ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Missionärer i Brasilien  (läst 1348 gånger)

2011-07-21, 16:49
läst 1348 gånger

Utloggad Peter Bockholm

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 6
  • Senast inloggad: 2011-08-04, 16:27
    • Visa profil
Hej, jag hoppas att någon kan hjälpa mig att komma vidare, har kört fast ordentligt. Min farmor föddes 1911 i Brasilien när föräldrarna var där som missionärer. Jag har skrivit till det aktuella missionsförbundet men får inget svar. Det som gör det svårt för mig är att min enda tillgängliga källa är SVAR och dom räknar tydligen med att bli klar med Norrbotten efter 1895 under 2012-2013. Jag hittar föräldrarna i folkräkningen 1900 men sedan ingenting förrän folkräkningen 1930, där framgår när dom kom tillbaka och var, men den sifferkod som används för församlingar hittar jag ingen förklaring till. Jag har rotat i alla tänkbara församlingar (Tärendö, Pajala, Haparanda och Jukkasjärvi) från alla vinklar utan att hitta ett enda spår. Antagligen har jag stirrat mig blind och inte sett skogen för alla träd osv. Jag tar tacksamt emot alla förslag på alternativa sökvägar!

2011-07-21, 19:12
Svar #1

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Har du tittat i de summariska fölkmängsredogörelserna från SCB som finns på Svar. Där finns det redogörelse för utvandrare (och invandrare) så det går att få fram när de reste.
Lite letande är det med det går säkert eftersom du vet vad de heter.

2011-07-22, 16:11
Svar #2

Utloggad Peter Bockholm

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 6
  • Senast inloggad: 2011-08-04, 16:27
    • Visa profil
Tack för tipset, visste inte att de redogörelserna fanns. Jag har namn och födelsedatum för alla, och i det här läget är mitt ovanliga efternamn en fördel. Det blir lättare att se än olika -sonnamn. Jag har ingen aning om när dom åkte, men en ganska god uppfattning om när dom kom tillbaka, och då kanske det framgår när dom reste ut.

2011-07-22, 17:02
Svar #3

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Hette de Ida och Johan Petter Bockholm? Med två barn. I så fall lämnade de Hamburg 10 december 1910 för vidare resa till Mittelbrasilien med s/s Cap Roja.
 
(Meddelandet ändrat av izla 2011-07-22 17:03)

2011-07-22, 18:33
Svar #4

Utloggad Peter Bockholm

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 6
  • Senast inloggad: 2011-08-04, 16:27
    • Visa profil
Det stämmer, vilken jättebra information, ett stort tack! Man blir så lessen ibland när man får veta mer om personer och händelser. Vi visste att farmor hade en bror som dog under resan, oklart åt vilket håll, men nu har det visat sig att det var två bröder. Den äldre var född 1908 och den yngra var bara ca sex månader då dom åkte. Allt gick fel så jag förstår att dom fick bråttom hem när farmor föddes 1911, jag letade i SCB-utdragen och ser att dom var tillbaka 1912. Troligen åkte dom inte som missionärer, utan pga värvare som kom till Kiruna (och kanske fler städer), dom lovade som vanligt guld och gröna skogar. Många åkte, några stannade kvar, men dom flesta stod inte ut och återvände. Vilken smärta, främst förlusten av barnen men också framtidsdrömmen. Om du har något som jag kan lägga in i materialet som källa, så blir jag väldigt glad om du kan tänka dig att skicka det.  
 
Åter igen, ett stort tack!

2011-07-22, 18:39
Svar #5

Utloggad Peter Bockholm

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 6
  • Senast inloggad: 2011-08-04, 16:27
    • Visa profil
Jag glömde en sak, har du möjlighet att ta reda på när dom kommer tillbaka 1912, och med vilken båt? Det skulle vara roligt att veta, för min far har en bild av båten som hans morfar fick med sig. Det är en officiell bild i ca A4-format och tjock som wellpapp, jättefin! Påminner om reklambilderna för Titanic, men det finns inget namn på fartyget, antagligen hade rederiet flera med samma utseende.
 
Tack, Peter

2011-07-22, 20:14
Svar #6

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Barnen är Sven född ca 1908 och Karl Bertil född ca 1910, de kommer från Kiruna och makens yrke är lantarbetare och arbetare. Tyvärr har jag inte information om tillbakaresan, detta kommer från avreselistor i Hamburg.
Rederiet heter Hamburg-S?damerikanische Dampfschifffahrt-Gesellschaft

2011-07-22, 22:17
Svar #7

Utloggad Karin Sundling Nygren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 350
  • Senast inloggad: 2022-03-21, 21:33
    • Visa profil
Peter!
Du kan kanske hitta uppgifter i boken Brasiliensvenskarna som Göran Friborg skrivit.  
Min fostermorfars familj åkte över redan 1885 men kom tillbaka 1900. Flera av barnen dog. Min fostermorfar växte upp där och enligt mamma så pratade han aldrig om den tiden som tydligen var svår.
Om hans far finns det skrivet i boken  UNDER SÖDERNS KORS DEL 1 av Missionären Erik Jansson. Denna finns son fjärrlån på biblioteket.
 
M V H
Karin

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna