ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Skeppet Sveriges förlisning  (läst 3079 gånger)

2003-12-11, 17:38
läst 3079 gånger

Utloggad Sven Carlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 276
  • Senast inloggad: 2018-03-12, 18:59
    • Visa profil
Det svenska SKEPPET SVERIGE-s förlisning
 
Källa: Krigsarkivet
Fartyget avgick på hösten 1738 från Sverige med destination Konstantinopel med vapen o. d. för avbetalning av Karl XII:s gäld.
Under expeditionen till Konstantinopel förliste fartyget utanför Cadiz den 26 nov. 1738 vid Sankt Pedro på spanska kusten. Var Sankt Pedro ligger i förhållande till Cadiz har jag inte undersökt.
På Krigsarkivet har jag inte hittat mera information.  
Loggböcker och andra skeppshandlingar har tydligen följt fartyget i djupet.  
 
Källa: olika forskares båtsmansregister
Via olika källor på nätet har jag funnit fyra döda och två skadade besättningsmän.  
En uppgifter säger att förlisningen skedde utanför Cadiz vid Sankt Pedro. En att det skedde en krutsprängning med följande brand i Cadiz hamn.
 
Eftersom jag har en båtsman som överlevde olyckan är jag angelägen att kunna komplettera min släktforskning med lite fakta om händelsen.
 
Jag frågar mig hur de döda och skadade fraktades hem till Sverige.  
Var skeppet Sverige det enda fartyget på resan eller var det flera?
Om det var flera fartyg så utgår jag från att minst ett av dem återvände med de skadade.
Hur många dödades?
Hur många skadades?
Är det någon som vet var jag kan hitta ytterligare information om händelsen.
Ungers Sjökrigshistoria ger inget ytterligare!
Mvh/SvenC

2003-12-11, 18:54
Svar #1

Mikael karlsson

Nu är jag kanske ute på djupt vatten ;-)
Men skulle man inte kunna tänka sig att inkomna brev till Kungliga Majestät skulle kunna vara något...
Riksarkivet borde ju kunna svara på det..
 
Ps skulle du hitta något här,hoppas jag du kommer tillbaka och svarar på det..
Hälsningar
Micke

2003-12-11, 19:52
Svar #2

Knut Henriksson (Knutte)

Hej Sven
 
Det finns en bok  Korvetten Carlskronas sista resa av Otto Sylvan som ger svar på en del av dina frågor. Du kan låna den på biblioteket eller köpa den från Marinmuset i Karlskrona
mvh
Knut

2003-12-11, 21:36
Svar #3

Utloggad Ann Little

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1252
  • Senast inloggad: 2024-02-23, 20:10
    • Visa profil
Hej Sven!
 
Angående var Sankt Pedro ligger i förhållande till Cadiz, så kan jag nämna att San Pedro de Alca'ntara ligger i södra Spanien i närheten av Marbella på Costa del Sol. Cadiz ligger på Costa de la Luz de Cadiz sydöst om Portugal.  
 
Mvh
Ann Little

2003-12-11, 23:34
Svar #4

Knut Henriksson (Knutte)

Hej Sven
Glöm mitt inlägg, läste fel.
mvh Knut

2003-12-12, 10:13
Svar #5

Bengt Nilsson

Det finns i varje fall en artikel i Tidskrift i sjöväsendet 1916, s. 99-106, av Ernst Holmberg: Örlogsskeppet Sveriges olycksfärd 1738 : arkivanteckningar.
 
Jag skulle nästan tro att det finns mer. Du skulle t.ex. kunna söka i de bibliografier över svensk sjöhistorisk litteratur som är utarbetade av Willers, Grönquist-Franzén m.fl. Sedan var ju hela resan en del av de diplomatiska förbindelserna mellan Sverige och Turkiet, också ur den aspekten är sannolikt frågan berörd.

2003-12-13, 16:49
Svar #6

Utloggad Sven Carlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 276
  • Senast inloggad: 2018-03-12, 18:59
    • Visa profil
Tack för de tips jag fått!
Vid ett telefonsamtal till Riksarkivet fick jag veta att även Sjöhistoriska Museet har ett bibliotek, som bör ha en del uppgifter.
Jag skall efter hand göra undersökningar och återkommer, troligen inte detta året, med resultet av vad jag fått fram.
Givetvis är jag mottaglig för ännu flera tips att jobba efter!
Mvh/SvenC

2004-03-05, 21:52
Svar #7

Utloggad Sven Carlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 276
  • Senast inloggad: 2018-03-12, 18:59
    • Visa profil
Sedan jag i december 2003 efterlyste uppgifter om Skeppet Sveriges förlisning har jag fått fram de fakta jag tycker jag behöver för min släktforskning.  
 
I artikeln, rekommenderad av Bengt Nilsson, Tidskrift i sjöväsendet 1916, s. 99-106, av Ernst Holmberg: Örlogsskeppet Sveriges olycksfärd 1738 : arkivanteckningar, finns intressanta fakta om resan.  
Skriften rekommenderas!
Jag har kopierat den och kan sända över den via E-post till den som inte hittar den på sitt bibliotek.  
 
På Riksarkivet har jag kopierat en del skrivelser och fått fram ytterligare svar på mina frågor:
Fartyget blev inte krutsprängt eller havererat i storm utan det ”gick på grund”.
 
Fartygschefen/Kommendören Wagenfelt rapporterar bland annat:
”.. så att jag inte kan begripa huru vi kommo på landet om inte en stark ström som varit styrmännerna aldeles obekant försatt oss dit...”  
Han beskriver även sig och besättningen som fullständigt utblottad.
 
Fartyget kom helt enkelt för nära land där det fastnade på en grynna 3 mil öster om Cadis.  Det framgår inte om det är ”sjömil” eller ”landmil”. Det senare stämmer bäst.  
 
Skepparen på det medföljande civila fartyget rapporterade hem från Gibraltar hur ha uppfattat händelsen i mörkret. Gibraltar var tydligen den plats där de båda fartygen skulle ”återsamlas”.
 
Skeppet Sverige hade en besättning på 440 personer, varav många var båtsmän från sydsverige.
Av besättningen överlevde 350, som återkom till Sverige.
87 besättningsmän dog/drunknade och 3 rymde.  
 
Hur många av de överlevande som var skadade har jag inga uppgifter om.  
”Min” Båtsman i Bredasjö by i Tvings församling, Blekinge Län, Börje Persson Klyvert,
tillhörde de överlevande men skadade. Han fick pension ett par år senare.  
 
Wagenfelt transporterade hem sig och besättningen med ett par svenska fartyg som han hyrde i Cadiz hamn.
Skeppet slogs successivt i spillror men man hann nog, med hjälp av personal från Castellet St Pedro, bärga en del utrustning för betalning av uppkomna kostnader för W. skrev  
”...varandes de gemena alla med kläder, skor och nödtorftigt lintyg försedda..”
 
Hemfärden gick via Portsmouth för proviantering.  
I Portsmouth begravdes även tre rotebåtsmän  -  nämligen:
 
Af 1 indelnings Compagnie Blekinge  Pär Larsson Trepunning död den 27 Marty
Af 3 indelnings Compagnie Blekinge Sten Pärsson Blom död den 14 Marty
Af Trust Compagnie   Hans Jacobsson Stadig död den 6 Marty
 
Detta är de enda namngivna båtsmän som jag har. Alla de övriga är angivna i antal/kompanivis.
Däremot har jag namn på döda i befälsställning som jag kan bidraga med till den intresserade.
 
Besättningen återkom till Sverige 1 juni 1739.  
 
Det går att gräva fram åtskilligt mera korrespondens i ärendet och det finns säkert underlag för en fyllig avhandling för den som vill fördjupa sig i ämnet. Vi är säkert många som är nyfikna!
Mvh/SvenC

2011-10-17, 23:45
Svar #8

Utloggad Maria Benini

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 5
  • Senast inloggad: 2012-02-13, 21:24
    • Visa profil
Hej,
jag har en Carl Bodelsson Grå som ska ha varit med på skeppet.Har du några uppgifter om honom?
Mvh
Maria

2011-12-10, 17:59
Svar #9

Utloggad Sven Carlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 276
  • Senast inloggad: 2018-03-12, 18:59
    • Visa profil
Hej Maria!
Högst ett par gånger om året tittar jag efter om det kommit in något på
mitt gamla inlägg om Skeppet Sverige. Det är ju sju år sedan sista inlägget så det är trevligt att höra av forskare med samma problematik.
Jag har tittat igenom mina papper i släktforskningen. Där finns en  
mängd namn, mest på befäl, men tyvärr ingen Carl Bondesson.
Mvh/SvenC

2011-12-10, 22:32
Svar #10

Björn-Åke Petersson

Alla båtsmän från Blekinge som omkom vid förlisningen vid Cadiz finns förtecknade i 1740 års generalmönterrulla.
Jag har bara läst den på rullfilm, men den finns nog under Flottans arkiv på SVARs digitala forskarsal
 
Björn-Åke

2012-04-26, 18:10
Svar #11

Utloggad Bengt Sundius

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 9
  • Senast inloggad: 2023-05-28, 21:48
    • Visa profil
Hej alla forskare, som är intresserade av örlogsskeppet Sverige, som förliste i ett stormoväder 1738 i Spanska sjön!
 
En mycket detaljerad, mångsidig skildring gjordes av krigsfartygets skeppspräst Michael Tengvall på uppdrag av professor Sommelius i Lund. MT beskriver livfullt hur vår vackra, starka flytande fästning stötte på klippan San Pedro utan för Cadiz och vad som sedan hände. Han lämnar vidare intressant information från olika anhalter under seglingen från Karlskrona - t.ex. om vapenproduktion (stycken) och jordbruksmetoder i England. Även de överlevandes 10 veckors vistelse och deras segling hem finns med i berättelsen.
 
En förkortad beskrivning av resan finns i Lunds stift herdaminnen, del 3 Skytts och Vemmenhögs kontrakt, sid 530-531. Tengvall var präst i Lemmeströ/Börringe.
 
Ha det så bra med intressant läsning!
Bengt Sundius
Nynäshamn

2019-01-22, 15:22
Svar #12

Utloggad Christer Edenfjord

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 139
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 21:17
    • Visa profil
 Hej,
stötte på en båtsman Sven Olsson Grå, BBG 3:e Båtsmanskompaniet nr 498. Han var båtsman från 1720 till förlisningen den 26 november 1738 för Möllelycke 128 i Jämshögs socken.

Lägger in det här om någon skulle vara intresserad. Han kom in i min forskning genom sonen Sven som var ryttare No 109 Ståhl i Östra Göinge Compagnie, Södra Skånska Kavalleriet. Uppgifterna ovan kommer ifrån Blekinge Båtsmansregister, en ovärderlig databas för alla med intresse för båtsmännen i denna del av Sverige!

Vill också ge en stor eloge till alla inblandade i denna tråd. Precis så skall Anbytarforum fungera, med generösa både frågeställare och svarare som delar med sig av allt som kommer fram i ämnet, även om det har gått några år!

Tackar!Christer E



2019-06-08, 22:49
Svar #13

Utloggad Jonatan Hilding

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 390
  • Senast inloggad: 2022-05-21, 17:34
    • Visa profil
Hej!

Jag har också en släkting som var med vid skeppet Sveriges förolyckande. Jonas Månsson Lupå/Lup f. 1697 d. 1756 Härstorp, Ronneby.
Vid hans avsked 1740 står: "Hafwer Brock och Crosat under Wenstra Brösted: ombord på det för olyckade Skeppet Swerige siuklig och oduglig; får affskiedh Recomand:s till gratial".

Jag hittade nyligen rullor för samtliga(?) båtsmän som mönstrades "till Besättning på Kongl: Majss: Öhrlougs Skiepp Swerige" 1738.
I Arkiv Digital: (
Rullor flottan 1635-1915 IIa:14 (1738) Bild: 4840 Sida: 1395)
(AID:
v398504.b4840.s1395)


Här uppställs de kompanivis efter vart de kommenderas. Något förvirrande. Sidan jag angivit verkar vara den första rullan i volymen över Sveriges besättning. Men nämns sporadiskt även innan.


Kanske kan någon ha nytta av denna informationen!


Mvh Jonatan






Rullor flottan 1635-1915 IIa:14 (1738) Bild: 4840 Sida: 1395




Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna