ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Strömsholms Kanal  (läst 878 gånger)

2013-11-08, 19:23
läst 878 gånger

Utloggad Håkan Åkesson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 23
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 15:33
    • Visa profil
Söker mer information om olyckan på Granfjärden i Mälaren den 12 september 1877 där sjömannen Lars Erik Lundström från Hjälmarsholm i Västra Vingåker förolyckades. Lars Erik fanns ombord på fartyget Strömsholms kanal som seglades i kvav. Den ända uppgift jag har är från Västra Vingåkers dödbok F:3 1869-1878. Lars Erik Lundström föddes 1844 14/10 i Västra Vingåker

2013-11-09, 02:34
Svar #1

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21976
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 12:26
    • Visa profil
KB:s digitaliserade svenska dagstidningar:
http://magasin.kb.se/searchinterface/  
 
Skriv sökord: Granfjärden
 
. . . så kan du läsa artiklar om olyckan i flera tidningar från september 1877.
Hälsar vänligen
Maud

2013-11-09, 16:30
Svar #2

Utloggad Håkan Åkesson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 23
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 15:33
    • Visa profil
Stort tack för tipset Maud, det fanns en hel del att läsa
 
Hälsning Håkan

2013-11-17, 13:51
Svar #3

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5047
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 20:14
    • Visa profil
Såhär lyder de mest utförliga artiklarna ur tidningen Dalpilens rapportering om olyckan:
 
Dalpilen, 14 september 1877, sid. 2.
Ångfartyget 'Strömsholms Kanal' öfversegladt, sjunket, 7 menniskor drunknade. Från Eskilstuna telegraferades i onsdags till Aftonbladet: 'Ångfartyget Strömsholms Kanal, på resa från Smedjebacken till Stockholm med järnlast, öfverseglades i natt under disig luft på Granfjärden af ångfartyget Vulcanus, som kl. 6 på aftonen afgått från Stockholm på väg till Eskilstuna. Ångaren Strömsholms kanal sjöng genast. Af om bord å det förolyckade fartyget varande 12 personer blefvo endast 5 räddare, nämligen befälhafvaren och rorgängaren, som sprungo om bord å Vulcanus, samt tre personer, hvilka simmande upptogos. Under sammanstötningen voro båda fartygens lyktor brinnande. Strömsholms kanal öfverseglades midskepps på babords sida. Vulcanus, ett träfartyg, skadades obetydligt.'
Efter hvad tidningen sedermera erfarit, lär det förolyckade fartyget, som fördes af kapen S. Hedström, utom rorgängaren C. Dybeck, haft två mans besättning, en maskinist, en eldare, restauratris och kokerska, eller till sammans åtta personer, tillhörande fartyget. Då telegrammet nämner, att tolf personer funnits om bord, får man således antaga, att fartyget medfört passagerare. Om rorgängaren, som telegrammet omtalar som räddad, är ofvan nämde Dybeck eller möjligen någon af besättningen, som vid tillfället stod vid rodret, känner man ej.
Af ordalydelsen i telegrammet, att fartyget öfverseglades på babords sida, vill det synas som Vulcanus varit den, hvilken genom felaktig manöver vållat olyckan.
 
Dalpilen, 21 september 1877, sid. 2.
Ångfartyget Strömsholms Kanals förolyckande. Af den af kaptenen å det förolyckade fartyget, S. Hedström, afgifna, beedigade sjöförklaring, framgår, att olyckshändelsen inträffade kl. 2 på morgonen den 12 dennes. Ungefär fem minuter sedan fartyget passerat Edebygrunden, hvilket skedde omkring kl. ½ 2 på morgonen den 12:te, bemärktes lanternorna af en mötande ångare just då den passerade sagda udde, hvilken ångare antogs vara Vulkanus. Kursen fortsattes mot Djurgårdsudden med Vulkanus lanternor i ständigt sigte och med afsigt att författningsenligt hålla styrbord hän vid mötandet. Då fartygen kommit något närmare hvarandra, försvann plötsligt Vulkanus röda lanterna, hvarför matrosen Rahm, som stod till rors, frågade Hedström, om det kunde antagas, att sagda lanterna slocknat, hvarpå Hedström svarade med order att hålla mera styrbord hän, hvilket verkstäldes. Som Vulkanus fortfarande styrde samma kurs och ej tycktes uppmärksamma Strömsholms Kanal, gafs signal med hvisselpipan och Hedström fattade rodret och styrde så mycket som möjligt ytterligare styrbord hän. Kort härefter rände emellertid Vulkanus med full fart in på Strömsholms Kanals babords sida ungefär midskepps med den påföljd, att sist nämda fartyg inom ett par minuter fyldes af vatten och sjönk på c:a 14 famnars djup något mer än halfvägs mellan Edebygrunden och Djurgårdsudden. Efter att hafva gjort allarm åt öfriga om bord varande, sprungo Hedström och Rahm samt rorgängaren Dybeck, hvilken legat till kojs, om bord å Vulkanus, hvarjämte en matros Johansson och en passagerare vid namn Eriksson, som kommit i sjön, derifrån upptogos af båt från Vulkanus. Deremot omkommo restauratrisen, kokerskan, maskinisten, eldaren och tre passagerare. Vulkanus, som emellertid stoppat, uppehöll sig på platsen omkring 50 minuter, hvarunder dess båt var ute för att berga dem, som kommit i sjön, och en Vulkanus tillhörig lifboj förankrades på platsen, der Strömsholms Kanal sjunkit. Härefter fortsatte Vulkanus resan. Sedan den samma inkommit på Blacken, inträffade disigt väder, då redan sakta fortsattes till Eskilstuna, dit fartyget ankom kl. half 7 på morgonen. Matrosen Johansson, som var mycket medtagen, uppbragtes nu på lasarettet i Eskilstuna, der han sedermera afled den 13 på morgonen.
De omkomne passagerarne voro: två bröder Eriksson från Malung, efter hvad det nu uppgifves, samt en kusin till dem, maskinisten Lundström från Kalmar, eldaren Gustafsson från Stockholm samt restauratrisen Axelia Lundberg och kokerskan Louise från Stockholm
Fartyget innehade full last af järn, hufvudsakligen tillhörande bruksegaren Axel Norlander i Smedjebacken. Fartyget, som egdes af handlanden C. G. Carlsson i Smedjebacken, anses hafva varit värdt omkring 20,000 kr., men lärer icke vara assureradt.
Befälhafvaren å Vulkanus, kapten Söderström, uppgifver i sin hos vederbörande i Eskilstuna tagna protest, att han på resa från Stockholm till Eskilstuna omkring kl. 1 den i fråga varande natten passerade Djurgårdsudden och kom ut på Granfjärden, styrande kurs på Edebyskären. På omkring en mils afstånd varseblef han topplanternorna på ett fartyg, som styrde kurs på Djurgårdsudden. Äfven Vulkanus hade sina lanternor uppe. Det mötande fartyget styrde babord hän. Då det samma var helt nära, ändrade det plötsligt kurs och styrde styrbord hän. Vulkanus kastade då rodret för att gå akter om, men hann ej verkställa denna vändning, utan törnade mot det andra fartyget midskepps på babors sida midt för röda lanternan med den sorgliga påföljd, att det samma, som befans vara ångaren Strömsholms Kanal, inom få minuter sjönk.
 
Dalpilen, 30 november 1877, sid. 2-3.
Strömsholms Kanal mot Vulkanus. Den förut omnämnda rättegången mellan rederiet och kaptenen å förolyckade ångaren Strömsholms Kanal å ena sidan och kaptenen Söderström på Vulkanus å den andra var i onsdags förra veckan åter föremål för behandling vid rådhusrättens i Stockholm tredje afdelning.
Parterna företräddes af sina förra ombud: käranden av v. häradshöfdingen Beckman och svaranden af hofrättsnotarien O. Vallin, hvilken inlemnade en längre försvarsskrift, deri han framhåller att enligt kärandens skriftliga erkännande vid förra rättegångstillfället, hade ingen röd lykta varit synlig å Vulkanus, hvadan det enligt sjölagen hade ålegat befälhafvaren å Strömsholms Kanal att bibehålla kursen oförändrad.
Den begärda ersättningen för fartyget, 25,000 kr., fann svarandeombudet alldeles för hög, liksom och kapten Hedströms å Strömsholms Kanal fordran på 656 kr. Denne senare erbjöds 150 kr.
Grosshandlaren Nordlander, som begärt ersättning för lasten, skildes från målet.
Af de nu hörda vittnena berättade maskinisten Björling, att han sett först topplanternan å Strömsholms Kanal och sedan en grön lykta, hvarpå han gått ner i maskinrummet, då det straxt derefter kommenderades: Back! Från rummets trappa hade han då sett Strömsholms Kanal tvärs för Vulkanus. Före kollissionen hade intet annat kommandoord gifvits än det nämnda; deremot sade sig vittnet hafva hört två hvisselsignaler.
Faktoriarbetaren E. G. Pettersson hade på styrbords sida sett ett hvitt sken och konturerna af ett fartyg, yppgaf sig hafva hört endast en hvissling och denna just som Strömsholms Kanal vände, så att den kom att ligga midt för Vulkanus, samt sade sin öfvertygelse vara, att om båda ångarne följt kursen, ingen sammanstötning skulle hafva inträffat samt att Strömsholms Kanal manövrerats oriktigt. Vittnet trodde ej att Vulkanus ändrat kurs.
Målet uppsköts till den 12 december.
 
Mvh, Markus
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna