ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Skeppsbrott av Amerikabåt på Nordsjön 1883  (läst 2032 gånger)

2006-05-14, 19:35
läst 2032 gånger

Utloggad Sofia Ahlberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 551
  • Senast inloggad: 2022-11-28, 11:37
    • Visa profil
Hej! Jag har släktingar som 1883-03-01 skulle emigrera till Amerika.
Det handlar om smeden Frans Gustaf Nygren (f 1855 i Ö Torsås), hans hustru Johanna Katarina Danielsdotter (f 1854 i Gårdsby) och deras två söner Johan August (f 1877 i Gårdsby) och Adolf Vilhelm (f 1882 i Gårdsby).
 
Problemet var bara att de aldrig kom fram. Enligt husförhör Gårdsby AI:15 s. 204 står om hustrun och de två barnen Drunknad under Skeppsbrott i Nordsjön vid öfverfarten till N Amerika, 15 Mars 1883 Se bilden här nedan:

 
Hustrun och barnen drunknade tydligen men inte smeden Frans Gustaf Nygren som verkar återvända till Sverige för 1884 har han en flyttningsattest till Aringsås.
 
Vet någon något om detta skeppsbrott? Kanske någon känner till fler som varit på samma skepp? Vilket skepp var det som förliste?
 
Sofia

2006-05-15, 14:01
Svar #1

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Hej!
 
Detta stod säkert nämnt i någon/några dagstidningar. Om fartyget avgick från Göteborg bör det ju ha stått om det i någon lokal tidning, men jag är säker på att det nämndes i andra tidningar vid den tiden också. Emigranterna kom väl från hela Sverige, antar jag. Kanske någon från Göteborgs trakten kan kolla upp var man hittar något arkiv för 1883-års dagstidningar.
 
Som en parentes kan jag nämna att i dödboken 1879 för Högsjö, Ångermanland, stod att min farmors faster blev mördad. Jag hade sådan tur att Härnösandsposten fanns på filmrullar här på Umeå universitet. Mycket riktigt där fann jag en notis, om det försvunna fruntimret. Tidningen kom inte ut varje dag utan var tredje tror jag. För fortsättningsvis kunde jag läsa om att man funnit henne död, dumpad i en isvak.
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2009-03-05, 09:24
Svar #2

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Är det någon som känner till något om detta? Jag har fått ett mail från en släkting till F G Nygren.
Ann-Mari Bäckman

2009-03-06, 09:25
Svar #3

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
17 mars 1883 gick ångaren Picardie under. Jag har inte mer uppgifter men en bild finns  
 
http://www.collectionscanada.gc.ca/databases/cin/001065-119.01-e.php?&nl_id_nbr= 445&&PHPSESSID=7dq6dondrrihl3bdgrh6hlnni4

2009-03-06, 09:45
Svar #4

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Eftersom frågan var gammal, så tänkte jag att något nytt dykt upp. Den som (amerikanska eller kanadensiska?)skickade mailet, vilket egentligen var avsedd till Sofia, hade helt nyligen fått tag på en passagerarlista på de drunknade.
Ann-Mari Bäckman

2009-03-06, 10:55
Svar #5

Utloggad Rune Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1331
  • Senast inloggad: 2018-01-28, 11:18
    • Visa profil
I serien om byaböcker, som Rydaholms Hembygdsförening har givit ut om socknens femton rotar, finns i Hjälmsänga rote, utgiven 1998, en skildring om denna tragiska händelse, som inträffade i mars 1883.
 
F G Nygren med hustru och två barn företog sin amerikaresa med ångfartyget Navarra från Köpenhamn. Smålansposten och Växjöbladet har långa och utförliga reportage om katastrofen, men en del uppgifter är inte enständiga. Man skriver i söndags, i tisdags etc.
 
Lastångaren avgick troligen från Köpenhamn den 4 mars 1883 med 50 passagerare ombord samt 89 oxar på däck. Färden gick till Kristiansand i Norge där 13 passagerare togs ombord. På måndagen började det blåsa upp till storm, som under tisdagen tilltog ytterligare. Det säga att det var den värsta stormen på 40 år. Passagerarna framförde klagomål till kaptenen, men denne lyssnade inte, ej heller då man ville att kaptenen skulle hissa nödflagg.
 
Nygren såg sin fyraårige son försvinna ut i havet. Hustrun med yngsta barnet i famnen försvann även ut i vågorna. En störtsjö slungade Nygren överbord och strax därpå försvann fartyget i havets djup. Nygren räddades av ett brittiskt fiskefartyg. Den yngsta sonen hade även tagits ombord, men alla upplivningsförsök var förgäves. Han begravdes under stora hedersbetygelser i Hull.
 
Av 81 personer som var ombord omkom 66. Från Kronobergs län var det 26 passagerare och endast Nygren överlevde. Av femton medföljande kvinnor rädddades endast en. Nygren återvände till Växjö den 18 mars. Det enda fysiska men Nygren ådrog sig var en heshet, som han fick bära med sig livet ut.
 
Nygren gifte om sig med Johanna Dahlgren. Han var först smed i Östra Torsås, sedan smed hos August Hall i Alvesta. Familjen flyttade sedan 1886 till Karlslund under Karlsgärde i Rydaholm. På 1890-talets början till Klingstugan på Nederled Storegårds ägor, där en smedja även uppfördes. I början på 1900-talet inköptes en tomt på Nederled Norregårds mark dit smedjan flyttades och ett stort bostadshus uppfördes.
 
 Av deras tolv barn dog två i späd ålder. Numera är alla husen rivna. Trädgården är nu en blomsterträdgård och sköts nu av Trädgårdsföreningen och har döpts till Rikas hörna efter yngsta dottern Fredrika.

2009-03-06, 11:19
Svar #6

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Rune!
 
Tack för denna historia! Så Nygren han brydde sig inte om att emigrera efter denna tragiska händelse.
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2009-03-06, 12:17
Svar #7

Utloggad Rune Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1331
  • Senast inloggad: 2018-01-28, 11:18
    • Visa profil
Nygren fick nya biljetter av sina släktingar i USA, men vågade inte själv fatta beslut om resan. Han gick därför till kyrkoherde Danielsson (i Rydaholm) och bad om råd. Kyrkoherden funderade och efter en stund sade han: När det inte lyckades första gången, är det nog Guds vilja att Nygren skall stanna i Sverige.
 
Så blev det.
 
Mvh/Rune

2009-03-06, 13:45
Svar #8

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Ann-Mari Bäckman

2013-05-24, 11:10
Svar #9

Utloggad Annelie Leszko

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 167
  • Senast inloggad: 2023-02-06, 10:15
    • Visa profil
Vet någon om det var något annat skepsbrott mot Amerika 1871 eller så. I min ana dog tydligen 2 barn då. Annelie

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna