ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Fylgia, pansarkryssare  (läst 5329 gånger)

2006-03-09, 19:59
läst 5329 gånger

Utloggad Leif Hasselgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 361
  • Senast inloggad: 2011-03-22, 09:26
    • Visa profil
Hej!
 
Är det någon som känner till/har tillgång till mönstringslistor och/eller loggböcker för denna kryssare eller vet vart jag kan ställa frågor?
 
Jag söker en man som hette Erik Holm, född omkring 1917 antingen i Lund eller i Malmö.  
Erik omkom, enligt släktsnack, tragiskt vid en olycka under sin tjänstgöring på Fylgia.  
Jag söker hans födelse- resp. dödsdatum och eventuellt en beskrivning om vad som orsakade hans död.  
 
Mvh
Leif

2006-03-11, 17:15
Svar #1

Jan Ek (Janek)

Hej Leif,
 
Eftersom namnet Erik Holm inte är ett unikt namn bör du absolut börja i rätt ände. Först finna hans fulla födelsedatum och hans dödsdatum från andra källor, främst kyrkoböckerna. Exakt hur du ska gå tillväga beror mycket av vad du redan vet, och jag går inte in på det här. Det är också generella frågor för all släktforskning som är besvarade på många andra platser på forumet och i annan litteratur. Beroende på hur länge sedan dödsfallet skedde och ditt släktskap kan du kanske få ta del av dödsorsaken inskriven i dödsboken.
 
När det gäller Fylgias loggböcker har jag läst ett par, främst de som täcker sommarresan 1924 då min morfar var med. Dessa kan du få studera i original på Krigsarkivet i Stockholm, men märk att de måste beställas fram i förväg från magasinsförvaring. Det finns tidsfrister för hur detta fungerar, se Krigsarkivets hemsida och ring innan besök om du bor långt borta från Stockholm.
 
Loggböckerna jag läst är inte väldigt utförliga, de handlar mest om kursutläggning, hamnbesök, väder, bunkring, övningar om bord etc. Men också om diciplinstraff för bråk ombord, avvikande i hamn utan permission (främst försent återvändande) etc. Men jag är ganska säker på att en allvarlig olycka ombord med dödlig utgång bör vara omnämnd.
 
Mönstringslistorna har en stor nackdel, i alla fall de som jag beställde. De skrev inte ut förnamn, utan bara efternamn och nummer. Här lärde jag mig att jag skulle börjat följa kompanierna i land som skeppsbesättningarna senare rekryteras ur. Min morfar hette Karlsson, ganska hopplöst ur identifieringssynpunkt. Holm är väl lite bättre, men du kan inte vara säker på att det inte fanns flera. Starta med utbildningstiden i land är mitt råd, så att du är säker på att du har rätt man, med rätt födelsedatum och rätt tjänstgöringsnummer.
 
När det gäller livet ombord på Fylgia har jag funnit två fina skildringar. Fylgia runt Sydamerika (Resan 1922-23) av officeren Yngve Naumann och fartygsläkaren Mats Hæger i samarbete (Åhlen & Åkerlund 1923), och Med Blåjackorna till Kap (Resan vintern 1924-25) av skeppsprästen Bengt Wallman (Tullbergs förlag 1925). Båda böckerna har jag funnit i antikvariat.
 
Om någon annan känner till fler skildringar är jag givetvis mycket intresserad.
 
Detta är kanske den mest intressanta websidan om Fylgia?

2006-03-12, 17:10
Svar #2

Utloggad Leif Hasselgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 361
  • Senast inloggad: 2011-03-22, 09:26
    • Visa profil
Hej Jan och tack för informationen och alla tips!
 
Jag får försöka ta reda på exakt födelse- och dödsdatum för Erik, det är ju det klassiska problemet med att vissa pastorsexpeditioner tar oceaner med tid på sig för att svara. I detta fallet vet jag också att familjen flyttade runt ganska mycket. Möjligen kan man också prova med gamla tidningsarkiv.
 
Hittade också ett ex. av Med blåjackorna... för en billig peng på nätet. Beställde bums.
 
Jag bor långt söderut, så jag får ta och planera in några semesterdagar i huvudstaden och besöka Krigsarkivet.  
Jag har även en annan soldat i släkten som jag är nyfiken på, han satt i arresten på skeppet Prins Gustaf 17880717, vad nu en militärmusikant kan ha hittat på för att hamna där?
 
Mvh
Leif

2006-03-13, 11:58
Svar #3

Jan Ek (Janek)

Hej Leif!
 
Militärmusikanten kanske tog en bondpermis, det var nog en av de vanligaste orsakerna att man fick ett diciplinstraff?
 
Lycka till med din vidare forskning, och hör gärna av dig om du skulle hitta några nya spännande källor som handlar om Fylgia. Jag vet att jag sett ett stycke om Fylgia med ganska många (små) bilder från livet ombord i ett stort praktverk. Det finns ett sådant som heter Svenska Flottans historia i tre band, lite osäker på om det var där jag läste, men tror så. I så fall bläddrade jag i boken på ett antikvariat, minns i alla fall att den var för dyr för mig.
 
Jag har också gjort en högupplöst scan av min morfars minnesfotografi från sommarresan 1924, och har två vykortsbilder skannade. Hör av dig om det är intressant.
Min epostadress ligger i min profil.

2006-03-13, 12:08
Svar #4

Jan Ek (Janek)

Här en liten version:
 

2006-03-13, 20:20
Svar #5

Utloggad Per Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1827
  • Senast inloggad: 2022-09-04, 21:36
    • Visa profil
Jan.
 
Om Du samlar bilder på Fylgia har Du en som nyligen utropades på Auktionsverket i Stockholm. Börja  här.  
 
Därefter : Svenska: Kataloger: 7 mars 2006 och nummer 7189.
 
Per Thorsell.

2006-03-13, 21:49
Svar #6

Utloggad Leif Hasselgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 361
  • Senast inloggad: 2011-03-22, 09:26
    • Visa profil
Hej Jan, jag har skickat mail om bilderna.
 
Betr. musikanten kan det kanske vara så, fast det står Yrke: f.d. pipare, så han miste tydligen jobbet också.
Bondpermis eller kanske hvidrigt handhafvande af pipinstrument.
 
Eller nåt. ;-)
 
Mvh
Leif

2007-03-12, 17:00
Svar #7

Peter Hammarström

Hej!
Jag har en gammal litografi av M/S Fylgia
gjord 1917 av Henrik Löfgren som jag kan tänkas sälja till rätt pris...
om någon är intreserad så kontakta mej
via mail bph@telia.com
 
Mvh
 
Peter

2007-03-12, 19:39
Svar #8

Peter Hammarström

Rättelse:
 
M/S var det kanske inte utan mer:
H.M. Pansarkryssaren Fylgia
 
Mvh
Peter

2007-03-13, 08:38
Svar #9

Utloggad Göte Peribert

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 507
  • Senast inloggad: 2010-03-16, 21:11
    • Visa profil
Hej!
Jag undra om det finns någon som har bilder på korvetten Norrköping och korvetten Saga.
 
mvh GöteP.

2007-03-13, 09:58
Svar #10

Eivor Andersson (Ema)

Hej Göte,
Dessa hittade jag på nätet:
Korvetten Saga från Äldre vykort-marina motiv

Och korvetten Norrköping från Sjöhistoriska muséet:

Hälsningar Eivor

2007-03-13, 12:54
Svar #11

Utloggad Göte Peribert

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 507
  • Senast inloggad: 2010-03-16, 21:11
    • Visa profil
Hej Eivor!
Tack för hjälpen.
Min morfar har seglat i båda.
 
 
mvh GöteP.

2007-03-13, 19:49
Svar #12

Madeleine Eriksson

Hej
 
Min morbror Ivar Johansson dog under en resa med H.M. Fylgia år 1925 i Boulogne, Frankrike. Jag har en del kort när de anländer till Karlskrona med kistan. Min undran är om jag på något sätt kan få veta vad han dog av, vad söker jag då?
 
MVH Madeleine

2016-01-22, 11:12
Svar #13

Utloggad AG

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 44
  • Senast inloggad: 2021-08-21, 09:42
    • Visa profil
Min frus mormors far tjänstgjorde på Fylgia 1925/1926. Jag söker all information jag kan få om den resan. Verkar vara bomstopp. Krigsarkivet hittar inga mönsterullor och marinmuseet hittar heller inget om den resan.
Kontakta mig gärna på aglader85@hotmail.com om någon har någon information om den resan!
 
MVH
 
Andree

2016-01-22, 12:55
Svar #14

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
Har du kollat det som finns i NAD? Sök efter SE/KrA/0573/F:007:Ö.
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2018-01-03, 11:52
Svar #15

Utloggad Yngve Andersson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: 2018-02-04, 01:13
    • Visa profil
Bland min gammelmorfars fotografier har vi funnit ett antal bilder på manskap på Fylgia runt 1915-1921. Tyvärr framgår det inte vilka personerna är på bilderna. Flera av dem är tagna ombord på Fylgia, tyvärr för oss ingen av min gammalmorfar.

Kanske kan ni som letar bland dessa hitta en bild på en gammal släkting, och kanske har ni bland efterlämnade saker en bild på vår.
Då det är väldigt svårt och tidskrävande att hitta material från Fylgia från dessa tidiga år så har bilderna nu lagts upp på nedanstående websida, tillsammans med en massa annat material om Fylgia, med syfte att samla så mycket material och information som möjligt på en och samma plats.

http://hms-fylgia.webnode.se/

Enligt den lilla information vi har så var min gammelmorfar med på långresan 1919-1920, som jag därför letat efter speciellt. Nedanstående lista har jag ställt samman över personer som var med, de som jag har hittat.

Besättning på långresan 1919-1920

Yngve Andersson, Korpral (Enligt släktingar)
Hugo Karlsson (har donerade foton från resan till Bohusläns Museum)

Namn från ”En Stormig långresa med Fylgia 1919-1920”
Stig H:son Ericson
Gunnar Unger, Fartygschef, Kommendörkapten
Gustaf Lilliehök, Sekond/kapten
Nils Ekeroth, Artilleriofficer
S A Fredhol, Intendent
Helge Strömbäck, Navigeringsofficer
Åke Grefberg, Kadettofficer
Rolf Erikson, Kvarteschef /Kadettofficer
Sverre Sohlman, Fänrik
Curt Beskow, Fänrik
Magnus von Essen, Fänrik
Oscar af Ugglas, Fänrik
Erik Rundqvist, Fänrik
Bror Ramel, Fänrik
Emil Boldt-Christmas, kvarterschef / löjtnant
Wilhelm Bäckström, kvarterschef / löjtnant
Henrik Gahn, kvarterschef / löjtnant
Helge Nathhorst Windahl, fartygsläkare

Civila passagerare
Erik Etzel, redaktör från Svenska Dagbladet
Harald Solomon, assessor
Miles von Wachenfelt

2018-11-21, 12:30
Svar #16

Utloggad Marie-Sophie Ek

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 37
  • Senast inloggad: 2021-12-20, 18:50
    • Visa profil
Morfars bilder och vykort är nu aktuella i min forskning.

2018-11-21, 12:33
Svar #17

Utloggad Marie-Sophie Ek

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 37
  • Senast inloggad: 2021-12-20, 18:50
    • Visa profil
Långt mellan gångerna i forskningen - svårt med bilder...

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna