ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Monitor och Merrimac  (läst 3421 gånger)

2003-01-26, 19:58
läst 3421 gånger

Utloggad Olle Andersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1081
  • Senast inloggad: 2019-03-22, 19:32
    • Visa profil
John Ericsson som byggde ubåten Monitor och var försedd med propeller, som var försedd med en kanontorn som sänkte det bepansrade båten Merimac under det ameriknska inbördeskriget. Jag ville veta släkten bakåt.
 
mvh
olle andersson

2003-01-26, 20:21
Svar #1

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Olle, här du kan läsa John Ericssons antavla. Men Monitor var ingen u-båt, för den gick inte under vattnet.

2003-01-26, 21:50
Svar #2

Utloggad Bo Berndtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3221
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 10:33
    • Visa profil
Inte heller sänktes Merrimac av Monitor. Det s.k. slaget på Hampton Road 9 mars 1862 slutade med att båda fartygen drog sig tillbaka relativt oskadade efter en dags ömsesidig beskjutning.
Merrimac förliste i en storm utanför Florida 15 februari 1865. Även Monitor gick under i en storm 31 december 1862 utanför North Carolina.

2003-01-26, 23:04
Svar #3

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

olle!
Är det inte på tiden att du bestämmer dig för om du heter olle andersson eller Olof Almkvist..?
Då slipper du ju dessutom hålla på att svara dig själv som skett då och då: 'Olof' brukar säga till 'olle' ibland har jag för mig..  
 
 
John och hans bror Nils har för övrigt redan en sida under Vetenskap, lärdom och innovationer: Ericsson, John och Nils - genierna från Långban (förutom då antavlan på RÖTTER som Elisabeth nämnde), så denna sida kan vi stänga sedan..

2003-01-28, 04:41
Svar #4

Utloggad Roolaid Stein

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 65
  • Senast inloggad: 2008-06-19, 00:18
    • Visa profil
Jag fick i julpresent en bok “Naval Battles of the Civil War” och läste i söndags om slaget vid Hampton Roads. Jag kan således inte låta bli att ge en kort sammanfattning.
 
USS Merrimac togs av Confederationen upp från flodsbottnen, där hon sänkts av sin besättning,  och bepansrades. Hon döptes också om till CSS Virginia. Hennes uppgift blev att bryta unionens blockad vid Hampton Roads. I första dagens strid sänkte Virgina USS Cumberland och USS Congress utan egna skador eller förluster.
När Virginia nästa dag skulle ta upp slakten av Unionens fartyg dök dock oväntat USS Monitor upp, som var helt ovetande om föregående dags strider, och fick i uppgift att försvara USS Minnesota som gått på grund.
Monitor tog upp striden med Virginia och med sitt rörliga kanontorn och sin snabbhet och manöverförmåga kunde hon circla runt Virgina och beskjuta henne utan att komma i vägen för Virginias bredsidor. Ingendera fartygs kanoner kunde bryta den andres bepansring. Efter flera timmars strid bestämde sig Virginias befälhavare för att dra sig tillbaka. Som Monitor hade i uppgift att försvara USS Minnesota upptog man inte förföljandet.
 
Även om Monitor inte besegrade Virginia (Merrimac) så blev utgången att Sydstaterna inte bröt nordstaternas blockad och striden blev därmed avgörande för krigets slutliga utgång.
 
USS Monitor sjönk i en storm 31 december 1862 utanför Cape Hatteras. Virginia blev så småningom instängd och sprängdes av sin besättning.
 
I boken beskrivs John Ericsson som “an irascrible Swede whose genius as an engineer and inventor was surpassed only by his ego.”
 
Roolaid

2003-01-28, 11:08
Svar #5

Olof Almkvist

Hur kommer det sig att Monitor fick sin manöverförmåga och rörlighet då den cirklade runt USS Merimac/Css Virginia?  
Det är där jag menade att den båten måste ha haft en propeller och inte åror.  
I så fall måste den ha haft en ångmaskin som drivmaskin eller att den haft ett manskap som vevade då den åkte runt.
 
Då Monitor hade ett deplacement som var på 1000 ton och var c:a 51 m lång och c:a 12 m bred. Den hade två slätborrade 27.5 cm kanoner som var i tornet. Detta torn var rörligt men kanonrören var inte rörliga i höjdled.  
 
Vänligen
Olof Almkvist

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna