ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Kokerska på sjön - på S/S Wellamo?  (läst 600 gånger)

2015-07-14, 23:25
läst 600 gånger

Utloggad Susanne Carlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 415
  • Senast inloggad: 2023-11-11, 18:55
    • Visa profil
Jag undrar om det finns något register eller liknande som har uppgifter om kvinnor som arbetade ombord på fartyg?
Om det överhuvudtaget går att få tag på uppgifter om alla som var ombord, typ Sjömanshusens register?
 
Min morfars biologiska mormor Matilda Sofia Sahlström ska enligt hennes dotter Signes ambarnskontrakt ha besökt sin dotter på Allmänna barnbördshuset i Stockholm och då uppgivit att hon var kokerska ombord på ångfartyget Wellamo.  
Matildas besök på barnbördshuset skedde 1900-04-29 - dottern Signe föddes 1899-04-28 - så jag antar att det är S/S Wellamo som sjösattes 1897, kom till Stockholm 1898 och ur trafik just 1900-04-29 (Wellamo återgick sedan i trafik, torpederades 1916 och sjönk efter att alla fått lämna fartyget, Matilda var dock inte ombord för hon fick en son 1901).
 
Fick dessa uppgifter från Vadstena Landsarkiv: 1898-02-18 flyttade hon från Oskarshamn till Jakob, Stockholm. Enligt VALA står det på sonen Johan August Alfreds noteringar: modern pig. Matilda Sofia Sahlström 780812, skall hava omkommit/ankommit ombord på en ångbåt i dec. 1898, hon var skriven i Oskarshamn. Jag har även sett samma uppgifter i ett av Borgholms husförhör.
Dog gjorde hon ju inte då dottern Signe föddes 1899-04-28 i Jakobs & Johannes församling.
Det är väl förmodligen högst osannolikt att det kan vara någon ombord på Wellamo som är far till Signe, även om familjens skröna talar om att fadern ska ha varit sjöman och att Signe ska ha fått en docka av sin far.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna