ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hälsning till Britt-Marie Waller & Olle Elm  (läst 2149 gånger)

2013-05-16, 16:11
läst 2149 gånger

Utloggad Marianne Silfverlåås

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 131
  • Senast inloggad: 2024-02-23, 20:25
    • Visa profil
En solskenshistoria
 
Jag vill framföra de varmaste hälsningar och stora tack till speciellt två personer här på forumet;
Britt-Marie Waller & Olle Elm, som jag fick så mycket bra proffsig hjälp av förra året!  
 
Ni hjälpte mig att reda ut mitt släktskap med ätten Silfverlåås. Det resulterade i att jag till slut kunde söka om att få ta det gamla släktnamnet. Jag började forska om detta på 1980-talet, men lyckades inte själv få fram den rätta informationen. Den 7/5 blev namnet godkänt av PRV!
 
Min far ler i himlen och han har till slut fått bevis och upprättelse efter alla år av spekulationer inom släkten!
   
Stort tack igen Britt-Marie och Olle!
Med vänliga hälsningar
Marianne Silfverlåås

2013-05-17, 19:16
Svar #1

Utloggad Britt-Marie Waller

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4945
  • Senast inloggad: 2024-02-07, 13:06
    • Visa profil
Tack Marianne!  
 
Det är alltid roligt att få uppskattning för det arbete man gör här på forumet, i detta fall var det ju ingen tvekan om att din anfader var en äkta Silfverlåås...
 
Trevlig sommar
 
Britt-Marie

2013-05-17, 21:39
Svar #2

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej Marianne,
 
Tack för tacket! Lägger in en , så att intresserade kan ta del av arbetet. Hur Katarina Sohlborg ger Dig ett inledande svar, hur Britt-Marie gör en ordentlig undersökning, och där jag sedan kan komplettera något. Eftersom jag lagt upp Silfverlåås-tråden från början, och så sent som  02 augusti 2010, tyckte jag det var särskilt roligt att där blev aktivitet och att det jag rotat fram i de fantastiska domkyrkoräkenskaperna från Kalmar, kunde komma till användning.
 
Jag har lite svårt med detta att ta utdöda adliga namn; Är inte riktigt säker på varför .. men så är det.
Frågan är hur jag själv hade gjort om jag hittat en sådan här godbit och inte redan hette Elm  
 
Kan inte svara på det. Eftersom adeln idag endast är en förening, vilken som helst, är det väl inte mycket att tjata om ..
En sak är jag säker på; När Du tar detta namn och är ättling tycker jag det är mer OK, än om någon tar namnet bara för att smycka sig ...
Jag fascineras på varje promenad jag tar i villaområden, hur många adliga som flyttat in.
Lite som  .... Kanske man kan hitta på nått´ snyggt namn också när man ändå byter kök  ...
 
Men å andra sidan .... När min systerson som gifter sig i sommar, kommer att kombinera sitt trevliga släktnamn med - Elm, blev jag väldigt glad ...  
Så det här med att tycka och känna om namn, är inte helt logiskt.
 
Lycka till i framtiden Marianne Silfverlåås.  
Glöm ej Ditt holländska - var det väl - förflutna  
 
Vänligen,
Olle
 
(Meddelandet ändrat av smol 2013-05-17 22:57)
Vänligen,
Olle Elm

2013-05-20, 15:48
Svar #3

Utloggad Marianne Silfverlåås

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 131
  • Senast inloggad: 2024-02-23, 20:25
    • Visa profil
Hej Britt-Marie!
 
Jätte bra och trevlig hjälp fick jag av dig!  
Det visade sig vara sant till slut alla dessa år med bara rykten!  
Kul! Tusen Tack igen!  
Marianne
Med vänliga hälsningar
Marianne Silfverlåås

2013-05-20, 16:10
Svar #4

Utloggad Marianne Silfverlåås

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 131
  • Senast inloggad: 2024-02-23, 20:25
    • Visa profil
Hej Olle!  
 
Tack för trevligt svar!  
 
Jag förstår din kluvenhet vad gäller tagande av utdöda släktnamn.
Det var verkligen ingen lätt process måste jag tillägga.  
Om man inte uppfyller kraven med allt från bevisning och rätt dokument på att man verkligen är släkt och det går att bevisa, blir det inget byte av namn. PRV är väldigt noga och det är bra! Är det någon som bytt till ett utdött adligt namn, så är det noga utrett!
 
Jag håller fullständigt med om att det börjar dyka upp lite väl många egenhändigt ihopsatta adligt klingande namn lite här och var. Det är något jag absolut skulle avstå i från, men det är jag det.  
 
Detta var extra roligt att få reda på att jag kvalificerade för att byta efternamn, eftersom jag inte känt att jag tillhört något namn i min släkt, alla har hetat annorlunda. Från Andersson, Hurtig, Bohjort, Swade och Högnefors. Det känns som jag äntligen landat i namndjungeln! ; )
 
Som sagt,det tog mig dryga 30 år att få rätsida på detta släkt-mysterium pga en miss i födelsedatumet för min farmor Hedvig Johansson. Det står att hon är född den 19/4 men hon föddes den 13/4.
Hon och hennes barn måste ju faktiskt ha vetat bäst! Jag vet inte vad man gör med sådant, om det går att ändra i arkiven.
 
När jag började släktforska på 80-talet var det via snigelpost och jag antar att de som letade i arkiven endast tittade på det man frågade efter och på den vägen var det, ingen information fanns...
 
Jag söker vidare på den Holländska linjen, men det verkar dåligt med information. Jag la ut en tråd om hjälp med det under Holland. Något med stavningen av namnet som inte stämmer, tråkigt nog. Fortsättning följer för det skulle vara väldigt kul att få veta mer om den släkten, Verklaes, eller hur det nu stavas där;)
 
Tack igen för bra och trevlig hjälp!
 
P.S. Elm är väldigt fint namn också!  
 
Hälsningar
Marianne
Med vänliga hälsningar
Marianne Silfverlåås

2013-05-20, 19:56
Svar #5

Utloggad Tommy Petersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1318
  • Senast inloggad: 2023-12-28, 18:52
    • Visa profil
Jag antar att det inte bara är adelssläkter i antavlan man kan få byta efternamn till, men andra gamla släktnamn som smedsläkter m.fl har det ju inte varit så hårda regler omkring så det finns oftast rätt många människor med det efternamnet...?
 
Är det också så att släkten måste vara helt utdöd? T.ex. om det hade funnits två Silfverlåås-släkter med inget känt släktsamband och din släkt hade varit utdöd, men inte den andra?

2013-05-20, 23:40
Svar #6

Utloggad Marianne Silfverlåås

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 131
  • Senast inloggad: 2024-02-23, 20:25
    • Visa profil
Hej Tommy!
 
Bra frågor - som jag tyvärr inte kan svara på ;)
 
Marianne
Med vänliga hälsningar
Marianne Silfverlåås

2013-05-21, 03:58
Svar #7

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Roligt att namnbytet gick i (Silfver-)låås Marianne!
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2013-05-21, 22:13
Svar #8

Utloggad Marianne Silfverlåås

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 131
  • Senast inloggad: 2024-02-23, 20:25
    • Visa profil
Hej Stefan!
 
Ha,ha, ja verkligen! Tack för det!  
 
Marianne
Med vänliga hälsningar
Marianne Silfverlåås

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna