ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 07 januari, 2009  (läst 2942 gånger)

2009-01-06, 18:34
läst 2942 gånger

Utloggad Susanne Lamby

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 216
  • Senast inloggad: 2018-12-10, 01:22
    • Visa profil
Hej!
Jag tänker ta upp när det gäller religion eftersom det är lite speciellt (?). Jag vet inte om jag har rätt när det gäller personer som inte är med i Sveriges befolkningen i CD skivan. Jag har märkt att det saknas en hel del som t ex mina släktningar av okänd anledning. Jag kom tänka på när det gäller relgion som t ex Pingstkyrkan, Jehovas Vitne, Mormon som har egna register när det gäller församlingsmedlemmarna. Nu undrar jag får de lämna ut till Släktforskarinstitionen och göra till Sveriges befolkningen oavsett typ av religionen.  
Är det någon som vet detta eller har tillhört någon av samfundet vet hur det hela går till. Jag vet många av oss som släktforskar gärna efter sina släktningar hittade inte i det vanliga vägen utan måste gå via om man vet att denna släkten tillhör specielt samfund. Jag tänker även också på svenska församlingar i utlandet också, hur fungerar det?  
Tacksam om att få svar av er.
Mvh Susanne

2009-01-06, 21:48
Svar #1

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Menar du Sveriges Befolkning 1890 och 1900? De ska väl ta upp alla som var mantalsskrivna, dvs skatteskrivna, i Sverige. Eftersom en del med annan trostillhörighet var förda på speciellt ställe i kyrkböckerna som var grunden för mantalsskrivning kan man teoretiskt säga att de kan ha glömts. Det finns också exempel på andra som inte finns med så det kan bara vara en miss också.
 
Eftersom folkbokföringen då och nu bygger på skatteskrivning egentligen så finns inte utlandsboende med på CDn, detta gäller även de som är för åren 1970 och 1980.

2009-01-06, 23:36
Svar #2

Utloggad Ingegerd Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1336
  • Senast inloggad: 2016-08-21, 22:21
    • Visa profil
Susanne, om det är Sv Bef 1970 din fråga avser, och personerna du söker dessutom bodde i Västmanland det året men flyttade under 1971, kan det vara orsaken till att du saknar dem.
 
Om jag förstått informationen rätt, så är befolkningsuppgifterna för Västmanlands län på CDn Sv Bef 1970 faktiskt från 1971 pga att motsvarande uppgifter för 1970 inte finns kvar av någon orsak. Hoppas jag inte har missförstått saken totalt. Jag vill ju inte sprida någon felaktig information.
 
Jag har hittat några personer som finns med två gånger på skivan. De bodde i Örebro län 1970 och i Västmanlands län 1971.
 
Samfundstillhörighet kan i alla fall inte påverka om man finns med eller inte. Jag har släktingar och även en fd granne som tillhör(de) Jehovas Vittnen. De finns med på CDn.
 
Mvh
Ingegerd

2009-01-07, 00:13
Svar #3

Utloggad Susanne Lamby

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 216
  • Senast inloggad: 2018-12-10, 01:22
    • Visa profil
Hej Ingegerd, Tack för din svar men du har misstolkat lite grann fel. Jag menade självklart Svergeis befolkningen 1880 och 1900 talet som jag tyckte det saknas lite folk där och där.. Framför allt min mans släktningar som har funnits i Sverige över 250 år.  
Medans min släktningar under min flicknamn Åkerman har funnits i över 210 år trots vi heter något annat före 1800 talet.. Som bekant som du vet säkert att 15-1700 talet ärver far och son i sitt först namn dvs t ex Samuel Parsson får en son som ska heta Per Samuelsson osv..
 
Jag tänkte bara eftersom det saknas några personer som jag tyckte att det inte har blivit förda i befolkningen oavsett om man  betalar skatt eller inte. Som Chris Bengtsson beskrev nyss ovan..  
Jag vet inte hurdant var det på den tiden  som t ex Pingstkyrkan har förhållanden med vanlig svenska kyrkan register vilket jag inte vet om detta. Jag vet kanske om jag minns rätt att i olika samfund har ju egna register för antal troende / församlingsmedlemmar där än vanlig svensk församlingen. Det är jag ute efter eftersom jag misstänker att det är lite annorlunda än idag.
// Susanne

2009-01-07, 00:23
Svar #4

Utloggad Susanne Lamby

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 216
  • Senast inloggad: 2018-12-10, 01:22
    • Visa profil
Till Chris,
 
Ja det kan jag tänka mig men jag tyckte det borde tas upp eftersom vi ALLA som bor i Sverige bör tas upp oavsett betalat skatt eller inte, ung eller gammal- religion tillhörighet osv.
 
Jag undrade bara över eftersom jag har märkt vissa släktnngar som inte var med på CD skivan så är de födda och bor i Sverige i större delen av 1800 talet även 1900 talet början.. Just jag frågade här i forumet om några vet hur det hela låg till med det.  
Jag hade läst någonstans att man inte har gjort klart med befolkningen hela sverige på 1800 talet, av vilkas skäl vet jag inte.
Idag är det lite annorlunda med att få bra koll på register på personer som är födda i Sverige under 1900 talet. Det är stor skillnad.
 
/ Susanne

2009-01-07, 09:00
Svar #5

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Susanne:
De bör vara med, men dt kan vara skillnader i stavning av namnen eller rena felskrivningar, därför ska man leta med olika alternativ.

2009-01-07, 09:39
Svar #6

Utloggad Susanne Lamby

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 216
  • Senast inloggad: 2018-12-10, 01:22
    • Visa profil
Chris,
 
Jag har letat i olika stavelser mfl. Så jag inte vet varför det inte togs upp i CD skivan i Sveriges befolkn 1880 talet och 1900 talet.. Jag bara reflekterarde.. Även min Åkermanska sidan också.. Nåväl. jag bara reflekterar och undrar bara om det kan vara av misstag eller glömdes bort. Som sagt att efter 1900 talet hade man mera koll på register än på 1800 talet tror jag alla fall.  
 
Men jag har t ex hittat via militärregister där de borde ha varit med i Sveriges befolkningen på 1890 talet. Det är det som jag tänkte på detta.
 
Jag tycker det borde ansvarige person svara på frågan när det gäller Sveriges befolkningen på CD skivor som kan ge bra svar.
 
Men nu har jag alla fall fått svar av er som svarat och gett förklarningen. Nu avrundar jag det hela tills vidare..

2009-01-07, 12:08
Svar #7

Utloggad Ingegerd Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1336
  • Senast inloggad: 2016-08-21, 22:21
    • Visa profil
Hej Susanne!
 
Någon CD för 1880 finns inte, även om det finns en Af-diskussion som har den rubriken. SVAR är inte klar med alla län ännu, så det saknas några stycken när man söker på deras hemsida.  
 
Alla uppgifter på CDna 1890 och 1900 är direkt hämtade från folkbokföringsuppgifter, handskrivna av dem som gick runt i stugorna och noterade vilka som tillhörde hushållet. Sen kan det förstås ha tappats bort någon när uppgifterna matades in i ett dataregister, men det ligger helt utanför släktforskarförbundets kontroll. Om SVAR kan hjälpa till på något sätt, det har jag ingen aning om.
 
Felstavningar som Chris skriver om har jag också stött på. En person som hette Runholm finns på CDn 1900 under namnet Rundholm. Det fick jag fram genom att söka på förnamn + födelsesocken + födelseår. En annan person som var född 1865 och alltså 25 år gammal 1890 var svår att hitta, men så småningom fann jag henne med förnamn + efternamn saknas. Det var först när jag var inne på föräldrarna som jag upptäckte Augusta Sofia, född 1865, ogift kvinna, efternamn saknas. Hon stod inte som barn, därför gick det inte att använda den sökvägen. Men hon fanns med i föräldrarnas hushåll.
 
Efternamn på -dotter, t. ex. Persdotter, kan man hitta under Persdotter, Persdr, Persd:r, Persdtr osv.

2009-01-07, 13:35
Svar #8

Utloggad Susanne Lamby

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 216
  • Senast inloggad: 2018-12-10, 01:22
    • Visa profil
Hej Ingegerd!
Ibland skriver man lite fel, Jag menade naturligtvis 1890 talet..  
 
Jag tänker och funderar på eftersom jag tyckte var lite märkligt av att min mans släktningar inte finns uppskrivet osv. Jag tänkte att det kan av andra förklarningar..Men jag har alla fall hittat en kanske möjligen en släkt till min man av slump när jag forskade om min farmors släktningen.  
 
 
Jag har fått svar från en ansvarige person om detta när jag frågade efter religion och personer är upptagna ska finnas i församlingar finns i Sverges befolkn 1890 talet. Men av okänd anledningen finns det inte upptaget vet man inte varför och av vilket orsak till det.
 
Som du skrev att man inte är färdig med uppgifterna 1880 talet ännu. Det ska bli intressant att se.  
 
// Susanne

2009-01-07, 14:18
Svar #9

Utloggad Helene Jorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6190
  • Senast inloggad: 2020-01-15, 20:53
    • Visa profil
Susanne, har du något exempel på en person från din mans släkt som borde vara med i Sv.Bef. 1890 men som inte är det? Namn och eventuell ort.
 
Helene

2009-01-07, 15:15
Svar #10

Carl Szabad

Susanne! CD-skivorna avser inte 1890-talet och 1900-talet. De innehåller den folkräkning som genomfördes en viss dag, 31 december 1890 och 31 december 1900. Folkräkningen genomfördes genom att prästen ur husförhörslängden skrev av vilka som var skrivna i socknen det datumet.
 
Om personerna inte var kyrkbokförda finns de alltså inte med, men det har inget med religion att göra. Däremot kan det finnas en kommentar på personen om han/hon tillhörde en annan religion.

2009-01-07, 16:05
Svar #11

Utloggad Susanne Lamby

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 216
  • Senast inloggad: 2018-12-10, 01:22
    • Visa profil
Stopp och belägg !
 
Carl Szabad ! Jag har ju dessa CD skivorna här Svergiges befolkning 1890 och Sveriges befolkning 1900 framför mig ..¨Då tycker jag att >Du ska sluta upp förrvirrar dessa läsare här i rutan. Nej, den avser inte den dagen 31 dec. Jag har ju gjort många sökningar på andra släktningar som jag lyckades hitta denna som är födda som t ex 1830 talet.
Jag skriver av på baksidan av CD skivan som står klart och tydligt: Uppgifterna kommer från Statisksa centralbyråns avskrifter av kyrkans husförhörslängdeer för den tiden. Uppgifterna som redovisas är namn, boende och -församling, födesleår och -församling, yrke samt hushållstilhörighet.
Beträffande om religionen eftersom jag tänker och funderar eftersom jag INTE vet hur det ser ut på den tiden dvs på 1800 talet ser ut eftersom vad jag vet att särskilda religioner som t ex  olika samfund  tex Jehovas Vittne, Pingskyrka, Judiska församl. Jag vet inte om de andra samfundet lämnar ut uppgifterna till Statiska centralbyråns avskrifter av samfundets register
Jag bara undrar och tänker..Hur än jag tänker och vill fråga er. Genast får jag svar av er som tycker att jag verkade vara inte fattar vad Ni skriver svar.. Det gör jag ju faktiskt. Får man inte ställa en fråga eftersom jag funderar..
 
Jag har faktiskt fått svar från en person via mejl igår. Jag har fått en ordenligt svar. Läs ordenligt mitt svar i tidgare inlägget/ svar till Ingegerd !.

2009-01-07, 16:12
Svar #12

Carl Szabad

Susanne! Då tycker jag du ska läsa vad som står under knappen OM på CDna. Eftersom jag själv hållit i framtagningen av dem är jag tämligen väl insatt i vad de innehåller.
 
Och folkräkningen är gjord ett visst datum, annars är det ingen folkräkning. Det handlar inte om när någon är född, utan när folkräkningen är genomförd.

2009-01-07, 16:17
Svar #13

Utloggad Susanne Lamby

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 216
  • Senast inloggad: 2018-12-10, 01:22
    • Visa profil
Svar till Helena Jorsell :
 
Ja t ex gör det; ta exempel, vad jag vet för jag har ju min mans släktforskningen färdig, Henrik Lamby 1882- 1948, Stockholm, direktör och har egen företag. Förstår du nu varför jag funderar på  kopplingen med religionen att göra eftersom om man speciellt tillhör speeciellt församlingen som inte lämnar ut uppgifterna.  
Hur vet man 100 % säkert på att dessa personer finns i Sverige. För min mans farfarsfar har hela sitt liv bott i Sverige. Vi är faktiskt SVENSKAR !! Iså fall känner jag mig ordenligt kränkt av er..
Därmed avslutar jag dennna tråden ikväll.
 
Susanne

2009-01-07, 16:27
Svar #14

Carl Szabad

Henrik Roland född 1882 finns med på Sveriges befolkning 1900. Han bor hemma hos modern Hedvig Sofia Katarina Lamby, född 1858. Hon är då frånskild.
 
Hon står även som frånskild i Sveriges befolkning 1890, men då (troligen) med sitt flicknamn Wallin. Henrik Roland finns med även där.
 
(Meddelandet ändrat av carl den 07 januari, 2009)

2009-01-07, 16:31
Svar #15

Lotta Nordin

CD:n Sveriges befolkning 1900:
Lamby, Hedvig Sofia Katarina   1858   Mor
(Barn), Henrik Roland   1882   Barn
(Barn), Nils Ivan   1885   Barn
 
CD:n Sveriges befolkning 1890:
Wallin, Hedvig Sofia Katrina   1858   Mor
(Barn), Henrik Roland   1882   Barn
(Barn), Nils Ivan   1885   Barn

2009-01-07, 16:44
Svar #16

Utloggad Susanne Lamby

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 216
  • Senast inloggad: 2018-12-10, 01:22
    • Visa profil
Bästa CARL SZABAD !
 
Jag förstår mycket väl vad du syftade på eftersom jag vill betona eftersom jag har bara mina egna funderingar. Jag har ju läst också som du även bad mig att jag skulle trycka på knappen OM. Det har jag gjort det. Får man inte fundera på sak och ting eftersom vissa personer saknade eftersom jag tänker hur kommer det sig till som t ex min mans farfarsfar inte finns upptaget. Jag säger ju att vi är svenskar punkt och slut! Även du har ditt ovanliga efternamn Szabad är ju ungeska(?).  
Jag bara undrar över om DU på något sätt har och hade missat sådant saker som BÖR finnas därför undrar jag över hur kommer det sig att Du var med och medverkade i uppgifterna har missat en hel del som gjorde mig lite betänksam över.
 
Ok! Om det inte har religionen att saken med göra. Jag själv kollade upp  Sveriges befolkningen 1970 kollade jag upp min för detta arbetskamrat som kommer från en annan land, och har bott i Sverige över 45-50 år i Sverige var inte med i CD skivan 1970 i modern tid. Därför att denna person tilhör speciellt samfund ; Jehovas Vittne och var ej upptaget i Sverigesbefolkningen 1970-- Därför blev det frågor .  
 
Därför jag frågar er läsare om detta. Men jag fick alla fall en ordenligt svar från en person som är väl insatt och jag är alla fall nöjd med svaret. Hon svarade att hon inte visste hur det kommer sig till att personens namn inte var upptaget på Sveriges befolkningen, av vilka skäl är lite oklart. Det är bara att acceptera !
Jag avslutar denna tråden ikväll..

2009-01-07, 17:01
Svar #17

Utloggad Jan Augustsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 164
  • Senast inloggad: 2018-11-29, 19:15
    • Visa profil
Stopp och belägg Susanne!
Några punkter:
1. klicka på förhandsgranska innan du sänder ditt meddelande, för att kolla ordföljd och stavning.
2. Skäll inte på Carl, som verkligen vet vad han talar om.
3. Prästen skriver av kyrkoboken, och lämnar till Statistiska centralbyrån, sedan sitter folk och manuellt för in uppgifterna till CD.
Många chanser till felaktigheter.
4. Har din mans släkt alltid hetat Lamby? I vilken församling föddes denne Henrik? I vilken församling dog han?
Hälsningar
Jan

2009-01-07, 17:02
Svar #18

Utloggad Susanne Lamby

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 216
  • Senast inloggad: 2018-12-10, 01:22
    • Visa profil
 
 
Jag gjorde som Car Szabad gjorde och jag har båda skviorna både 1890 och 1900. Jag fick inte upp uppgifterna om Lamby. Jag har haft datakrasch i somras och köpte ny dator + skärm som är helt nya. Det har fungerat utmärkt m.m.- Jag har gjort om nytt CD skiva prodecur och sedan har det fungerat bra hur som helt. MEN sorry jag har också gjort nytt försök om Henrik Lamby igen även min farmors föräldrar, men farmorsföräldrar dök upp 1900. Det var verkligen märkligt.
Tror du att det är något fel på skivan eller vad?!
Nu blir jag mera frågeviss vad det som har hänt med mina CD skivorna och jag kan inte se om de är trasiga eller sånt. Vad tror du Carl Szabad om detta?!
 Nu är jag mera fundersam.. Vad ska jag göra nu med detta CD skvian?! Kan jag skicka tillbaka och den som kan kolla själv vad det som händer med denna skvian. Jag tror inte det är något fel på dator. Hrm! Jag tänker !

2009-01-07, 17:04
Svar #19

Utloggad Jan Augustsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 164
  • Senast inloggad: 2018-11-29, 19:15
    • Visa profil
Heh Susanne.
Det kom in många mailsvar medan jag skrev mitt för långsamt. Ser att du fått svar på Henriks födelse.
Hälsningar
Jan

2009-01-07, 17:08
Svar #20

Carl Szabad

Susanne! Du har förmodligen försökt söka på Henrik i förnamnsfältet och Lamby i efternamnsfältet. Men eftersom han var skriven som barn i familjen har han inget efternamn så länge han bor hemma. Därför får du ingen träff.
 
Om du i stället använder knappen SÖK BARN och skriver in sökuppgifterna där så hittar du hemmavarande barn med hjälp av uppgifter om föräldrar eller syskon, se även hjälptexterna.

2009-01-07, 17:08
Svar #21

Utloggad Sven-Ove Brattström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3276
  • Senast inloggad: 2024-02-09, 14:25
  • Bilden är gammal, mera rynkor nu :)
    • Visa profil
Henrik var född på Ladugårdslandet (Hedvig Eleonora) i Stockholm. Hans far däremot föddes i S:t Petersburg i Ryssland, och invandrade via England.
Brattis (före 2004 Linewizard) = Sven-Ove Brattström

2009-01-07, 17:17
Svar #22

Utloggad Susanne Lamby

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 216
  • Senast inloggad: 2018-12-10, 01:22
    • Visa profil
Jan Augustsson:
Du sårar mig och tycker jag ska kolla med min stavningen och ordföljd och stavning. VA?!  
Jag är svensk hur som helst men dels beror på min hörselskadade kanske??!!! Jag stavar aldrig fel men ibland kan missa på grund av ser inte bra för jag inte är van med glasögonen ännu.
 
Jag skäller inte på Carl Szabad.. Men jag fick uppgifterna från Carl Szabad om min mans släktningen som jag blev verkligen riktigt snopet  ! Ett stor frågetecken !
Jag kollar alltid med förhandvisningen med stavelsen, m fl innan jag kliokade på posta detta meddelanden som ska skicka iväg till forumet. Jag vet precis vad jag gör!
Beträffande ang om min mans släktningen avslutade. Min man har ju fått sina släktforskningen klart för länge sedan gm min avlidna svärmor. Jag gav bara exempel varför jag inte fick upp upgifterna eftersom jag är som sagt lite för nyfiken. Men jag fick ju svar från Carl Szabad som jag blev inte klokt på som blev. Jag hoppas det är sista gången.. Jag kommer ha fortsatt kontakt med Carl Szabad och väntar på hans svar på vad jag ska göra åt med min Cd skivan 1890 och 1900.

2009-01-07, 17:28
Svar #23

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Hej Susanne, jag vet inte om jag förvirrar det nu, eftersom jag inte vet hur du skriver in när du söker på cd-skivorna. Men använd alltid så lite information som möjligt när du söker på dem.  
 
Sveriges befolkning 1890 och Sveriges befolkning 1900 så saknar ofta barnen efternamn, så om du använder den vanliga sökrutan (den som det står SÖK på, inte den som det står SÖK BARN), så kan du inte hitta Henrik om du skriver Efternamn Lamby, Förnamn Henrik. Men som du ser i Carls och Lottas inlägg, så hittar man honom ändå - jag söker till exempel på att bara fylla i förnamn Henrik och född 1882 (inga datum finns ju, bara årtalet).  
 
Det är ju ofta så att man inte skrevs med något efternamn förrän man flyttade hemifrån - därför kan man på cd:n även se ogifta barn i 40-årsåldern som bor hemma och anges som barn och som saknar efternamn, i stället för att ha familjens namn eller patronymikon, fastän de kanske arbetar.
 
Det blir ju visserligen 438 att välja på då, så man kan behöva veta mer - men på barnen har de oftast inte med efternamn, utan det står (barn).  
 
Därför finns på cd-versionerna av 1890 och 1900 en funktion Sök barn - där kan du skriva att en förälder har efternamnet Lamby eller att en broder heter Ivan. Den funktionen/möjligheten finns inte om du söker i SVAR:s folkräkning på Internet.
 
Det finns om du söker på bara Lamby i den vanliga sökrutan på Sveriges befolkning 1900, fyra personer med efternamnet Lamby, men egentligen fler eftersom det då finns barn i några familjer, och eventuellt har en fått fel namn och bör stå som Lamby i stället för Lamberg (hon är mor i familjen till två Lamby och står som Lamby i Sveriges befolkning 1890). På cd:n 1890 kommer en Lamby (med tre barn utan efternamn) och en Lambye.
 
Så förhoppningsvis hittar du alla familjerna om du bara söker med mindre information (även Åkerman) i rutorna, prova dig fram.
 
När det gäller Sveriges befolkning 1970 och Sveriges befolkning 1980 så finns även utlandsfödda av olika religioner med, men där får man inte skriva in vilket land personen är född när man söker, eftersom den uppgiften är borttagen ur registrena när cd:na gjordes. Prova att söka henne med bara namnet (det du vet hon hade det året) eller med bara födelseår och månad, t.ex.  
 
Sedan kan ju stavningen variera, så det är alltid bra att söka på båda varianterna t.ex. Linnéa ger 112361 träffar på Sveriges befolkning 1970 medan Linnea ger 52858 träffar så man måste söka på båda, eller välja namnen i plocklistan (det som är strecken till höger om bokstäverna).
 
Oftast är alltså problemet för mycket information vid sökningen, som man sedan får avgränsa. Man ska inte skriva in allt man vet om en person i sökrutorna, för om inte alla de uppgifterna finns med blir svaret ingen träff.
 
Hälsningar,
Eva
 
PS. För motsvarande olika söktips i Sveriges dödbok hänvisar jag till artiklen här i Diskulogen, nr 80, mars 2008, sidorna 20-25).

2009-01-07, 17:42
Svar #24

Utloggad Susanne Lamby

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 216
  • Senast inloggad: 2018-12-10, 01:22
    • Visa profil
Hej Carl Szabad!
Först och främst vill jag be om ursäkt för jag blev lite arg men nu är jag mera förvånade över att du lyckades hitta uppgifterna.  
Jag har gjort som du beskrev om  nyss, men det fungerade inte alls. Jag fick övriga Henrik inom Sverige utom denna Henrik..
Min mans släkt är som sagt har bott i Sverige sedan 1760 talet men försvann då och då till utomsland är lite dunkelt.Men nu vet vi mera om hans slätktnamn funnits osv. Det är färdigtundersökt av min svärmor! Men det glömmer vi detta nu.Jag vet varför men jag tycker att det är avslutat kapitel. Jag tog bara exempel på det. Jag blev verkligen riktigt förvånade över att du fick uppgifterna. Därför blev jag mycket frågvis person ang. om detta och trodde kanske var det relgionen som spelande in.
 
Nu min frågan är: Tror du att det ä något fel på CD skivan ? Om det är så, vad skall jag göra åt det??  Skivan är gjord år 2003 1890, 1900 gjordes år 2006.
Nu en annan frågan: Hur vet man att uppgifterna finns i detta skvian om man kanske gjorde en miss ? Även det inte finns repor eller skivan? Hur ska man kunna lita på att upgifterna finns då? Därför blev jag mycket förvåande över  !!!! Hoppas att du förstår min förvånade över..

2009-01-07, 17:54
Svar #25

Carl Szabad

Susanne! Uppgifterna finns med på båda CDna och jag beskrev här ovanför i ett tidigare inlägg hur jag fick fram dem. Sök på Henrik Roland född 1882 så får du bara en träff, på den du söker efter.
 
Om du använder SÖK BARN-knappen får du skriva Lamby på moderns efternamn, eftersom det inte finns någon fader i familjen då.
 
Nej, något fel är det inte på CDna om du får fram andra träffar. Det gäller bara att söka på rätt sätt och där var Eva rätt tydlig tycker jag.

2009-01-07, 18:11
Svar #26

Utloggad Susanne Lamby

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 216
  • Senast inloggad: 2018-12-10, 01:22
    • Visa profil
Hej Carl Szabad igen!
 
Nu har jag undersökt en gång till ordenligt med skivan. Nu fick jag ordentliga uppgifterna. Jag tyckte var lite för dåligt uppgifterna    dvs hur man ska gå tillväga med sökningen.
 
Nu har jag alla fall lärt mig. Men jag är alla fall fundersam om religionen ändå om man har speciella skäl inte vill tas upp eller församlingen inte lämnar ut. Men nu är det utrett allt som allt. jag har fått uppgifterna från Carl Szabad även från Eva Dahlberg. Tusen tack! Synd att man inte har ROS-symbolen till både personer CARL SZABAD som kämpade och försökte förklarar för mig även EVA DAHLBERG..  
Tusen tack även andra också .. Tusen tack !!!!
 
Men som sagt tyckte jag var dåligt upplyst hur det ska gå tillväga om man inte är medlem i tidningen, där står det deta uppgifterna.. Jag brukade få Diskulogen tidningen för jag är medlem men märkligt att jag hade missat detta. Hur ofta kommer denna tidningen ut då?!

2009-01-07, 19:40
Svar #27

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Rent allmänt så tycker jag, (detta har inte med cd-skivorna att göra), att man ska vara försiktig med att kritisera någons stavning. Ingen ska avstå från att skriva här i AF för rädsla av att folk sitter och kontrollerar stavning och ordföljd. Vi kan inte veta vad, som ligger bakom, om någon inte skriver eller stavar så bra.
 
Ann-Mari
 
(Meddelandet ändrat av ines den 07 januari, 2009)
Ann-Mari Bäckman

2009-01-07, 20:24
Svar #28

Utloggad Susanne Lamby

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 216
  • Senast inloggad: 2018-12-10, 01:22
    • Visa profil
Tack- Ann- Mari Bäckman..  
Det var precis vad jag behövde. Men jag tackade alla fall dessa personer som t ex Carl Szabad och Eva Dahlberg. Alla fall till Carl Szabad försökte vara att ha tålamod. Jag är svensk och är födda av svenska föräldrarna !!!! Jag har blivit illa bemött av andra släktforskare som försökte göra lustiga över detta. Jag bryr mig inte om detta.  
 
Det är inte så lätt som det är att vara släktforskare och hörselskadad.
 
// Susanne

2009-01-07, 21:45
Svar #29

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Du stavar och skriver bra mycket bättre svenska än många av mina studenter som gått 4 år på universitetet. Jag har just rättat skrivningar så jag kan jämföra.
Lycka till med CD skivorna - ibland får man leta och leta på massor av olika sätt

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna