ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Skeppslistor för Ostindiefararen  (läst 1734 gånger)

2007-06-13, 10:08
läst 1734 gånger

Utloggad Patrick von Brömsen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1404
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 18:39
    • Visa profil
Hej
 
Jag undrar om det finns listor eller liknande när en produkt togs in till Sverige och vem beställaren var? Jag tänker nu främst på vapenporslin (von Bröms(s)en). Men även andra kan ju ha nytta av tipset.
 
Vänligen Patrick
Vänligen Patrick : )

2007-06-13, 11:03
Svar #1

Utloggad Helene Jorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6190
  • Senast inloggad: 2020-01-15, 20:53
    • Visa profil
Hej Patrick!
 
Har du tur kan du finna vad du söker här:
 
http://www.ub.gu.se/samlingar/handskrift/ostindie/?initLang=1
 
Under ämnen kan du söka på tex porslin och få fram skeppslastor.
 
Helene

2007-06-13, 11:05
Svar #2

Utloggad Helene Jorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6190
  • Senast inloggad: 2020-01-15, 20:53
    • Visa profil
Ett tillägg till ovanstående.
 
För att kunna se de skannade listorna på skeppslaster måste du ha Djvu installerat.
 
Helene

2007-06-13, 12:21
Svar #3

Utloggad Patrick von Brömsen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1404
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 18:39
    • Visa profil
Hej Helene
Tack för tipset
 
Jag har varit inne och tittat på listorna och de tog endast allt i en klump, alltså inte vilka som har beställt varorna eller om det var vapenporslin. Eller så missade jag kanske det jag var ute efter. Jag mailade de som håller på med det hela (GU) och frågande om de känner till någonting mer angående beställarlistor. Det måste ju ha funnits. Kanske någon annan vet?
Vänligen Patrick
Vänligen Patrick : )

2007-06-13, 12:34
Svar #4

Eivor Andersson (Ema)

Hej Patrick,
 
Hör med Landsarkivet i Göteborg.
De har hyllmeter efter hyllmeter med material från Ostindiska kompaniet.
Där kanske finns listor.
 
Hälsn. Eivor

2007-06-13, 12:42
Svar #5

Utloggad Patrick von Brömsen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1404
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 18:39
    • Visa profil
Hej Eivor
 
Ännu ett bra tips. Där måste det finnas, hoppas jag. För de kan ju inte bara åkt iväg på ca två år och inte haft ordentlig förteckning tycker jag. Om inte beställningen gått utanför Companiet och de bara fraktar porslin mm. Detta får jag kolla upp.
 
Vänligen Patrick
Vänligen Patrick : )

2007-06-13, 13:33
Svar #6

Utloggad Ingela Martenius

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1489
  • Senast inloggad: 2013-10-25, 18:20
    • Visa profil
Enligt vad jag förstått från utställningen - och guiderna - på Terra Nova, så förstördes all bokföring efter varje resa. Medvetet, så att ingen utom de invigda (dvs. toppdirektörerna) skulle veta hur mycket vinst varje resa gav.
Så man hade säkert oerhört noggranna listor på allt, men hur mycket som är bevarat är väl då en annan fråga.
 
Ingela

2007-06-13, 13:57
Svar #7

Eivor Andersson (Ema)

Det kanske ligger en del kvar på älvens botten i hamnen.
Men det är nog ganska kantstött.  
 
*

2007-06-13, 14:38
Svar #8

Utloggad Ingemar Gollungberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1105
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 17:40
    • Visa profil
Det är nog som Ingela säger så några beställarlistor skall du inte förvänta dig att finna någonstans. Såvitt jag kan förstå var förstöringen av bokföringen i enlighet med dåtidens lagar. Skatter fastställdes på annat sätt.
 
Det mesta av godset försåldes dessutom ute i Europa där marknaden och pengarna fanns.  
 
Mvh
Ingemar

2007-06-13, 15:10
Svar #9

Eivor Andersson (Ema)

Men om släkten von Brömsen beställt porslin med sitt vapen från Kina, så kanske det finns i släktens eget arkiv. ?
Du kanske skall börja med att kolla där, Patrick.
Det fanns väl inte bokfört som inkommande gods om det låg på havets botten.
Men det kan ju ha varit på en annan resa än den sista med Götheborg.
 
Eivor

2007-06-13, 18:25
Svar #10

Utloggad Patrick von Brömsen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1404
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 18:39
    • Visa profil
Godkväll på er
 
Jo, porslinet kom allt i land, så kantstött blev det inte (skrattade lite när jag tänkte på en annan tråd). Det verkar då som det blir svårt/omöjligt att få fram vem som tog hem porslinet. Men för att stilla min nyfikenhet skall jag kolla upp landsarkivet. Riddarhuset har några delar i monter men även Gbgs museeum har nedpackat i gömmorna i deras förråd.
När jag får tid skall jag kolla upp detta, återkommer då ifall någon undrar något liknande.
 
Vänligen Patrick
Vänligen Patrick : )

2007-06-13, 19:02
Svar #11

Utloggad Patrick von Brömsen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1404
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 18:39
    • Visa profil
Hej igen
 
Jag har fått ett svar från handskriftavdelningen på GU, Gbg univeritetsbibliotek. Det som inte finns på hemsidan i länken från Helene finns nog inte kvar längre. De gallrade hårt (Companiet)efter varje koncessionsperiod. Idag finns bara delar kvar av det hela (kanske mitt porslin). Det måste vara detta som då finns på landsarkivet.
 
Vänligen Patrick
Vänligen Patrick : )

2007-06-14, 06:59
Svar #12

Utloggad Helena Thorman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 408
  • Senast inloggad: 2017-10-22, 13:46
    • Visa profil
Hej Patrik,
 
Jag har inte riktigt hängt med i diskussionen, varför du vill veta vem som har tagit hem porslinet och hur du har letat hittills,  
men går det inte att köra uteslutningsmetoden?  
 
Jag menar, vilka gubbar levde när porslinet kom i familjens ägor, och vem är mest lämpad av dessa kandidater ekonomiskt, stånds- och arbetsmässigt? Går det att via din släkts muntliga kom-ihåg cirkla in ett årtal/spann när porslinet ställdes in i finskåpet eller inte?
 
Visserligen får du inte fram en exakt uppgift om att det var Herr X, som tog hem porslinet, men en ganska bra gissning...??
 
Det var ett tag sedan jag såg Hermans historia (DVD) om Ostindiska kompaniet, och han sa då samma sak som andra sagt tidigare, alla papper över resorna förstördes för man ville inte ha insyn i företaget utom av de som var inblandade.
 
Utom för ETT fartyg, som jag tyvärr inte kommer ihåg namnet på.  
Har ett mycket svagt minne av att båtens namn började på TRE...  
Jag har för mig att det berodde på att det var så många som skrev dagböcker etc, om just den resan och att man därför kan hitta både det ena och andra i liggorna.  
 
Med lite tur så kanske det är DITT fartyg?
 
Vänligen,
Helena i Södertälje

2007-06-14, 07:41
Svar #13

Utloggad Patrick von Brömsen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1404
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 18:39
    • Visa profil
Hej Helena
 
Varför jag vill veta? varför släktforskar vi? Just av det själet att jag är intresserad, det tycker jag är en bra utgångspunkt, tycker inte du? Uteslutningsmetoden  blir ju väldigt grov med tanke på att det var 132 turer från 1731-1813. Hur många gubbar som då är möjliga det har jag inte räknat, men det är några stycken. Det var därför jag ville få mjukfakta kring anorna, så att jag kunde klä dem med annat än hårdfakta (år och liknande). Alla riktningar pekar som du säger mot att papper är förstörda, möjligtvis med undantag för vad som då kan finnas i landsarkivet. Kanske det är listor från fartyget som börjar med Tre elller liknande som hamnat där.
 
Vänligen Patrick
Vänligen Patrick : )

2007-06-14, 15:08
Svar #14

Utloggad Helena Thorman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 408
  • Senast inloggad: 2017-10-22, 13:46
    • Visa profil
Hej igen Patrik,
 
Vet du inte ungefär när porslinet kom i familjens ägo under dessa 132 turer mellan 1731-1813?  
Finns det ingen muntlig historia kring porslinet som kan hjälpa dig på traven?
Nämns det något namn/sjöman/officer/händelse osv som kan leda dig vidare?
 
Mvh,
Helena

2007-07-18, 20:34
Svar #15

Utloggad Bengt Gran

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 118
  • Senast inloggad: 2023-07-12, 08:38
    • Visa profil
Hej Patrick
 
I Göteborgs Landsarkiv förvaras arkiven för Göteborgs Drätselkammare - Stadens räkenskaper - tolag (signum FII: ). Där har jag själv läst förteckningar över laster för specifika fartyg med namngivning av beställare. Jag vet inte här och nu vilka år dessa tullräkenskaper fördes. De volymer jag tittade i var från 1805 och 1806.
Hälsningar
Bengt Gran

2007-08-04, 15:08
Svar #16

Utloggad Patrick von Brömsen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1404
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 18:39
    • Visa profil
Hej på er
 
Roligare sommrar har jag upplevt. Tack för informationen. Läsning/sökning är inplanerad vid ett senare tillfälle.
 
Vänligen Patrick
Vänligen Patrick : )

2007-08-04, 16:26
Svar #17

Utloggad Erik Kuoksu

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 610
  • Senast inloggad: 2017-01-09, 15:28
    • Visa profil
    • hem.passagen.se/kuoksu/
Hej!
 
Ett sätt att bedöma ungefär hur gammalt porslinet är är att undersöka dess motiv och allmänna utformning stilistiskt. Under tidsperioden 1731-1813 hann modet växla en hel del, och de exempel på vapenporslin från tiden jag har sett är relativt tidsbundna till sin sin utformning.
 
Skulle man då t.ex. kunna komma fram till att porslinet sannolikt är från 1750-talet, kanske man kan lägga ihop två och två och dra slutsatsen att Hr. X, Hr. Y, eller Hr. Z, men inte Herrar A, D, G o.s.v. är möjliga beställare.
 
MVH
 
Erik Kuoksu

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna