ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Elida, ångfartyg  (läst 1747 gånger)

2003-04-07, 10:47
läst 1747 gånger

Utloggad Lilian Frelin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 176
  • Senast inloggad: 2015-09-17, 14:09
    • Visa profil
Min mm föddes 1873 och döptes till Elida. Jag har alltid fått höra att hon döptes efter ett fartyg/skepp. När jag nyligen läste Ada Rydströms 'Boken om Tjust' hittade jag där uppgiften om Ångfartyget Elida som på 1800-talet gick i trafik mellan Västervik och Stockholm. När jag letade på nätet hittade jag en notis om en person som omkom i sjön under färden på Ångfartyget Elida mellan Södertälje och Stockholm. På nätet fanns också uppgift om galeasen Elida med hemmahamn i Vättern samt missionsbåten Elida.
 
Jag söker uppgifter om ångfartyget Elida - litteratur ?
 
Min mm föddes i södra Östergötland inne i landet. Hennes far var livgrenadjär och hennes fm bodde ett 10-tal år i Göteborg och det är den enda kustanknytning jag känner till. Tacksam för alla uppgifter även ev. nya uppslag.
 
Mvh/Lilian

2005-08-19, 09:31
Svar #1

Micael Bülow

Hej,
 
Vet inte om det är till någon hjälp, men min farfars far (Fritz Leonard B?low, f1884, d1960) var skeppare på Galeasen Elida. Den byggdes ursprungligen som slup okänt år vid Byälven i Värmland. Mellan åren 1923-1940 var hemmahamnen Dalmark vid Vättern (mellan motala och askersund), där min släkt kommer från. Elida omriggades till galeas 1895. Skutan mätte i längd 17,49 m och i bredd 6,0 m. Elida blev liggande som vrak vid hemmahamnen efter krigsslutet. Vrakdelar kan fortfarande ses vid strandkanten vid forsavikens västra strand, även om de numera befinner sig under vattenytan.
 
Är det rätt båt, kan jag nog få fram bilder om du är intresserad.
 
//Micke

2005-08-20, 17:15
Svar #2

Utloggad Lilian Frelin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 176
  • Senast inloggad: 2015-09-17, 14:09
    • Visa profil
Hej Micke
Jag har inte fått något bättre uppslag än att namnet kommer från ångaren Elida, som trafikerade Västervik-Stockholm under senare hälften av 1800-talet. Så mycket mera har egentligen inte hänt.
 
En ritning av 'din' Elida hittade jag tidigare på nätet och sparade den eftersom familjen är intresserad av gamla segelskepp. Jag noterar nu tiden när Fritz Leonard B?low var skeppare på galeasen. Tack för ditt intresse.
Mvh/Lilian

2005-08-21, 17:28
Svar #3

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Det kan inte vara den här ångaren?
 
 s/s Ellida

2005-08-21, 17:43
Svar #4

Micael Bülow

Lilian,
 
Har du kvar den ritningen, så får du gärna sända mig en kopia! (micke@bulow.nu)
 
//Micke

2005-08-21, 21:10
Svar #5

Ander Hedgren

Hej Lilian (Lifre)
 
Jag läste om ditt predikament beträffande namnet Elida.
Det jag kan tillföra är följande:
Omkr. 1825 publicerade Esaias Tegne?r diksamlingen Fritiof saga i sin helhet.
Diktberättelsen är en tidsanpassat hjälteepos om
Den isländska Fritiofsagan.
Som sådan gick den hem i stugorna i Sverige.  
Alla kunde sina strofer om Fritiof och Ingeborg, och skeppet Elida.
Denna diktberättelse blev så uppskattat att ett stort antal fartyg från 1830 och framåt kom att heta Elida eller Ellida. Stavningen skiljer sig av diverse skäl.
Elida blev också ett inte så ovanligt kvinnonamn under denna era.
 
Beträffande ångfartyget Elida ? eller Ellida?  så finns alla fartyg som är längre än 12 meter och bredd över 4 m. registrerade i  det Svenska fartygsregistret, vilket manifesteras i den årliga publikationen Svensk Skeppslista.
 
Stockholms tingsrätt har administrerat detta.
 
Där finner Du  de uppgifter Du kan behöva för att
själv välja en lämplig El(l)ida.
 
Får Du svårigheter med detta kan Du höra av Dig via Mail.?
 
MVH.
Anders Hedgren
 
Min Epostadress: andershedgren@telia.com

2005-08-22, 01:02
Svar #6

Utloggad Lilian Frelin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 176
  • Senast inloggad: 2015-09-17, 14:09
    • Visa profil
Hej!
 
Trevligt att få så många svar om Elida!
 
Jan
Jag tror inte det kan vara den Elida, eftersom fartyget döptes till Elida först 1909.
 
Micke
Ritningen finns kvar. Kommer med mail i morgon; (nej senare idag).
 
Anders
Jo visst har jag läst 'min Fritiof saga' men tydligen inte så noggrant, eftersom jag inte alls kommer ihåg att skeppet Elida figurerade där. Du gör mig nyfiken på vilka skäl som gör att namnet stavas Elida eller Ellida. När jag skrev min efterlysning för två år sedan var jag i kontakt med sjöfartsmus?erna i Västervik och Stockholm och kom fram till att det förmodligen gällde den Elida som trafikerade just Västervik på 1870-talet. Skall kontrollera vilka uppgifter jag fick fram.  
 
Tja, egentligen räcker det ju med skeppet Elida i Fritiofs saga som namngivare! Tack för det uppslaget.
 
Mvh/Lilian

2005-08-22, 11:57
Svar #7

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Ta kontakt med Västerviks museum tel. 0490-211 77 eller mailto: info@vasterviksmuseum.se
http://www.vasterviksmuseum.se/
 
De borde ha upplysningar om Elida

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna