ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Sjökaptener i Göteborgstrakten  (läst 1261 gånger)

2006-06-09, 14:50
läst 1261 gånger

Utloggad Vincent Eldefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2571
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 13:48
    • Visa profil
    • Släktingar.se
Finns här någon som har erfarenhet av att söka sjökaptener i Göteborgs-trakten? Är det ett evighetsarbete eller hittar man sin sjökapten relativt snabbt? Härstammar nämligen från en sjökapten Henrik Jeurling (1747-1820) och det vore lite intressant att se vilka resor han fick vara med på.
Sveriges största genealogiska databas med verifierad information:
https://www.slaktingar.se/

2006-06-09, 17:51
Svar #1

Lasse Eklöf

Ställer samma fråga som Vincent fast vad gäller Östersjön och Norrbottniska havet under 1700-talets andra hälft. Min ana (coopvaerdie-)kapten Mattias Philp strök med 1788 då hans skuta förliste i Norrbottniska havet.
 
Mvh
Lasse Eklöf

2006-06-09, 20:46
Svar #2

Utloggad Inga-Britt Nilsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 111
  • Senast inloggad: 2012-10-21, 12:15
    • Visa profil
Hej Vincent o Lasse!
Jag har en ana ,Simon Strömbom, som var Coopverdi-kapten i Västervik på mitten av 1700-talet. Jag fick hjälp från Landsarkivet i Vadstena med kopia ur Västerviks rådhusrätts och magistrats arkiv.  
Där står vilka resor han gjorde och vart. Så vitt jag kan förstå gick han i lära på skeppet. Förhoppningsvis är denna registrering inte unik för Västervik.
Mvh
Inga-Britt

2006-06-09, 23:33
Svar #3

Eivor Andersson (Ema)

Hej Vincent,
Jag vet inte om Du känner till detta:
men på Family search (där man kan söka gratis på nätet) fanns Henrik Jeurling född 1748 skredsvik  död 1820.
Gift med Ingrid Svensson 1773.
Henriks far var Regvin Andreasson f. 1720 d. 1789 modern hette Maria Olander f. 1725 skredsvik död 1771.
Om Du går in på www.släktdata.se så kan Du kanske se om han finns där under döde.
 
Hälsningar Eivor

2006-06-10, 12:46
Svar #4

Utloggad Vincent Eldefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2571
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 13:48
    • Visa profil
    • Släktingar.se
Hej Eivor,
 
jo, visst känner jag till Family Search men ärligt talat är den sidan inte mycket att ha. Det vimlar av felskrivningar, rena gissningar och andra felaktigheter där. Jag känner till Henriks föräldrar sedan tidigare och det var inte det par som du anger. I det här fallet var det bara huruvida han går att finna i sjömanshuset relativt lätt jag undrade över för att ta reda på vilka turer han gjorde.
 
Mvh Vincent
Sveriges största genealogiska databas med verifierad information:
https://www.slaktingar.se/

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna