ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Skepssbrott - finns källor ?  (läst 3276 gånger)

2001-07-02, 06:23
läst 3276 gånger

Hans Wikström

En av min frus anor led enligt hörsägen skeppsbrott i Norra Kvarken, troligen ca 1806-1808.
Vet någon om denna typ av händelse avhandlades i domböckerna eller om det finns någon annan objektiv källa för verifiering ?

2001-07-02, 09:59
Svar #1

Utloggad Dick Wåhlin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 159
  • Senast inloggad: 2018-02-21, 06:59
    • Visa profil
    • www.dickwahlin.se
På Riksarkivet finns kopior på s.k Sjöförklaringar. På Riksarkivet kan man antingen forska själv eller begära utdrag skriftligen. De tar 90 kr för 15 min sökning/arbete. Se vidare www.ra.se och gå därifrån vidare till SVAR.
 
Det är bra om du vet tex fartygets namn så går sökningen betydligt snabbare. Jag själv hade en  del uppgifter om en förlisning på Västkusten.  Fick sedan en mkt detaljerad bild av händelseförloppet via kopiorna från Riksarkivet på sjöförklaringen. Se vidare http://home.swipnet.se/wahlin/, -> Släktforskning, -> Briggen Hugos förlisning.
/ Dick

2001-07-02, 10:53
Svar #2

Utloggad Dick Wåhlin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 159
  • Senast inloggad: 2018-02-21, 06:59
    • Visa profil
    • www.dickwahlin.se
Det finns en del mtrl att söka om förlisningar direkt på Internet vilket vara av intresse även för andra forskare. Från dessa sidor finns även
länkar till andra sidor
Några tips :
 
Marinarkelogi inom Västernorrland
http://hem.passagen.se/dykfoto/
 
SkellefteÅ Marinarkelogiska:
http://www.smas.nu/
 
Mattias Eriksson sida om Vrak på Västkusten:
http://user.tninet.se/~akg789n/index.htm
 
/ Dick

2001-07-02, 14:24
Svar #3

Utloggad Staffan Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2261
  • Senast inloggad: 2024-03-15, 08:20
    • Visa profil
Hans
 
Du kan också titta i Väterbottnisk skeppslista av Kurt Boberg. Gå in på Libris på nätet så hittar du den och får också information om vilka bibliotek och institutioner som har den.

2001-07-04, 07:00
Svar #4

Hans Wikström

Dick och Staffan
 
Tack för tipsen. Den enda information jag har är kaptenens namn och ungefärlig tid, så jag börjar väl med Västerbottnisk skeppslista

2006-05-01, 19:54
Svar #5

Utloggad Håkan Nihlman

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 37
  • Senast inloggad: 2012-01-05, 23:05
    • Visa profil
Hej Hans!
 
Det går att även hitta material från förlisningar i städernas domböcker åren 1806 - 1808, d.v.s. i detta fall Piteå och Luleå på svenska sidan och Tornio och Oulu på finska sidan. Piteå och Luleå finns vid Härnösands landsarkiv och de finska städerna kan ha material bevarade på sitt respektive stadsarkiv. Möjligen förstördes sådana handlingar när Oulu brandskattades av engelsmännen under Krimkriget våren 1854.
 
På Krigsarkivet i Stockholm finns även rapporter (börjar omkring 1805 för Piteå och Luleås del) från FSÄ (Förvaltningen av SjöÄrenden).  
 
Ett ytterligare tips är publikationen Norrlandsleden II av Christer Westerdahl som upptar vrak och vrakfynd från Norrtälje i söder till Haparanda i norr.
 
Hälsningar Håkan Nihlman

2006-05-01, 21:56
Svar #6

Utloggad Kaj Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 628
  • Senast inloggad: 2009-03-25, 06:41
    • Visa profil
Hans!
Finns det också sjöförklaringar kring personer som dog ombord? En kofferdikapten Stjernberg som avlider i december 1868 på barken Hazard under resa till Buenos Aires, kan det möjligen finnas mer detaljer kring detta än vad kyrkböckerna innehåller?
 
Mvh
Kaj A.

2006-05-01, 22:00
Svar #7

Utloggad Kaj Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 628
  • Senast inloggad: 2009-03-25, 06:41
    • Visa profil
Frågan är givetvis ställd till Håkan Nihlman!
 
/Kaj A.

2007-08-24, 13:57
Svar #8

Utloggad Håkan Nihlman

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 37
  • Senast inloggad: 2012-01-05, 23:05
    • Visa profil
Hej Kaj!
 
I den mån det finns sjöförklaringar bevarade så  beskriver dessa sällan några detaljer kring dödsfall. Den bästa källan i detta fall är sjömanhusens mönstringsrullor. Där står oftast upptaget dödsfall, när och var dessa skedde.
 
När det gäller Hazard så kan du börja med att kontrollera med Sveriges skeppslista (www.ddss.nu) för att se vilken hemort fartyget hade.  
Ofta var sjökaptenen och skeppet från samma stad.
 
Mönstringsrullor finns på våra landsarkiv i Härnösand, Vadstena, Stockholm, Lund och Göteborg för fartyg som seglade så långt som till Buenos Aires.
 
Hoppas du fått lite hjälp på vägen.
 
 
Hälsningar Håkan Nihlman

2010-03-03, 11:13
Svar #9

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Min farmors farbror sjökapten Henning Ossian Theodor Strömberg 8troligen född 1840 (det står att han var 43 år, 11 månader och 3 dagar gammal vid dödstillfället!) förliste med sitt skepp David till vilket han även skulle vara ägare (redare).  
Detta ska enligt dödsannonsen (som jag citerar från) ha varit vid Cap Hatteras den 28 Augusti 1883. Var i världen ligger denna udde?  
 
Men också; det verkar inte som om hela besättningen strök med? Hans svåger Nils-Olof Elgström var styrman ombord (enligt muntliga uppgifter från Elgströmarna) och enligt andra uppgifter om honom och eventuellt hans hustru/Ossians syster Maria Elgström-Strömberg (hon ska också ha varit med på denna sista sjöresa enligt vissa av dessa uppgifter) skulle Nils-Olof Elgström för alltid uppgivit sjömansbanan och utbildat sig därefter till ingenjör.  
Maria och han fick dessutom fem barn.
 
Men alltså finns det något skrivet om detta förlis och vid vilken kust det skedde?  
 
Mina källor är hans dödsannons som modern Charlotta Maria Rothlieb-Strömberg, och Ossians hustru och döttrar samt hans syskon (ingen av dem nämnd vid namn, men jag vet vad de hette) har givit sin sista hälsning till sonen, maken, fadern och brodern, samt för övrigt uppgifter från släktens muntliga berättelser.
 
Mvh Steve

2010-03-03, 13:28
Svar #10

Utloggad Bibi Gustafson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 213
  • Senast inloggad: 2023-03-01, 22:30
    • Visa profil
Kände igen namnet och sökt på Google - det är en del av de öar som ligger utanför North Carolinas kust. De ingår i det som kallas för the Graveyard of the Atlantic. Intressant läsning finns på Wikipedia. Cape Hatteras Lighthouse nämns ofta bland kända amerikanska fyrar (kanske inte så konstigt...). Längre norrut finns ett annat känt namn: Kitty Hawk. På reg.skyltarna från N Carolina står First in Flight syftande på bröderna Wrights bedrift 1903.
Mvh
Bibi Gustafson

2010-03-03, 13:57
Svar #11

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Hej Bibi:
 
Tack för att Du gör mig uppmärksam på dessa sajter och var stället ligger. Jag ska genast läsa vidare där.
 
Mvh Steve

2010-03-03, 19:08
Svar #12

Utloggad Leona Blackedal

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: 2016-10-24, 17:43
    • Visa profil
Hej Steve
 
Man kan läsa på nätet om Digitaliserde svenska dagstidingar,en verklig källa där man kan hitta mycket.
Hittade en artikel Hälsingborgsskeppet Davids förolyckande där kapten ossian Strömberg nämns men tyvärr kan jag inte länka den till dej. men den finns på se nedan  
 
 
   Tidning för Wenersborgs stad och län 1883-10-04 / Sida 3  
 
Mvh
Leona Blackedal

2010-03-03, 19:16
Svar #13

Utloggad Marianne Kindgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 443
  • Senast inloggad: 2023-03-04, 15:14
    • Visa profil
    • www.roxnas.net
Hej Steve!
 
Här har du familjen Elgström i folkräkningen 1890, bosatta i Hyllie församling (M):
Nils Olof Elgström, f. 1852 i Ströfvelstorp M. l., Disponent vid kalkbruk?  
Bertha Maria Strömberg, f. 1850 i Linköping  
Josef David Ossian, f. 1883 i Ströfvelstorp M. l.  
Anna Helena Maria, f. 1884 i Helsingborg  
Elsa Karin Maria, f. 1886 i Helsingborg  
Jöns Olof, f. 1889 i Malmö  
 
Enligt 1880 års folkräkning var Nils Olof Elgström sjöman och bodde då i Strövelstorp.
Sonen Josef David Ossian föddes 19 nov 1883 och döptes 2 jan 1884. Fadern kallas sjöman-styrman och bar barnet till dopet (Strövelstorp C:8 pg 44)
De kanske var med fartyget på bröllopsresa eftersom de gifte sig 12 februari 1883.  
 
De står dessutom nämnda vid namn i artikeln i Tidning för Wenersborgs stad och län. En mycket användbar sida, visste inte att den fanns. Tack för tipset.
 
Hälsningar
Marianne K
 
(Meddelandet ändrat av lillamy 2010-03-03 19:27)

2010-03-03, 20:10
Svar #14

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Hej Leona och Marianne:
 
Tack för detta! Hos familjen Elgström fattas bara Torsten. Men han var nog född efter 1890 (jag har inte upplysningarna här framför mig just nu). Detta var ju min farmors kusiner och (Anna Helena) Anna-Lenah Elgström Collijn blev en på sin tid mycket känd författare och journalist, gift med dramatikern, teaterchefen & schackspelaren Gustaf Collijn (de gick bort båda två 1968) hennes bror Ossian Elgström ,en snarare beryktad konstnär, skulptör och pojkboksförfattare...  
Anna Lenah har jag mött själv flera gånger som liten!
 
Bertha Maria (Elgström) Strömberg var sopran (troligen mest konsertsångerska) och pianist och syster till min farmors far operasångaren Helmer Strömberg.
 
Ja de stackarna måste ha haft en både dramatisk och tragisk upplevelse over there! kanske Ossian Elgström blev som han blev pga. detta, han måste ju ha varit i sin mammas mage då...? (ja förlåt, kanske jag skojar lite men lite allvar är det...!!!)  
 
Nåväl, jag ska söka efter dessa intressanta artiklar, det ska bli spännande! När Du nämner bröllopsresa, Marianne, tror jag till och med att jag hört detta berättas...minnet får ju ibland en sjuss liksom och/eller ibland fyller man i...eller hur?
 
Mvh Steve

2010-03-03, 21:11
Svar #15

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Hej det är ju ganska lustigt att man kan läsa någon form av transkribering på dessa sidor (se nedan) men i själva den fotograferade texten då man öppnar står det inget om detta alls, bara andra nyheter?!
 
I varje fall förstod jag nu att både Ossians hustru och hans två döttrar var med vid olyckan som verkar snarare handlat om att Ossian Strömberg tragiskt spolades över bord än ett skeppsbrott eller förlisning, samt även att Maria fru Elgström (hans syster) och svågern Nils Olof som alltså var förste styrman ombord också var med. och att fartyget David från New York var lastat med kaffe. men det står också att två andra bl.a. en andre styrman också strök med. Allt enligt den på sajten transkriberade texten från gammal svensk stavning och tryck som alltså inte fanns med när man väl öppnade sidorna.
 
Lite klokare blev jag dock, tack båda två!
 
detta kunde jag kopiera och citer:
 
Gotlands tidning
 
och 2i) aug, rakade Helsingborgsskep- pcr David ut iVir en förskräcklig orknn på Atlantiska oceanen ungefar ..00 en- golska mil fiän Nflwyork. hvanrid far- tyget blof läck ooh för öfrigl illa rtnn- poneradt. SkeppeU b ifälhafi are, kapten Ossian Strömborg, Bnohidcs öfver bord nf on störtvåg och    1883-10-03 / Sida 1
   2.  Tidning för Wenersborgs stad och län
 
Ostindien med last af 14,280 säckar kaffe, under befäl af kapten Ossian Strömberg. Besättningen utgjorde 10 man. Kaptenens fru och trä barn, 7 och 5 år gamla, kap- tenens syster, fru Elgström, samt en piga medföljde som passagerare. Resan fort- Kick utan någonting anmärkningsvärdt till Kap, hvarest David  ....
 
Mvh Steve

2010-03-04, 11:37
Svar #16

Utloggad Katarina Sohlborg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3058
  • Senast inloggad: 2024-03-13, 23:53
    • Visa profil
    • www.thorsaker.se
Gotlands tidning 1883-10-03 sid 1 spalt 4
 
Från sjön. Natten emellan den 28 och 29 aug. råkade Helsingborgsskeppet David ut för en förskräcklig orkan på Atlantiska oceanen ungefär 500 engelska mil från Newyork hvarvid fartyget blef läck och för öfrigt illa ramponeradt. Skeppets befälhafvare, kapten Ossian Strömberg, spolades öfver bord af en störtvåg och drunknade. Samma öde drabbade äfven andre styrmannen och timmermannen. Efter att tre dagar redlöst hafva drifvit omkring på hafvet blefvo de skeppsbrutne räddade af engelska ångaren Macedonien, kapten Wattson.
 
Kapten Ossian Strömberg, som sjelf egde det af hoom förda fartyget, intog vid Skönvik last på Australien 1880 och har sedan dess ej varit hemma; i flera år har han fört fartyg för skeppsrederiaktiebolaget i Sundsvall. Strömberg hade de vackraste studiebetyg. I sitt väsen var han redbar och enkel.
 
mvh Katarina
Katarina Sohlborg

2010-03-04, 12:00
Svar #17

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Tack Katarina! Hur lyckades Du få fram den texten? Om det nu var samma sida (den enda som jag fann) som jag tittade på alltså. Den var helt osymmetrisk och när man öppnade den låg istället andra nyheter där än om detta skeppsbrott?!  
Men tack igen, det var intressant att läsa texten från Gotlands tidning i helt skick!!!  
 
Vilken tragisk och förfärlig historia, inte minst för de överlevande!
 
Mvh Steve

2010-03-04, 14:01
Svar #18

Sara Karlsson

Hej Steve, jag skickar kopia på Gotlands tidning via mejl

2010-03-04, 15:31
Svar #19

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Tack Sara!!!
 
Jag fann av en slump alldeles nyss under rubriken  Engelbrekts församling (Stockholm) ovan en av döttrarna som var med vid detta skeppsbrott, där fadern Ossian dog så tragiskt, som jag letat länge efter (naturligtvis letar jag efter båda två). Jag hade bara deras förnamn tidigare bakom ärvda foton och i noteringar. Det var ju plötsligt ytterligare en framgång...!!!
 
Och tack alla hjälpsamma ovan! Mvh. Steve

2010-05-08, 00:45
Svar #20

Utloggad Göran Nilsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 14
  • Senast inloggad: 2011-04-26, 21:11
    • Visa profil
    • web.telia.com/~u65304182/
Till STEVE PALMQUIST
Jag kikade lite på din anfader Ossian Strömberg och om jag tar det lite snabbt så mönstrade han på i Helsingborg den 19 augusti 1882 som befälhavare. Mönstrade av officiellt i Atlanten!!! den 29 augusti 1883 som drunknad.
Om du vill ta reda på mer om honom så var han inskriven i Gävle sjömanshus med inskrivningsnummer 2091. Han akter bör finnas i Volym Dlaa:28  sida 279   Arkisnr:HLA/1170001 i Gävle Sjömanshus arkiv
 
M.V.H.
Göran / Dykhörnan

2010-05-09, 13:01
Svar #21

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Hej Göran:
 
Tack för dessa konkreta uppgifter som jag kommer att söka vidare i. Denna gamla släkt historia kring min farmors farbröders och fastrars upplevelser var ju mer omfattande och omvälvande än jag kunde föreställa mig från anekdoterna man fick i sig under uppväxten.
 
M.V.H. Steve

2010-05-09, 15:32
Svar #22

Utloggad Solveig Mårtensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1983
  • Senast inloggad: 2015-06-05, 17:54
    • Visa profil
Hej!
Tacksam för vad jag kan söka uppgifter om en man vid Henrik Edvard Hallin som omkom genom drunkning den 22/7 1916, då han  enligt Göteborgs Sjömanshus hoppade över bord från Ångfartyget Poseidon under dess resa över Bråviken.
Källa: Göteborgs Kristine F111:5 fol. 184.
Även tacksam för uppgifter om fartyget.
mvh Solveig M

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna