ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Vad hände med båten?  (läst 946 gånger)

1999-09-23, 12:06
läst 946 gånger

Alvar Stockhaus

I augusti 1801 drunknade kapten Christoffer Grafström i en storm utanför Boston, N Amerika.
Var kan man få reda på båtens namn och hur olyckan dokumenterats?

2000-08-03, 14:07
Svar #1

Lasse Eklöf

Jag har en likadan fråga som Alvar. Den 26 oktober 1788 förliste och drunknade kofferdikaptenen Mattias Philp i Norrbottniska havet.

2001-01-07, 11:47
Svar #2

peter petersson

Lasse och Alvar,
Kolla med det anrika LIoyds i London. Där finns en hel del men var väldigt korrekt i förfrågan.
Lycka till
 
Peter

2002-01-22, 23:44
Svar #3

bosse bernevik

ett bra sätt att få svar på frågor ang fartyg och sjöfart, är att göra en förfrågan hos någon på klubb maritime
www.klubbmaritim.com dom har ingen frågelåda men ett stort kunnande, och bör kunna hjälpa till i dessa frågor. om man skickar en förfrågan och förklarar vad det gäller.  
mvh Bosse

2002-01-28, 12:41
Svar #4

Alvar Stockhaus

Nu vet jag. Det var inte Cristoffer Grafström som seglade till Amerika, det det är troligen en skröna som varit i omlopp. År 1800 seglade han i alla fall Galeasen Pallas till Köpenhamn och sedan till Lybäck där den övervintrade. Vid återresan på våren 1801 förliste båten i Östersjön. Dokumentation finns på Riksarkivet

2002-01-28, 12:50
Svar #5

Utloggad Anna Spångmark Qvarnström

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 9
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
En släkting till mig dog under en resa till Argentina med barkskeppet Eastcroft under början av 1900-talet.  
Jag vet inte om han var passagerare eller besättningsman, inte heller om han drunknade, om skeppet förliste eller om han dog av sjukdom.Dödboken ger inga uppgifter.
Är det någon som kan ge ett tips om var jag kan söka dessa uppgifter?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna