlsson.  
De får en gemensam son: Axel Hugo Severin.
De är inte gifta (verkar som om de tillämpat så kallat Stockholmsäktenskap).
Hon är hans brorsdotter.
 

 
GID 340.65.26500
Motala Stad AI:11B s 431
 
Borde inte detta ha varit olagligt? Det skedde visserligen så sent som 1891, men de verkar ha bott ihop sedan 1882.
 
Mvh
Sofia

2006-02-21, 19:35
Svar #27

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Fram till 1915 fick de inte gifta sig, om de ändå gjort det så upplöstes äktenskapet (återgick, dvs betraktades som ogiltigt) därför bodde personerna i ditt exempel samman. Jag vet inte om det var straffbart - det verkar ju inte så. Numera är incest endast mellan syskon eller med barn eller deras avkomlingar.

2006-03-01, 23:06
Svar #28

Urzula Erixon

Hej hej,
 
Jag har anfäder som varit kusiner och tre och fyrmänningar med varandra.
 
T ex:
1) Per och Betty var fyrmänningar men gifte sig 1911!!! ..Jämtland/Härjedalen
2)Märit och Jon var kusiner de gifte  
sig 1807...Värmland
       
Borde de inte ha fått fängelse eller något sådant?? Är det någon som vet ifall lagarna var lika över hela landet runt denna tid eller om det var olika lagar i de olika landskapen?
 
Vore intressant att veta.
Tack på förhand
Urzula

2006-03-01, 23:25
Svar #29

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Fyrmänningar fick gifta sig utan hinder efter 1680. Kusiner behövde fram till 1845 ha tillstånd från Kungl Majt att gifta sig, sådana ansökningar kan finnas i Domkapitlens arkiv.
 
Sverige har haft en gemensam lagbok sedan 1300-talet, Magnus Erikssons Landslag. Den efterträddes av 1734 års lagbok, som i princip fortfarande gäller, fast det allra mesta är utbytt.
 
Allt enligt Barbro Nordlöfs lilla skrift Rättshistoria för släktforskare, som finns i Rötterbokhandeln.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna