ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Fartyg och Skeppsinformation  (läst 1573 gånger)

2003-05-23, 13:55
läst 1573 gånger

Utloggad Thomas Strindberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 77
  • Senast inloggad: 2020-06-09, 22:35
    • Visa profil
    • www.thompabompa.net
Jag har i en bouppteckning hittat att personen ifråga var ägare/delägare i ett antal skepp och fartyg.
Tidsepoken är mitten/slutet av 1800-talet och hemmahamnarna låg i norra Roslagen (Gräsö/Börstil/mfl).
Jag har hittat grundläggande information om skeppen i Sveriges Skeppslistor, (http://ddss.nu/skepp/farsok.asp), men det är ju bara extremt grund information.  
Var kan jag hitta mer; vilka hamnar trafikerade fartygen, vilka laster hade fartygen och vad hände med fartygen sen?  
 
Någon som vet hur man kan hitta dylik information?

2003-06-17, 22:57
Svar #1

Tommy Wihlén

Var kan jag finna vilka fartyg som lämnade Göteborg 1895 med emigranter?
Finns passagerarlistor någonstans?
Vet att släktingar lämnade Sverige
1895-04-12 med destination Winnipeg.
Har du någon info?
kontakta: tommy.wihlen@visit.se

2003-06-18, 15:29
Svar #2

Utloggad Monica Warnstam

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 342
  • Senast inloggad: 2014-03-03, 13:19
    • Visa profil
    • www.warnstam.se
Tommy,
Du går till  för att få fram en källkod.
Med denna källkod kan du sedan söka i passagerarlistor som finns på Emigrantinstitutet i Växjö.
 
;-) Monica

2003-06-19, 06:36
Svar #3

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Passagerarlistorna finns även på Landsarkivet i Göteborg. Källkoden är referensnumret till de olika listorna. På arkiven finns även årsvisa böcker med register, det är de som matats in i CD-Emigranten.
 
Hälsningar,
Eva

2003-06-30, 21:42
Svar #4

Lars Sandberg

En släkting till mig var sjökapten och seglade på Kongo(floden?) omkring 1900-30. Var kan man söka info om honom?

2004-01-18, 21:09
Svar #5

Per Lindblad

Hej
 
Jag undrar om någon vet något om var man söker uppgifter om tyska fartyg och svenska sjömän på tyska fartyg? I mitt fall har jag en sjöman från Gotland som hette Fredrik Albin Österberg, född 1865, och som var maskinist omkring år 1900 på ett fartyg som troligen hette Ausstellung och var registrerat i Kiel. Finns den här typen av uppgifter i svenska sjömanshus eller finns det motsvarande tyska sjömanshus?
 
mvh/Per

2004-08-09, 11:00
Svar #6

Katarina Thurell

Ang Kongo-sjömän:
Stort antal skandinaver anlitades i o m alla transporter som var nödvändiga på Kongofloden.
 
Jag vill gärna rekommendera  H Jenssen -Tusch Skandinaver i Congo, Köpenhamn 1902-1905, där många svenska sjömän- befäl, maiskinister mfl finns dokumenterade.
 
Katarina Thurell Svenska Missionskyrkans arkiv

2005-06-07, 18:44
Svar #7

Birgitta Almqvist (Baq)

Skeppslista Stockholm 1925
Söker information om fartyg, spec. last/handels- fartyg, från Stockholm slutet januari 1925 eller senare under året till främmande land. Möjligen med sockerlast. Jag söker en kvinnlig släkting som inte återfinns i svenska kyrkböcker från nämnda tid fram till mars 1927 då hon tillsammans med en två månader gammal dotter från Barnasylen på Åsögatan togs in på Stockholms epidemisjukhus pga difteri. Även fast difteri var en sjukdom även i Sverige finns anledning att tro att modern ådragit sig sjukdomen under resa från eller under vistelse i ett främmande land dit det förmodade fartyget seglade med sin last. Kvinnan torde i så fall ha arbetat som köksa på fartyget.
Birgitta

2009-06-29, 00:16
Svar #8

Utloggad Håkan Nihlman

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 37
  • Senast inloggad: 2012-01-05, 23:05
    • Visa profil
Hej!
 
Thomas Carlsson sökte information om fartyg från norra Roslagen.
Jag håller på att forska om fartyg, dock inte i så hög grad om fartyg från just Roslagen.
I de s.k. taxeringslängderna som blev ganska specificerade från omkring 1825 så går det att få en bra bild av hur många och hur stora fartyg olika småredare i Roslagen hade. Namn på fartygen dyker väl dock inte upp förrän på 1860-talet.
Roslagsskutor seglade väl inte så ofta utrikes men gjorde de det (framförallt större skutor såsom barkskepp, briggar och och en del skonertar och galeaser) så behövde de förses med fribrev. Genom fribrev så kan kan man få reda på fartygets ägare, storlek och ibland vidare öden.
Alla fribrev 1758 - 1893 finns bevarade på Riksarkivet i Stockholm och finns lagrade i Kommerskolegiums arkiv. Det var Kommerskollegium som utfärdade fribrev inför utrikes resor.
I Kommerskolegiums arkiv finns också årliga sammanställningar över handelsflottan i sjö- och stapelstäder med början år 1781. Fr.o.m. 1867 täcker sammanställningarna i princip alla mindre orter både längs kusten och de större insjöarna. Sammanställningarna upphör 1901. Dessa handlingar är även användbara om man vill följa ett fartygs öden eftersom de oftast anger vart ett fartyg sålts, så länge det fanns kvar i Sverige.
Vill man veta mer om vilka utrikes resor som gjordes så kan man titta i Konsulernas Skeppslistor. Det är sammanställningar som gjordes av konsulaten utrikes och som årligen skickades in till Kommerskollegium.
I dessa sammanställningar kan man läsa ut vilka fartyg som besökte de olika hamnarna och vilka laster de hade samt ofta även storleken av lasten och dess ekonomiska värde.
De fartyg som seglade inrikes och var hemmahörande i Roslagen seglade mycket ofta med trävaror från norrländska lastageplatser till Stockholm.
En handling som finns på Stockholms Stadsarkiv är s.k. Hamnjournaler som angav vilka fartyg som ankom och avseglade från Stockholm och vilka laster de hade. Dessa journaler finns bevarade från 1815 och långt in på 1900-talet.
 
Jag tar gärna de uppgifter du har från dina bouppteckningar eftersom de kan ha betydelse för min forskning och jag delar gärna med mig av den information jag kan ha samlat in om dem.
 
Hälsningar Håkan Nihlman

2010-05-10, 10:38
Svar #9

Utloggad Kjell L. Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 182
  • Senast inloggad: 2019-04-07, 17:35
    • Visa profil
Hej!
 
Min farbror var under en del av krigsåren maskinist på ett fartyg som hette Rita. Troligen från Göteborg.
Går det att hitta info om detta någonstans?
Kjell

2010-05-10, 10:49
Svar #10

Utloggad Eivor Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 997
  • Senast inloggad: 2015-05-26, 12:02
    • Visa profil
Hej,
 
På denna länken finns lite, om det är rätt Rita
 
http://forum.fallrepet.se/viewtopic.php?f=2&t=1434
 
Hälsn. Eivor

2010-05-10, 11:36
Svar #11

Utloggad Kjell L. Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 182
  • Senast inloggad: 2019-04-07, 17:35
    • Visa profil
Hej!
Tack Eivor, men jag tror inte det är rätt Rita. Det snackades en del om U-båtar och torpeder då och den ser ju inte ut som den är värd att offra en torped på.
 
Kjell
Kjell

2010-05-10, 12:07
Svar #12

Utloggad Eivor Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 997
  • Senast inloggad: 2015-05-26, 12:02
    • Visa profil
Den såg ju nästan torpederad ut på en länk i länken  
 
Hälsn. Eivor

2010-05-10, 16:53
Svar #13

Utloggad Leif Gustafsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 344
  • Senast inloggad: 2023-10-25, 18:33
    • Visa profil
Kjell!
 
Kolla den här länken.
 
http://www.faktaomfartyg.se/ophelia_1922.htm
 
Hälsningar
 
Leif

2010-05-10, 17:11
Svar #14

Utloggad Kjell L. Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 182
  • Senast inloggad: 2019-04-07, 17:35
    • Visa profil
Leif!
 
Den länken kanske är ett spår.
 
Tack!
 
Kjelle
Kjell

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna