ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Resor/transporter inom Sverige  (läst 677 gånger)

2010-04-18, 16:36
läst 677 gånger

Utloggad Lena Pettersson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 15
  • Senast inloggad: 2010-05-02, 13:02
    • Visa profil
Hej!
Jag undrar hur man tog sig fram i Sverige på 1800-talet. Har en dräng i släkten som rörde sig från Dädesjö i Småland  via Ljungby (Kalmar län) till Klågerup i Skåne. Fanns det någon typ av transportnät med hästskjutsar eller ombesörjde man själv transporten?

2010-04-18, 22:16
Svar #1

Gunilla T Smith

Det finns en väldigt bra bok som heter När resan var ett äventyr av Anette Rosengren, Natur och Kultur 1979. Där kan du läsa om bl.a. hästskjutssystemet som var reglerat med mini- och maxavstånd mellan bytena, vad som skulle ingå i övernattning och hur lång tid det kunde ta från t.ex. Stockholm till Helsingborg. Vid en sådan resa var första bytet i Fittja, vill jag minnas. Man kunde lämna för-bud med betoning på för, då skickade man en man i förväg längs vägen dit man skulle, och han beställde hästar för en viss dag. Men han kunde inte göra det alltför lång tid innan eftersom det lätt kunde hända att man blev försenad. Mycket kunde hända på vägen, vagnen kunde gå sönder på de dåliga vägarna eller helt enkelt fastna om det regnat mycket under lång tid.
När det gäller din dräng fick han säkert ta till apostlahästarna, häst och vagn var bara till för de välbeställda.
Jag läste boken för jag var intresserad av hur garvaregesäller i släkten (också från Dädesjö) tog sig fram på sina vandringar. Sedan började jag tänka över hur det kan ha varit att resa utanför  Sverige på den tiden. Man kunde inte göra sig förstådd med ett gemensamt språk, det fanns inga växlingskontor, det fanns inga vägskyltar. (Men kanske askmoln..)  
Hoppas du får tag på boken!
Mvh
Gunilla

2010-04-19, 13:51
Svar #2

Utloggad Lena Pettersson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 15
  • Senast inloggad: 2010-05-02, 13:02
    • Visa profil
Tack för hjälpen Gunilla! Har faktiskt hittat boken på nätet och beställt den.
Hälsningar
Lena

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna