ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Handel  (läst 639 gånger)

2003-05-26, 15:32
läst 639 gånger

Utloggad Linda Wikland

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 287
  • Senast inloggad: 2016-11-03, 19:24
    • Visa profil
Hej!
Idag satt jag och läste i Ystads stads inneliggande handlingar fr 1703.
Där hittade jag följande lista som jag inte riktigt vet hur jag ska tolka. Att det har med handel att göra förefaller klart men är det en tulllängd och i så fall är det varor som lämnar eller kommer till staden.
 
Den såg ut ungefär så här
17 februari mättit för herr Carl Rogge uti skipparen Per Christans galjond hemma i H?, malt
 
7 marti mättit för herr Olof Larsson uti skippar Påhl Bråndz galjondt hemma i Carlscrona
 
17 dito mättit uti skippar Claus Mark Brandz skutta ifrån Femmenen för herr Mattias Bohn, malt
 
20 mättit för herr rådman Jacob Jönsson uti skeppar Petter Neussons galloiondt ifrån Råstock, malt
 
osv, osv hela året
 
mest tycks det röra sig om malt, gryn och havre.
 
Vad innebär mättit i det här fallet?
Mvh Linda Wikland

2006-05-01, 19:32
Svar #1

Utloggad Håkan Nihlman

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 37
  • Senast inloggad: 2012-01-05, 23:05
    • Visa profil
Hej Linda!
 
Med mätit i detta fall innebär det att personalen vid stadens spannmålsvåg uppmätt si eller så många lispund eller skålpund av respektive last som skepparen infört.
Vägningen utgjorde även ett underlag för den tull skepparen nödgades betala.
 
Hälsningar Håkan Nihlman

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna