ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Dubbelkönad  (läst 4178 gånger)

2001-01-21, 19:09
läst 4178 gånger

Marianne Fröding (Ruth)

I Östra Fågelvik AI:4(S) står det under Kappstad föjande:
Hermaphrodit Annika 1697 till Spånga
Vad menas med detta, och var det möjligt att de pekade ut någon så??
/Marianne

2001-01-21, 19:37
Svar #1

Utloggad Gunnar Jonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2177
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 13:34
  • Gunnar Jonsson, Säffle
    • Visa profil
Visst pekades dessa ut. Allt som var onormalt nämns. Typ idiot, fånig mm. Så varför inte Hermaphrodit. Det fanns en i Kila också men det var en han. Anders Larsson, död 1733 i Harnäs.

2001-02-17, 07:50
Svar #2

Ingrid Nilsson

Se Släkthistorisk tidskrift. Årgång 3, 1951 - Nr 2, febr.: Hermafroditen i Villands-Vånga. Ett  
underligt levnadsöde av Paul Wilstadius.
 
Personen föddes 17 oktober 1700 som Anders Christensson i Stora Skedet, Vånga, Kristianstads län, men levde sitt liv som Anna Christensdotter, var gift tre gånger och dog 1762 i 'Lilla Ryet', Vånga.

2003-02-02, 22:42
Svar #3

Anna Hedberg

För det första: att peka ut någon som hermafrodit, hela sättet att skriva detta blir ju en negativ värdering av hermafroditism vilket det ju inte alls behöver vara, sedan följer inlägget allt som var onormalt vaddå onormalt, det är väl bara för att majoriteten har satt normen på vad som är normalt. Hermafroditism har alltid funnits och finns inom djurlivet och finns än idag även dom inte får finnas eftersom den stora majoriteten blir så skrämd om inte alla är som dom...

2003-02-03, 01:02
Svar #4

Utloggad Björn Engström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Senast inloggad: 2019-10-07, 10:24
    • Visa profil
De anteckningar som finns i husförhörslängder mfl. ställen i kyrkobokföringen har två funktioner. Från början var det alla avvikelser från den krista normen, och förklaringar på varför någon inte var kapabel att uppfylla kyrkans olika krav.
Sedan mantalsskatten infördes tillkom ytterligare en funktion. Det var oftast prästen som avgjorde om någon skulle vara befriad från mantalsskatten genom olika lyten, handikapp eller övriga hinder för att klara försörjningen och skatteplikten. Prästen höll ju också reda på åldern och visste (eller borde veta) när de blev mantalspliktiga och när de blev mantalsbefriade p.g.a åldern.
Även fattigdom nämns i kyrkobokföringen, trots att fattigdom som orsak till skattebefrielse huvudsakligen bestämndes på kameral väg.  
Att vara tvåkönad innebar något främmande och mot kyrkans ideal, därför skulle det antecknas. Dessutom kan det ha varit en orsak för att ha blivit mantalsbefriad ?  
Anteckningar i husförhörslängder får inte diskuteras i samband med biologi och olika djurarters biologi.

2003-02-03, 13:44
Svar #5

Emma Hofmeijer

Vad hände med de som föddes hermafroditer på 1800?  
 
Hittade en notis i slutet av en fb i Värmland minns ej när och var) där mannen och hans hustru ändrade könet på sitt barn och böt dess namn från JOhannes till Johanna. Torde inte detta vara ett fall av osäkert kön?

2003-02-03, 23:25
Svar #6

Utloggad Björn Engström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Senast inloggad: 2019-10-07, 10:24
    • Visa profil
Det är inte så ovanligt att det blir fel i dopboken. Flera pojkar har blivit inskriven under namnet Anna. Men i husförhörslängderna heter han något annat. Det allra flesta som fått fel kön i födelse eller dopboken är felskrivningar. Ibland har det ändrats, men många gånger får det stå fel i boken. För Svärdsjö Födelse- och dopböcker förekommer några tiotal felaktigt namngivna från 1600-talet till mitten av 1800-talet.

2003-02-04, 03:18
Svar #7

Kalle Karlsson

I vissa församlingar blev det av olika skäl under perioder en fruktansvärd oreda. Jag vet en församling där en eller eventuellt flera kyrkoherdar efterlämnade runt 40 år av i stort sett oförda böcker. Detta arbete rekonstruerades så gott det gick i efterhand, och vad jag vet pågick arbetet en bra bit in på 1980-talet. Här finns ju en stor risk att personer som fötts och dött under perioden kommer att saknas i böckerna. Det här exemplet rör alltså 1900-talet, det finns säkert liknande exempel från tidigare perioder i andra församlingar. Att det fördes in fel kön i dopboken var säkerligen inte helt ovanligt. Kan nämna angående mitt exempel att jag personligen hade stora problem att få ut personbevis i samband med att jag tog körkort. Slutligen vill jag minnas beviset skrevs ut på mina egna muntliga uppgifter. (Föredrar att vara anonym med detta inlägg, vill ej att församlingen i fråga ska identifieras.)

2003-02-04, 21:27
Svar #8

Utloggad Bengt Rur

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 305
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 19:12
    • Visa profil
Marianne m.fl. Överstekammarherren greve Adam Lewenhaupt meddelade vid något tillfälle - troligen redan på 1910-talet - att det i Anreps utgåva av adelns ättartavlor funnes en uppgift om någon som hade skiftat kön.  
 
Lewenhaupt ansåg att Anrep hade varit indiskret.
 
Bengt

2003-09-15, 13:57
Svar #9

Utloggad Anne-Lee Wilson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1818
  • Senast inloggad: 2016-07-14, 22:00
    • Visa profil
Hej!
 
I födelse/Dopboken (C:2 sid 175)i Aringsås,Kronobergs län, 1838 hette min MM MM M Christina Svensdotter Länk: PETER.
 
I husförhöret 1840 är PETER överstruket med notering finns inte och undertill står då CHRISTINA med samma födelsedatum.(GID 814.12.700)
 
Hade prästen skrivit fel i 2 år eller var det osäkert vilket kön personen hade?
Christina gifte sig aldrig men fick 2 barn.
 
Ursäkta min okunskap men vet någon om Hermaphroditer och möjligheten att få barn?
 
Mvh, Anne-Lee Wilson.

2003-09-15, 21:41
Svar #10

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Hermafroditer är så vitt jag vet sterila. Troligen har prästen blandat ihop olika barn...

2003-09-16, 18:16
Svar #11

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Hermafroditism (eller åtminstone tveksamheten om vilket kön någon individ har) är inte ett absolut entydigt begrepp, utan ett tillstånd någonstans mellan hane och hona. Det kan gälla för en hane med så små genitalier att de inte syns, eller för en hona med abnormt stor klitoris (som då liknar en penis). Detta tillstånd brukar kallas pseudohermafroditism, medan de individer som utvecklar både ett kvinnliga och manliga könskörtlar kallas äkta hermafroditer. Det sista tillståndet är dock ytterst sällsynt bland människor, men kan uppträda hos vissa djur.
En man som har outvecklade könsorgan utvecklar kvinnliga drag, t.ex. skägglöshet. Vissa kvinnor utvecklar manliga drag och skäggväxt, men jag vet inte om det gäller kvinnor med förstorad klitoris. Att pseudohermafroditer skulle vara sterila kan möjligtvis gälla manliga sådana, men ingenting säger att kvinnliga diton inte skulle kunna föda barn.
Nuförtiden kan personer som identifierar sig med det motsatta könet byta kön genom att ta könshormoner. De förvandlas då sakta och utvecklar det motsatta könets utseende. Det går dock inte att byta kön på riktigt än, så de transsexuella får nöja med att se ut som det kön de identifierar sig med, även efter kirurgiska omvandlingar.

2003-09-16, 19:27
Svar #12

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Prästen kan ju också ha blandat ihop barn, och skrivit notisen ur minnet.
 
Min ff mm hette Sara Larsdotter, född 1815 i Gestad i Dalsland, och hade ungefär 10 barn, som för all del dog som små, utom en dotter som blev vuxen.  
 
När jag slog upp Sara i födelseboken blev jag väldigt förvånad, för där stod Sven alldeles tydligt, men i hfl är det rätt hela tiden.

2003-09-16, 21:40
Svar #13

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Jojje!
Jag tänkte i första hand på äkta hermafroditer.

2004-11-19, 22:42
Svar #14

Utloggad Sture Torikka

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 732
  • Senast inloggad: 2015-10-05, 17:40
    • Visa profil
Fann en hermafrodit i Övertorneå i Tornedalen (avskift):
 
1808; Född: Maji 22, Döpt: Maji 24: Wilhelm eller Wilhelmina
Hermafrodit, Ej en gång Herr Provincial Medicus Doctor Deuthch, som flera veckor efter födelsen besigtigat detta barn hafver kunnat utröna af hvilket dess kön det är.
  Lämnads till naturens egen utveckling.
Föräldrar: Pehr Ericsson Hurula, Anna Greta Nils dotter i Hapakylä. 27 [år].
Faddrar: Henric Larsson Råvanen och dess Hustru, Henric Henricsson Hejkilä och dess Hustru, Aron Carlsson Hurula och dess Hustru, Pehr Olofsson Turuvara och dess Hustru, Dr. Olof Hansson Lanto, Pigan Anna Hans dotter Lanto.
 
1809; Död: Per Ersson Hurus dotter Wilhelmina död i smittkoppor den 22 juni 1809, begraven i Övertorneå den 24 juni.
 
Hälsar
ST
i Lule

2004-11-20, 13:46
Svar #15

Utloggad Sture Torikka

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 732
  • Senast inloggad: 2015-10-05, 17:40
    • Visa profil
Vid Norrbottens dåvarande länsfängelse i Piteå införpassades den 20 maj 1840 manspersonen Karl Johan Hällman, ogift, 24 år gammal, bördig från Västerbotten. 5 fot 9 tum lång, någorlunda stark kroppsbyggnad med bruna hår och ögonbryn, talar endast svenska.
är missbildat i sitt hemliga.
Han hade gripits för delaktighet i stöld i Nederkalix och häktades nu av Piteå magistrat.
 
Ur Piteå stadshäktes fångförteckning 15 maj 1840 framgår att Hällman var Hermafrådit [,] haltar både till höger och venster, oförmögen att hålla vatten.
 
Stackarn, han kan inte ha haft ett lätt liv. Undrar vad det blev av honom?
Någon som vet?
 
/ST

2004-11-21, 08:42
Svar #16

Utloggad Anita Berglund Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1700
  • Senast inloggad: 2022-12-01, 10:29
    • Visa profil
    • anitaberglund.se
S. Torikka! Jag undrar detsamma; vad blev det av denne man? Jag trodde inte riktigt att man på 1840-talet kände till benämningen hermafrådit; det var en intressant information. Jag trodde dessa människor fick leva i skymundan utan kännedom för dem själva eller utomstående vad för konstigt fel det var på dem....Men det kanske var för att han hamnade i fängelse som upptäckten gjordes.

2004-11-26, 14:52
Svar #17

Andreas Snildal

Nordbotten virker å være overrepresentert - her er en svært detaljert beskrivelse av en hermafroditt fra domboken for Torneå lappmark (Enontekis tingslag 1698, fol. 295b):
 
Sedan föreställtes Maria Mortensdotter, Ifrån Råunolla och Enotäckes Försambling in emoot sijne 50 Åhr. Sampt henness Son Anders Amundsson om sijne 17 Åhr, een Hermophrodita, dock meera synnes Inclinerat till Genus Masculinum emedan dess urin flyter per membrun virile, etiamsi Caret testiculus Ideogz ad propagationem Generis Humani impotens, Och tillfrågades hurules Marias Mann ellr. Sonen Anders Amundssons Fader, Amund Riska, wara omkommen?
 
Astrid Ryen har i innlegg 26043 på  Digitalarkivets brukarforum gitt følgende forklaring på latinen i dette utdraget: Han synes altså å være mest av genus maculinum, siden urinen flyter gjennom det mannlige lem (per membrum virile), skjænt (etiamssi) testikkel mangler (testiculus caret) og han derfor (ideo) er ute av stand til (impotens) å forplante seg (eg. til forplantning av menneskeslekten = ad propagationem generis humani).

2006-01-21, 12:30
Svar #18

Lotte Jensen

om jag inte missminner mig helt så har jag läst nånstans att Drottning Christina var omskriven som hemafrodit och att hon först fopstrades som pojke

2006-03-17, 02:01
Svar #19

Utloggad Kristina Estrin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 222
  • Senast inloggad: 2008-02-19, 22:54
    • Visa profil
    • estrin.se
Stämmer nog men är visst inte helt bekräftat...
 
Det sköts i alla fall kunglig salut för prins när hon föddes!!
Hon var visst dessutom manhaftig och red som en karl m.m. Hon gifte sig ju heller aldrig och fick inga barn.  
Spännande stycke historia tycker jag.
 
Kristina

2006-03-17, 02:20
Svar #20

Utloggad Anita Berglund Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1700
  • Senast inloggad: 2022-12-01, 10:29
    • Visa profil
    • anitaberglund.se
I Peter Englund senaste utmärkta bok Silvermasken finns uppgifter om att drottning Kristina förmodligen var bisexuell, även om det givetvis inte kan bekräftas. Peter Englund nämner ett par personer i boken - en man och en kvinna - som Kristina tros ha haft en kärleksrelation med.

2006-03-17, 14:18
Svar #21

Marianne Solli

For en tid tilbake så jeg et jettespennende program i TV om kimære personer. Det begynte med at en dame (nr.1) med to barn og med den 3dje i magen søkte om trygdepenger i forbindelse med at hun var blitt alene med dem. Det ble tatt DNA-tester av både henne, barna og faren, for å fastslå hans farskap. Så fikk hun oppringing fra trygdekontoret om at de ønsket en samtale med henne i den forbindelse. Der fikk hun beskjed om at faren var nesten 100 % sikker far, men at hun selv ikke kunne være moren. De mente at det var svindel. Testen viste at hun hadde bare 1/2 match, og spurte om hennes søster var moren. Det ble masse styr ut av dette, rettssak der alle instanser tvilte på henne, og en eventuell barneovertakelse eller fosterhjem ble vurdert, og stort ståhei, nye tester osv. Samme negative resultater. (Kommer tilbake med mer om dette senere i innlegget).

Så var der en annen dame (nr. 2) som trengte en nyre, og hennes sønner og mann ble testet. Mannen passet som donor, men hun fikk også beskjed om at hun nok ikke var moren til sine sønner. Samme ståheien med tester av alle slag. Hun var jo sikker, ingen surrugatmødre eller noe annet rart der heller. Så testet de den yngste sønnen, og han var hennes sønn i følge testen. Jettespennende. Men en kvinnelig lege trodde på henne og ville teste henne mer. Det ble tatt alle slags prøver av hår, hud og indre organer, blod osv. i flere måneder. Og så tok de prøver av hennes familie, også hennes bror og far. Da viste det seg at både faren hennes og broren hadde DNA som matchet barna hennes, slik at testene viste at både faren og broren kunne ha vært moren til hennes barn. Omsider fant de ut at hennes eggstokker hadde andre gener enn resten av henne, og også at hennes hår på forskjellige steder på hodet hadde to forskjellige gen-profiler. Forklaringen på dette var at hun var kimære, en sjeldenhet som også forekommer blant siamesiske tvillinger, der to befruktede egg går sammen. Hos henne var dette skjedd veldig tidlig i svangerskapet, slik at hun egentlig bestod av to personer og hadde 100 % genmateriale fra begge foreldrene, mot normalt 50 %. Hun var egentlig to pikefostre som var gått sammen. Hvis to fostre av forskjellig kjønn går sammen, blir personen tvekjønnet, såkalt hermafroditt. Et barn ble også vist der. Han hadde begge kjønn, og grunnen til at de tok denne testen var at han hadde en slags ruter på magen med forskjellig hudfarge, som gav mistanke om dette. De viste også personer med et tilnærmet sjakkbrett på kroppen. De var også kimære.

Senere fødte nr. 1 ett barn til under tilsyn fra myndighetspersoner. Også dette barnet ble testet og funnet ikke å kunne være hennes eget barn, noe som jo nå var blitt bekreftet av flere at det var. Det endte godt i alle fall, hun ble trodd og ble ført opp som mor til sine egne barn, som hun hadde født.

2006-03-17, 20:07
Svar #22

Gunnar Ståhl

Biologiskt, genetiskt - (äkta) hermafrodit - har innebörden att individen både är man och kvinna. Mig veterligen har ingen kunnat påvisa någon enda människa såsom (äkta) hermafrodit - dvs. en person som både kan producera sperma och har mens.
 
Drottning Christina - och heller ingen annan människa - kan rimligtvis ha varit hermafrodit.
 
Jojje tar 2003 upp uttrycket pseudohermafrodit - ett uttryck som Sven Stolpe i sin bok om drottnig Kristinahar tagit från en läkare i diskussionen om hennes beteende - och Jojje (och andra) kopplar detta till genitaliernas utseende (hos människor). - Den som söker på pseudohermafrodit på Google kan nog hitta bilder på kliniska exempel i internetbaserad utbildning för läkare - Om Du träffar på följande bildning på genitalier hos spädbarn - vilka åtgärder vidtar Du då?
 
Jag blev mycket glad då jag såg diskussionen under denna rubrik - som jag missat - för de exempel som tas fram kan ha vetenskapligt intresse för dem som söker beskrivningar innan läkarjournaler började föras. Om inte släktforskare hittar exempel - vem ska annars kunna göra det? - Hoppas att fler som stött på saken kan berätta under denna rubrik!

2006-03-17, 22:30
Svar #23

Utloggad Anna-Carin Betzén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1112
  • Senast inloggad: 2019-10-28, 20:07
    • Visa profil
    • www.btz.se
Jag har sett idén att drottning Kristina skulle ha varit hermafrodit här och var genom åren, men tycker inte att den känns logisk.
 
Jag menar... kungaparet ville gärna ha en son som kunde ärva tronen. Om de sen fick ett barn som var hermafrodit, varför då inte betrakta barnet som 100 % pojke och ge det namnet Kristian istf Kristina? Är det något jag har missat här?

2009-04-05, 18:34
Svar #24

Utloggad Christina Skagerborg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 661
  • Senast inloggad: 2024-01-27, 16:37
    • Visa profil
Hej!
 
Stötte på något i en hfl som kanske passar in i diskussionen här.
 
Ett barn i en familj heter Petronella men inom parentes framför står namnet Peter. När familjen flyttar några sidor längre fram i hfl skrivs pojknamnet åter igen in inom parentes framför Petronella. I följande hfl finns parentesen kvar men namnet Peter är struket. Även i denna längd flyttar familjen inom staden och på nästa boplats är parentesen borta och barnet står enbart som Petronella.
 
Jag kollade upp Petronella i födelseboken för Laholm, 8/10 1861, och där står hon som flickan Pella. Petronella dör redan 27/9 1881 i Ängelholm men ingen dödsorsak nämns i scb-materialet.
 
Var det svårt att avgöra hennes kön till en början eller finns det någon annan förklaring på de två namnen?
 
GID: 1728.51.44900, 1728.51.45300 (hfl 1870-74, Ängelholm)
GID: 1728.53.20200, 1728.53.19100 (hfl 1875-79, Ängelholm)
 
Christina

2009-04-05, 18:57
Svar #25

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5035
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 22:32
    • Visa profil
Hej!
 
Jag har ett liknande exempel, då min ana Anna Truedsdotter får ett oäkta barn, sonen Elis Fredrik 1852 i Löderup. I husförhörslängden finns detta barn noterat som oäkta dotter Elise Fredrika (!), och när modern sedan gifter sig är barnet försvunnet ur husförhörslängderna (och jag har inte lyckats hitta barnet som dött i varken Löderup eller någon församling i trakten, trots att modern hela tiden bodde i socknen). Jag lyckas alltså inte få fram vilket kön som är barnets rätta, men det låter ändå märkligt. Kan prästen ha hört fel namn antingen när barnet skrevs in i födelseboken, eller i husförhörslängden?
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2009-04-05, 21:43
Svar #26

Utloggad Peter Borg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1024
  • Senast inloggad: 2018-12-15, 12:53
    • Visa profil
Christina!
Så här såg det ut i dödboken i original för Ängelholm 1881.
Pigan Petronella Johansson....Ingen dödsorsak angiven.
Hänvisning till sid. 466 i HL/1881 för Ängelholm, (GID 1728.54.70000)
 

2009-04-05, 22:44
Svar #27

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5035
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 22:32
    • Visa profil
Hej igen!
 
Mitt eget mysterium med Elise Fredrika/Elis Fredrik visade sig vara någon form av missförstånd. Barnet föddes alltså 1852, och prästen noterade att det var en son, samt skickade in material till SCB som förtecknade barnet som pojke (!). I husförhörslängden anges barnet dock vara en flicka, och dör 1859 i Löderup, under ett års tjänst som modern hade i Ingelstorp, där Elise Fredrikas dödsfall noterats i Ingelstorps husförhörslängd, men varken i Ingelstorps eller Löderups dödböcker.
 
Troligen ingen hermafrodit alltså, däremot ett barn med fel kön i SCB:s material för Löderup 1852
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2015-05-19, 21:41
Svar #28

Utloggad Katarina Sohlborg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3058
  • Senast inloggad: 2024-03-13, 23:53
    • Visa profil
    • www.thorsaker.se
År 1715 den 6 december
 
Ärende angående paret Johan Jonsson och Ingrid Fritsdotter, som varit gifta i 6 år  vill skiljas pga oenighet. Anledningen var att han ej kunde uppfylla sina äktenskapliga plikter därför att han var hermafrodit. Dessutom blev han dömd till spöstraff för att han inte påpekat detta för sin hustru före vigseln. Brev skulle avgå till Växjö konsistorium.
 
Nedre justitierevisionen. Högsta domstolen  Prot:1715:1 (1715-1715) Bild 1170 / sid 100 (AID: v655171.b1170.s100, NAD: SE/RA/1311)
 
mvh Katarina
Katarina Sohlborg

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna