ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Tacka gärna!  (läst 1948 gånger)

2010-06-19, 19:30
läst 1948 gånger

Utloggad Inga-Lill Fjällström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 500
  • Senast inloggad: 2024-02-17, 01:42
    • Visa profil
    • www.ingalills-anor.se
Ni som får hjälp med att lösa problem, kan ni inte vara så snälla att tacka, eller på annat sätt bekräfta att ni har tagit del av hjälpen. Jag kanske är knäpp, men jag tycker det är lika roligt att släktforska för egen del, som att hjälpa andra. Ju svårare desto större utmaning. Jag kan ibland sitta en hel kväll för att försöka att lösa ett problem. Men på senare tid så har det varit så flera gånger att personen som har frågat inte återkommit något mer i frågan, så man vet ju knappt om dom har sett svaret, men sedan ser man att samma person frågar på ett annat ställe, och inte där heller tackar. Har detta blivit mer som regel än undantag? Personligen så tycker jag detta är nonchalant, eller så har jag fått fel uppfostran.
Tyvärr så tycker jag inte det är lika roligt längre att hjälpa någon som inte alls hör av sig tillbaka. Det behöver inte alls vara något storslaget TACK, utan bara en kommentar, så att man vet att man är på rätt spår, och framför allt att man får veta om det är nya uppgifter, så att man inte jobbar dubbelt.  
Sedan så har jag märkt en tendens att bara slänga ut en fråga, om en person, och sedan vill veta allt om denna. Är detta seriöst, släktforskar dessa personer, eller fiskar dom bara info på nätet?
 
Mvh Inga-Lill

2010-06-19, 19:55
Svar #1

Utloggad Eivor Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 997
  • Senast inloggad: 2015-05-26, 12:02
    • Visa profil
Hej,
 
Jag instämmer till fullo.  
Får man ett svar, så är det nonchalant att inte visa att man läst svaret.
 
Sedan verkar det som en del vill ha en hel släktutredning utan att försöka något själva.
Det kan vara okunskap om forumet och att nya användare tror att det är detta forumet är till för.  
Men det skall ju vara lite mer anbyten och kan gärna påpekas av moderatorerna om det blir frågor från samma person  i generation efter generation.
Jag svarar annars gärna om jag kan och har tid, men ibland tycker jag att jag vill lägga den tiden på min egen forskning också om det inte blir något gensvar.
 
Hälsn. Eivor

2010-06-20, 09:59
Svar #2

Utloggad Christina Helmby

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6099
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 09:48
    • Visa profil
Jag instämmer helt med Inga-Lill och Eivor.
 
Jag har uppenbarligen fått samma typ av uppfostran som Inga-Lill, för mig är det självklart att tacka för den hjälp jag får. Här på anbytarforum är det ju också en bekräftelse på att frågeställaren har tagit del av svaret. Jag har tidigare varit väldigt flitig med att svara här, just för att det är roligt och utvecklande att försöka hitta svaren, men efter att på senare tid sett att fler och fler bara fortsätter att seriefråga, utan att ens tacka för hjälpen så väljer jag nu vilkas frågor jag besvarar.
Och så var det nog inte tänkt med Anbytarforum!
Hälsar
Christina
Eagle

2010-06-20, 10:03
Svar #3

Utloggad Stig Karlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 310
  • Senast inloggad: 2020-06-04, 16:05
    • Visa profil
Instämmer också,tycker det skulle inskrivas i reglerna för anbytarforum att man alltid svarar den som bidragit till en utredning,det känns iblad mycket snopet om lägger ner kanske flera timmar på att försöka hjälpa någon som kört fast och sedan inte får någon som helst respons från frågeställaren,men för egen del brukar jag lägga namnet på minnet och svarar senare aldrig på frågor från denne även om jag sitter inne med hela lösningen och ganska enkelt skulle kunna svara.
Här behövs en stor SKÄRPNING.
 
hälsn.Stig

2010-06-20, 10:57
Svar #4

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Det är syvende och sist den som ställer frågor, som förlorar på detta att inte tacka/höra av sig. (Även jag hör till den här otacksamma skaran upptäckte jag förra veckan, men kanske till mitt försvar var att svaret kom drygt en månad senare)
 
En annan sak, som tack och lov inte händer så ofta, men också är väldigt otacksamt, är när flera svarat på en fråga, men  den som tackar väljer att bara tacka en! Oftast är den frågande en man, som får svar av en man och en kvinna, men tackar bara mannen! Om detta senare, som hänt bl a mig några gånger, är omedvetet eller medvetet är svårt att säga. Sådant blir man mer ledsen över, än ett uteblivet svar.
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2010-06-20, 11:20
Svar #5

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Instämmer med samtliga ovan. Särdeles snopet tycker jag det är när man löst ett problem åt någon, som sedan inte tackar, men glatt frågar vidare med frågor byggda på uppgifter som jag lämnat.

2010-06-20, 11:48
Svar #6

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5034
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 02:25
    • Visa profil
På tal om detta viktiga ämne; om jag inte minns helt fel så stod det i ordningsreglerna (åtminstone tidigare) att man skulle undvika onödiga svar, vilket många tolkade som att man även skulle undvika att skriva ett kort Tack NN! Mvh, NN. Jag brukade då själv (i anslutning till mitt tack) lägga till någon liten kommentar om svaret jag fått på min fråga, så att mitt tack inte bara blev ett onödigt svar. Har denna (i mina ögon onödiga) synpunkt försvunnit från ordningsreglerna?
 
Det är en självklarhet att man ska tacka, allt annat är bara tecken på bristande respekt för de som besvarar frågorna. Men som Ann-Mari skriver, det är egentligen den som ställer frågor utan att tacka som förlorar mest på det. Man får trösta sig med det.  
 
Jag instämmer fullständigt med det Eivor skriver, jag vet inte om forumets syfte har misstolkats på senare år eller om folk har blivit för bekväma för att forska mer ingående själv. Jag började släktforska i slutet av mikrokorts-epoken och fick traska fram och tillbaka till biblioteket för att kunna släktforska i SVAR:s regi, och ända sedan mitt inträde på forumet har jag försökt undvika att ställa enkla frågor. Endast när jag efter en mindre evighet inte hittat ett svar (eller om jag inte haft en möjlighet att finna svaret) själv har det blivit ett inlägg på forumet. Kanske känner den nya generationens släktforskare att allt ska serveras på ett fat, och att forskningsresultat på löpande band ska vara en självklarhet. Som f.d. mikrokortsforskare känner man nog snarare en ödmjukhet inför de fördelar som kyrkoböcker online och Anbytarforum innebär, och är tacksam över att man slipper traska bort till biblioteket i regnet för att bläddra igenom några mikrokort.
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2010-06-20, 12:53
Svar #7

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Det kanske är därför man har en känsla av denna nonchalans att inte tacka för erhållna svar, har ökat, att man misstolkat Anbytarforums syfte, nämligen att vi hjälper varandra, när vi kört fast eller inte har de CD-skivor, som behövs för att komma vidare? I stället för att betala dyra pengar för att få en släktforskning utförd, så tror man att man kan få det här. Det är någon slags service, som AF ska ge, tror man.
 
Så alla som behöver hjälp, kom ihåg, att vi gör detta helt frivilligt i mån av tid och lust.  Och börja släktforska själv och inse vilken glädje det kan vara att hitta dem man söker, kanske efter idogt letande.
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2010-06-20, 13:11
Svar #8

Utloggad Linnéa Larsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 312
  • Senast inloggad: 2024-03-03, 19:42
    • Visa profil
Hej, jag kan berätta vad jag trodde från början 2006, när jag av en slump hittade detta forum. Jag trodde att man bara kunde fråga hur som helst, att det var det detta forum var till för, dessutom trodde jag att alla som svarade var mina egna släktingar som redan hade utfört denna forskning för sin egen del. Efter ett tag förstod jag att den som svarade letade för min skull i kyrkböcker!
 
Sen har jag läst någonstans i reglerna att man inte ska tacka, vilket jag ändå hoppas och tror att jag har gjort i de flesta fall, då det har känts svårt att inte tacka...jag har funderat på flera gånger varför man inte ska tacka och kommit fram till att man vill begränsa antalet inlägg.  
 
Det känns bra nu att höra att man bör tacka för det känns ju så fel annars.
 
Mvh Linnéa

2010-06-20, 19:02
Svar #9

Utloggad Christina Backman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 833
  • Senast inloggad: 2017-04-22, 18:01
    • Visa profil
För att inte belasta Forumet med ointressanta inlägg kan man mycket väl tacka genom vanlig mail till hemadressen. Tacket går fram men ingen annan behöver läsa det..

2010-06-20, 19:28
Svar #10

Utloggad Michael Lundholm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 745
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 15:53
  • https://lundholm.me
    • Visa profil
    • Släktforskning och personhistoria
Inga-Lill har väckt en intressant frågeställning. I diskussionen har då framkommit att om man svarar genom att bara tacka skulle det kunna strida mot Svara inte i onödan. Jag anser dock att Var alltid artig och vänlig borde ha företräde. Om man svarar i forumet genom att tacka (istället för att göra det genom mail) följer man dessutom Svara här. Reglerna kan kanske aldrig reglera detta i detalj men att tacka för hjälp man fått i forumet  kan enligt min uppfattning aldrig vara fel. Tvärtom; det borde vara normen.
//Michael Lundholm

2010-06-20, 19:40
Svar #11

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Regeln om att inte tacka kan möjligen vara orsakad av att det i AF:s början var dyrt med dataminne och resurserna var begränsade, på ett sätt som inte längre är giltigt. Reglerna kanske kan behöva en omarbetning, med beaktande av sådant?

2010-06-20, 19:54
Svar #12

Utloggad Lasse Waldemarsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5784
  • Senast inloggad: 2024-01-29, 18:09
    • Visa profil
Instämmer helt med Michael.
Det finns en risk med att bara tacka via mail.
Vi är många som läser inlägg på AF även om man själv kanske inte bidrar i alla.
Om man ser att någon får hjälp och svar på ett flertal frågor i olika trådar men aldrig ger sig tillkänna på AF efteråt och visar att man har uppfattat svaren och ger ett enkelt tack så ökar naturligtvis risken/chansen för att personen i fråga ska ses som arrogant, otacksam eller ointresserad.  
Viljan att hjälpa en en person som aldrig svarar minskar naturligtvis. Alla vi andra som inte fått respons via mail har ju ingen aning om detta.
Brist på utrymme är ju inget skäl längre till att undvika ett enkelt svar på den hjälp man fått, dessutom tycker jag att det helt enkelt är både roligt och trevligt att få ett tack. Man är ju bara människa trots allt.
 
Lasse

2010-06-20, 22:55
Svar #13

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4736
  • Senast inloggad: 2023-12-03, 17:58
    • Visa profil
Jag blir lite fundersam om följande del av ordningsreglerna tolkas så att Tack inte bör skrivas:
 
Svara inte i onödan
 
Om du tycker att någon uppträder egendomligt eller framför märkliga påståenden och åsikter - svara inte såvida du inte har något verkligt bra att komma med. Undvik också inlägg som inte för diskussionen framåt, utan endast innehåller meningslösa sympatiyttringar av typen: ”Bravo, Pelle! Jag håller med dig”.
-------------------------------------------------------------------------------- ------
 
Ett tack är inte ett tecken på att någon uppträder egendomligt eller framför märkliga påståenden, det kan vi väl alla vara överens om.
Ett tack kan väl knappast vara en meningslös sympatiyttring, eller finns det några som anser det?
 
Jag ser svaret, när det kommer som ett tack eller i form av en kommentar som visar att det blev fel, som en indikation på att avsluta ärendet eller gå vidare med ny efterforskning. Hörs inget så saknas ju bekräftelsen på vad nästa steg bör vara.

2010-06-21, 01:02
Svar #14

Utloggad Ingela Martenius

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1489
  • Senast inloggad: 2013-10-25, 18:20
    • Visa profil
Det här är ju inte det enda forumet där släktforskarfrågor ställs; själv svarar jag mycket på t.ex. Ancestry och Sweden Genealogy Forum - men tendensen är tyvärr densamma - fler inga svar/inga tack eller man vill ha en hel släktutredning. Eller kanske ännu värre: många ställer en fråga på t.ex. Ancestry och hörs aldrig av igen. Flera månader senare ställs en ny fråga baserad på det första svaret på SGF; den nya frågan är då dessutom ofta ställd så att alla de uppgifter som gavs i det första svaret inte är med utan en ny forskare gör om kanske 60-70 % av efterforskningen. När sedan svaret redovisas får den nye forskaren faktiskt ett svar - som snäsigt konstaterar att det där visste jag förut, jag vill ha svar på min nya fråga...
 
En särskild historia är ju de som anser att de har rätt att få ett svar och skriver sura uppföljare om att nu får ni faktiskt se till att svara på min fråga och inte bara dem ni tycker är roliga att besvara... Man häpnar...
 
Det här gäller ju naturligtvis långt, långt ifrån alla - men visst blir man ledsen när det inträffar!
 
Ingela

2010-06-21, 10:32
Svar #15

Utloggad Birgitta Olsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 836
  • Senast inloggad: 2022-01-30, 19:15
    • Visa profil
Var förut medlem i en förening där jag efter att jag tackat för hjälpen med en fråga fick ett mail från forumets moderator. Han skrev att jag inte fick tacka eftersom det inte var något som de andra skribenterna var intresserade av att läsa utan skapade endast irritation. Behöver jag skriva att jag inte förnyade mitt abonnemang där. För mig är det självklart att tacka för hjälp jag fått av någon och det tänker jag fortsätta med.
 
(Meddelandet ändrat av Nebulus 2010-06-21 13:59)

2010-06-21, 17:40
Svar #16

Utloggad Henrick Lindell

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 245
  • Senast inloggad: 2019-03-14, 17:58
    • Visa profil
    • www.klgf.com
Man borde ha en funktion att man har fått svar i forumet.  
 
Detta synns i din inkorg i eposten -NN har svarat på din fråga i forumet klcka på denna länken för att komma dit.
 
Lite som facebook har det och andra forum. Det är lätt att missa när man väntar länge på svar. Själv så tackar jag alltid. På dom svar som kommer samma dygn. Vore även bra med bevakning av trådar. Att man vill ha ett meddelande så fort som det har kommit något nytt till tex Älghult-Småland
Eller foton i nån viss region av landet.

2010-06-21, 17:59
Svar #17

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21877
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 23:08
    • Visa profil
Funktionen som du efterlyser, Henrick, finns redan.  
 
Klicka på 'Användarkonto' under 'FUNKTIONER' i vänsterspalten och logga in.
Klicka på 'E-postavisering' och markera rutan för 'Svar på mina meddelanden'. Du kan även markera de diskussionsämnen där du vill ha nya inlägg vidarebefordrade till din e-postadress.
Hälsar vänligen
Maud

2010-06-21, 18:34
Svar #18

Utloggad Henrick Lindell

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 245
  • Senast inloggad: 2019-03-14, 17:58
    • Visa profil
    • www.klgf.com
Tack Maud då ska jag kolla det. =)

2010-06-22, 01:44
Svar #19

Utloggad Daniel Berglund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1041
  • Senast inloggad: 2023-02-24, 22:06
    • Visa profil
    • www.amaze-a-vole.com
Tyvärr fungerar inte funktionen med mailavisering om ens inlägg har hamnat bland arkiverade inlägg. I och med arkiveringen har det hamnat på en annan sida och då kommer inget email. Det är en begränsning i Discus. Så småningom byter Anbytarforum säkert programvara och då kanske det blir bättring.

2010-06-23, 11:07
Svar #20

Utloggad Ingegerd Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1336
  • Senast inloggad: 2016-08-21, 22:21
    • Visa profil
Om jag inte minns alldeles fel så stod det i klartext i ordningsreglerna när jag började härja här 2003 att man inte skulle posta inlägg som bara innehöll ett tack. Eller kanske tolkade jag dem fel. Men hur som helst, så bröt jag ogenerat emot dem. Innan jag ens hade hört talas om folkräkningarna 1890 och 1900 fick jag hjälp att hitta min mormors födelseförsamling. Tidigare visste jag bara landskapet. Att då inte tacka för en så stor hjälp, jag slapp ju leta igenom alla Blekingesocknars födelseböcker för 1882, skulle verkligen ha varit skamligt, tycker jag.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna