ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Kronan, regalskepp  (läst 1541 gånger)

2009-06-01, 10:58
läst 1541 gånger

Utloggad Birgitta Olsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 836
  • Senast inloggad: 2022-01-30, 19:15
    • Visa profil
Finns det någon som känner till om det finns några bevarade handligar som rör besättningen på Regalskeppet Kronan eller Svärdet när dessa förliste 1676? Vore dessutom intressant att få veta om det fanns några öländska båtsmän med på något av skeppen?
 
Mvh
 
Birgitta

2009-06-01, 21:07
Svar #1

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
På länsmuseet har tidigare funnits uppgifter om öländska båtsmän på Kronan, men jag tror att det är borttaget nu.

2009-06-02, 02:33
Svar #2

Utloggad Henrick Lindell

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 245
  • Senast inloggad: 2019-03-14, 17:58
    • Visa profil
    • www.klgf.com
Jag tror att dom har en lista med officerare och underofficerare..kan finnas i någon av böckerna om kronan.

2009-06-02, 07:10
Svar #3

Utloggad Birgitta Olsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 836
  • Senast inloggad: 2022-01-30, 19:15
    • Visa profil
Tack Jan och Henrick
 
Jag får ta kontakt med Länsmuseet så får jag se vad det kan ge. Jag köpte Stora boken om Kronan för flera år sedan så jag skall titta lite i den också. Jag har dessutom för mig att det restes en minnessten nere vid Hulterstads kyrka där det skall finnas namn nämnda på i alla fall en del av besättningsmännen men det kanske jag har drömt
 
Mvh
 
Birgitta

2009-06-02, 08:04
Svar #4

Utloggad Torsten Bäck

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 199
  • Senast inloggad: 2018-07-23, 17:15
    • Visa profil
Det borde också finnas handlingar på Krigsarkivet.
Hälsningar
Torsten

2009-06-02, 12:01
Svar #5

Utloggad Birgitta Olsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 836
  • Senast inloggad: 2022-01-30, 19:15
    • Visa profil
Det jag känner till om min ana är att han hette Erland Persson från Knisa, Persnäs (H) Han står först som fördubblingsbåtsman och lite senare som båtsman vilket torde innebära att han då var ordinarie båtsman. Han skänker pengar till kyrkan sista gången 5 mars 1676 och försvinner därefter. Han finns inte med i dödboken men hans maka gifter om sig 1678 så då borde han ju vara död. Jag vet inte säkert om han var med på Kronan eller Svärdet eller något annat skepp men det vore ju häftigt om det gick få fram några uppgifter om så var fallet. SVAR har väl en del båtsmansrullor online så jag skall börja kolla där. Kan man ta kontakt med Krigsarkivet när det gäller uppgifter om båtsmän? Jag har förut varit i kontakt med dem men då gällde det en officer.
 
Var det förresten vanligt att en båtsman står utan båtsmansnamn? Min ana står antecknad som Erland Persson vid de tillfällen han finns noterad.
 
Mvh
 
Birgitta
 
(Meddelandet ändrat av Nebulus 2009-06-02 12:03)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna