ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Gustav III:s läggning  (läst 2770 gånger)

2007-09-17, 16:55
läst 2770 gånger

Eva Wester

Hej mitt namn är Eva. Jag har en fråga angående Gustav den tredje. Var han homosexuell? Jag har inte kunnat hitta någon källa på internet som säger varken det ena eller det andra. Finns det någonstans där man kan läsa mer om detta?

2007-09-17, 19:02
Svar #1

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Inget i denna riktning är känt om honom. det gick rykten om impotens, men det är något annat...

2007-09-18, 13:31
Svar #2

Utloggad Vincent Eldefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2571
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 03:53
    • Visa profil
    • Släktingar.se
Samhället på den tiden var ju inte riktigt samma samhälle som idag så om någon var det eller inte, såvida de inte blev dömda för det, lär vi aldrig få veta. Man får ju också komma ihåg att de flesta människor är laglydiga, oavsett om de håller med om lagarna eller inte, så det var säkerligen betydligt ovanligare förr i tiden.
 
Mvh Vincent
Sveriges största genealogiska databas med verifierad information:
https://www.slaktingar.se/

2007-09-18, 22:19
Svar #3

Utloggad Allan Hansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 219
  • Senast inloggad: 2013-11-24, 12:21
    • Visa profil
I Lambda Nordica nr 1 1989, sid. 146-161, finns en artikel av Göran Söderström om Strindbergs syn på Gustav III. Där finns som bilaga en anonym artikel, hämtad från Engeströmska samlingen på Kungliga Biblioteket (och känd av Strindberg, som arbetade på KB innan hans författarkarriär tog fart). Den anonyme författaren, uppenbart samtida med Gustav III, menar att Gustav III med tiden hemfallit åt den lastbara osed att leva med karlar, och ger en rad exempel på hur kungen sökt sexualpartners bland soldater och andra män han kommit i kontakt med.
 
Men frågan om Gustav III var homosexuell är egentligen ohistorisk. Uppfattningen att homosexuella är en särskild kategori människor är inte mer än drygt hundra år. Innan dess fanns lastbara oseder, och att leva med karlar var en sådan lastbar osed. Den lastbare var lastbar för att han utförde lastbara handlingar, men den homosexuelle är homosexuell hela tiden, även om den inte är sexuellt aktiv alls.

2007-09-19, 11:09
Svar #4

Utloggad Björn Thunberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1860
  • Senast inloggad: 2015-10-10, 13:54
    • Visa profil
Engeström som i von Engeström?
I så fall kan man ifrågasätta källan.
 
Eftersom den familjen tillhörde Gustaf III:s politiska fiender.

2007-09-19, 20:39
Svar #5

Utloggad Allan Hansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 219
  • Senast inloggad: 2013-11-24, 12:21
    • Visa profil
Jovisst handlar det om von Engeström. Och alldeles säkert fanns den anonyme författaren i kretsen av fiender till Gustav III. Skriften är ett angrepp på Gustavs moral, och den lastbara oseden att leva med karlar var bara ett exempel på bristerna i kungens moral. Andra exempel var att kungen förordnat om mildring vid undersökning om Lönskaläge och utvägars vidtagande för ogifta Barnaföderskor at kunna dölja det de i olaga tid blivit mödrar; Dess benägenhet att till Lifvet skona en Barna Mörderska äfven som Tidelagare ... Här är det alltså Gustavs upplysta reformer som ses som uttryck för omoral.  
 
Att skriften har en tendens behöver inte betyda att den måste förkastas som källa. En källkritisk genomgång av den anonyma författarens alster vore förstås intressant.

2007-09-20, 17:28
Svar #6

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil
I Rune Pär Olofssons roman Där låg ett skimmer --- :  en sannsaga från Gustaf III:s hov finns bl a en utförlig beskrivning av hur det gick till då kungen avlade barn. Därav framgår mycket tydligt att kungen nog var mer intresserad av karlar än av sin drottning. Författaren bygger enligt egen utsago detta på källor i Riksarkivet(?). Om jag inte minns  helt fel (det var länge sedan jag läste boken) refereras till hovstallmästaren Adolf Muncks efterlämnade dagböcker. Hovstallmästaren har en framträdande roll i romanen och var dessutom närvarande vid själva barnavlandet.

2007-09-20, 18:45
Svar #7

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Att det förekommit rykten om herr Munck som hjälpreda åt kungen har jag hört, men jag vill minnas att ingen historiker kunnat bekräfta dessa, varför jag ställer mig frågande till dagböckerna.

2007-09-21, 09:30
Svar #8

Utloggad Kent Anderson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 379
  • Senast inloggad: 2019-03-28, 22:32
    • Visa profil
Njae. Det beskrivs ju ändå hur oerhört stolt kungen är när han väl lyckas fullborda äktenskapet, så kanske är det andra orsaker, kanske rent av medicinska eller psykiska, som tränger kungen. Kungen hade ju fått en skallskada vid födseln ex.vis, vad vet vi idag hur denna påverkade honom allmänt att genomföra sina äktenskapliga plikter?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna