ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Att söka fartyg som passerat Öresund.  (läst 985 gånger)

2001-05-16, 13:13
läst 985 gånger

Alvar Stockhaus

Danskarna tog ju tull av fartyg som passserade genom Öresund. Finns det något arkiv där de samlat uppgifter på fartyrens namn och kaptenens namn? I så fall räcker det med uppgiften att det var 1801 och kaptenen hette Christoffer Grafström?

2001-05-16, 15:03
Svar #1

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Inte 1801, väl. Det var när Skåne var danskt som dom kunde ta tull i Öresund.

2001-05-16, 21:43
Svar #2

Utloggad Kurt Hultgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 246
  • Senast inloggad: 2022-03-21, 22:57
    • Visa profil
    • www.stationsradet.se
Öresundstullen avskaffades den 1 april 1857.Det skedde efter mångåriga tvister om storleken och om vilka fartyg och vilka nationer som skulle betala tull. Det hela avslutades genom att de tullpliktiga länderna (bland dem Sverige) köpte sig fria från tullen  genom en kapitalisering av de årliga beloppen under en viss period. Detta beskrivs i Nordisk Familjebok, 2 uppl spalt 142-146.  
 
Men registreringen av fartyg fortsatte, om jag har förstått rätt. Jag tror rentav att fartygsnamnen noterades (av Sjöfartsverket eller av Helingborgs stad?) genom observationer från fyren i Helsingborg ännu fram till 1960-talet, kanske längre. Det  förekom också en annan verksamhet, en ceremoni som kanske förefaller otidsenlig, men trevlig, ännu på 60-talet. Det var flagghälsningen. Fartyg brukar hälsa på varandra genom att sänka sina flaggor och omedelbart hissa dem igen. Här hälsade fartygen på Kronborgs slott. Kronborgs slott hade en soldat posterad för att hälsa med danska flaggan på alla passerande fartyg. Varje förtyg halade ned sin nationsflagga och hissade upp den igen, och Kronborg hälsade tillbaka genom att hala ned sin flagga och hissa upp den igen. Soldaten stod där hela dagen och halade ned och hissade upp. Numera har den ceremonin upphört, och flaggstången vid Kronborg har sin flagga hissad konstant. Även det danska försvaret sparar väl pengar. Flagghälsningen har jag själv beundrat på plats vid besök under 1950- och 60-talet som barn och ung. Fartygsregistret borde gå att få tag i, även om de senare årens noteringar säkert bara gällde fartygens namn och flagg, inte befälhavarens namn.  
 
Min farfar var sjökapten och fartygsbefälhavare, och min pappa reste med sin far på 20-talet, så pappa pekade ut intressanta saker när jag var liten.    
Kurt Hultgren

2001-05-17, 00:50
Svar #3

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Tack för den lektionen. Så fel man kunde ha. Jag trodde i min enfald att Sverige som var så framgångsrika på slagfältet också lyckades förhandla bort Öresundstullen, men icke...

2001-05-17, 14:56
Svar #4

Bengt Nilsson

Sverige hade också tullfrihet i Öresund under avsevärd tid, men förlorade den i freden med Danmark 1720.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna