ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Nordmaling  (läst 522 gånger)

2000-08-21, 21:20
läst 522 gånger

Utloggad Sölve Kajanus

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 14
  • Senast inloggad: 2010-08-04, 16:20
    • Visa profil
Hej!
Jag är nybörjare på släktforskning, men har länge varit intresserad av att utforska min morfars bakgrund. Han blev tidigt föräldralös och dog själv relativt ung utomlands, så jag vet väldigt litet om hans släkt.
Nu har jag genom lyckliga omständigheter kommit i kontakt med en brylling som har ett kort av min morfars far Otto Andreas Nilson, född i Landskrona 20/3 1839 och utexaminerad sjökapten i Malmö 1862. På kortet står han vid sin hustrus gravsten. Av texten på denna framgår att hon hette Anna Carolina och omkom ombord Nordmaling å Norra Atlantiska Oceanen den 27 maj 1878.
Kan någon hjälpa mig hur jag söker vidare med dessa utgångspunkter? Vem var hon? Hur dog hon? Varför var hon ombord? Var han kapten på detta fartyg? Nyfikenheten är stor!
Hälsningar Sölve Kajanus

2001-08-12, 22:01
Svar #1

Utloggad Håkan Nihlman

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 37
  • Senast inloggad: 2012-01-05, 23:05
    • Visa profil
Sölve Kajanus sökte efter en släkting (Anna Carolina Nilson) som dog på Atlanten i maj 1878.
Otto Andreas Nilson var mycket riktigt sjökapten ombord på barkskeppet Nordmaling hemmahörande i Nordmaling.
Den resa Anna Carolina medföljde startade i september 1877 då fartyget avseglade från Hudiksvall till Swansea med last av trävaror. Resan fortsatte sedan till Santos (i Sydamerika) med stenkol och vidare till ön St. Thomas (i danska västindien) i barlast.
I St. Thomas beordrades fartyget att segla till
Baltimore (USA) för att lasta spannmål. Avseglade från Baltimore till Dundalk (Skottland) den 8/5 1878 och ankom till Dundalk den 11/6. Jag antar att det var under den sistnämnda resan som Anna
Carolina omkom.
 
Hälsningar Håkan Nihlman

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna