ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-07-16  (läst 3545 gånger)

2004-03-07, 20:56
läst 3545 gånger

Solveig Persson

Var kan jag hitta uppgifter om personer som åkt ut som missionärer när man saknar uppgift om församling och landet dit resan gick?

2004-03-07, 21:15
Svar #1

Björn Stockman

En chans är väl att kontakta olika frikyrkoförsamlingar eller kyrkan/EFS. Har du namn på missionären kanske någon kan hjälpa dig här.
Mvh Björn

2004-03-07, 22:12
Svar #2

Utloggad Irma Ridbäck

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 547
  • Senast inloggad: 2016-01-03, 12:11
    • Visa profil
    • www.ir-text.se
Det kan löna sig att kontakta även Riksarkivet. Byrån för enskilda arkiv. Det finns något register över missionärer, bl.a. missionärer som var i Kina. Skriv till

2004-03-07, 22:21
Svar #3

Utloggad Carl-Johan Ivarsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 807
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 18:39
    • Visa profil
Har man inga bakgrundsuppgifter så blir det väl svårt. Då har man ju inte ens hittat den höstack där man skall söka efter nålen! Men vet man något - t. ex. vilket land och att man kan ana vilket samfund som sänt ut missionären så finns möjligheter.  
Jag vet att missionärer inom Svenska Missionsförbundet ofta finns med i bokverket Biografiskt album för Svenska Missionsförbundet, utgivet i flera upplagor, senast 1978. Även när det gäller missionärer inom andra samfund så finns det olika typer av tryckta källor att tillgå.

2004-03-08, 06:55
Svar #4

Lisbeth Petersson (Beth)

Hej Solveig
Jag har en bok från 1906 där alla missionärer i Svenska Missionsförbundet finns med. Kanske gäller det inte en äldre person men om du skickar namnet till mig så kan jag försöka hjälpa dig. Om jag inte hittar något kan du i alla fall få adresser till olika samfundsexpeditioner.
 
Hälsningar
Lisbeth

2004-03-08, 17:22
Svar #5

Utloggad Rose-Marie Wikström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 107
  • Senast inloggad: 2022-07-05, 10:26
    • Visa profil
Hej Lisbeth!
 
Har du möjlighet och kolla om det står något om Nils Olof Stor Olle Olsson i den boken?
 
Vänliga hälsningar
 
Rose-Marie Wikström

2004-03-08, 19:26
Svar #6

Bo Nordenfors (Nob)

Beträffande Kina är följande att rekommendera kontakt med:  
 
Evangeliska Östasienmissionen - EÖM
Evangeliska Östasienmissionen - EÖM - är en ekumenisk, ide?ll förening som bildades 1982 när Svenska Missionen i Kina och Japan (grundad 1887) & Svenska Mongol- och Japanmissionen (grundad 1897) slogs ihop.
Adressen är: http://www.eom.nu

2004-03-09, 06:59
Svar #7

Lisbeth Petersson (Beth)

Hej Rose-Marie
Jag har nu kollat i Bildergalleri ur Svenska Missionsförbundet från 1906 men inte hittat någon med det namnet.  
 
Hälsningar
Lisbeth

2004-03-09, 11:09
Svar #8

Utloggad Lena Nalmo

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 133
  • Senast inloggad: 2020-02-16, 15:25
    • Visa profil
Min släkting John Sjöquist som var verksam i Kina i 24 år som missionär och läkare finns inte med i svenska register eftersom han sändes ut som missionär från Missionsförbundet i Amerika. Han finns inte ens registrerad som emigrant till Amerika.
1998 publicerades en doktorsavhandling i Chicago där 1082 personer finns registrerade, de flesta svenskar tror jag. Både personuppgifter, uppgifter om tjänstgöring inom kyrkan och referenser finns för varje person.
 
Timothy Jerome Johnson: The Covenant Ministerium, 1870-1935. A Preliminary Study.
 
Kontakta arkivarie Ellen Engseth för mer information, archives@northpark.edu.

2004-08-03, 15:38
Svar #9

Katarina Thurell

Vanligen avskiljdes missionärer  enligt särskild ritual. Även om man inte känner till församlingstillhörighet eller land som man reste tillgår det att spåra missionärer.Det väsentliga är att veta för vilken organisation som den du frågar om verkade i. Enligt svenska emigrantinstituet räknades missionärer aldrig som emigranter i den svenska folkbokföringen, de var folkbokförda i sina respektive församlingar även om de åkte ut i längre perioder. I vissa fall kan dock missionärer fått ett flyttningsbetyg och då ingå i SCB:s emigrationsstatistik, vilken bygger på de listor över emigranter som de lokala församlingsprästerna sände in.
 
Inom Missionsförbundet (Numera Svenska Missionskyrkan) kan vi ganska lätt finna uppgifter på missionärer bara vi har namnuppgifter. Då kan vi vidare finna information om vilka länder och tidsperioder som personen ifråga varit ute på fält liksom utbildning. I vissa fall har vi även personuppgifter, klipp ch excerpter i personkonvolut. Dock kan vi ha vissa problem att återfinna uppgifter om personen har gift om sig och namnet inte har ändrats i våra matrikelkort.
 
Biografiska albumet gavs uti i ett antal upplagor mellan åren 1906-1973
 
Katarina Thurell, arkivarie Svenska missionskyrkan

2004-08-03, 23:19
Svar #10

Utloggad Ingegerd Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1336
  • Senast inloggad: 2016-08-21, 22:21
    • Visa profil
Intressant ämne! Otroligt att jag missat det här, fast det diskuterades i hela tre dagar i mars. Så tack, Katarina, som tog upp tråden igen.  
 
Om någon är intresserad av missionärer utsända av Missionssällskapet Bibeltrogna Vänner (från 1911 och framåt), så skicka ett mail till mig.  Jag jobbar på kansliet sen 8 år tillbaka och letar gärna fram gamla missionstidningar och/eller årsberättelser. Två jubileumsskrifter, 50 år 1961 och 75 år 1986, med missionärsförteckningar finns också.  
 
Mvh Ingegerd

2004-11-10, 21:51
Svar #11

Utloggad Pia Lindgren (fd Gudbrand)

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 487
  • Senast inloggad: 2020-08-03, 18:44
    • Visa profil
Hittat ett gammal kort i ett fotoalbum hemma med följande två personer samt skrift på baksidan. Av en äldre släkting har jag fått info att det var en släkting till mig som var missionär i Kina och som blev mördad där! Vet inget mera! Torgny Öberg heter den ena på kortet och den andra borde vara min släkting. Torgny har skrivit och gett ut två böcker på 50-talet om sina upplevelser. Någon som vet något!
 
,
 
,

2004-11-11, 13:25
Svar #12

Utloggad Lena-Maria Jansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 127
  • Senast inloggad: 2008-06-17, 11:27
    • Visa profil
Jag har två böcker av Torgny Öberg. Karavanklockornas land 1957 och Sällsam resa 1958. På baksidan står att han är född i Kina, men svensk. Att han varit i radion flera gånger för att tala om Kina. Hans föräldrar var missionärer och han själv arbetade i Kina i många år bl.a. som guide. Böckerna är utgivna på Folket i bilds förlag Stockholm. Mer kan jag inte säga eftersom jag då måste läsa om böckerna som jag läste för flera år sedan. Han föddes och växte upp i det område som idag kallas för Inre Mongoliet.
Hoppas att detta var till någon hjälp.
Lena-Maria

2004-11-11, 14:43
Svar #13

Bo Nordenfors (Nob)

Några som nog kan veta litet är EÖM (Evangeliska Östasienmissionen)  som har hemsida
 
http://www.eom.nu/   där man kan fina kontaktuppgifter.
 
Mvh
 
Bo N.

2004-11-11, 20:22
Svar #14

Frank Felton

Torgny Öbergs båda böcker finns att köpa på Bokbörsen.

2004-11-13, 19:11
Svar #15

Utloggad Pia Lindgren (fd Gudbrand)

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 487
  • Senast inloggad: 2020-08-03, 18:44
    • Visa profil
Hej!
Tack för era synpunkter  Är det någon som kan tänkas veta på ett ungefär när Torgny Öberg levde(antar att han inte lever än). Eller har någon några synpunkter på när kortet kan vara taget eller om det är Togny som står till vänster?

2004-11-13, 19:48
Svar #16

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Hej
 
En bild av hur det var för Torgnys föräldrar och Torgny själv kan du läsa på
http://home.swipnet.se/~w-22605/kinamission/sammekulla.htm
 
Torgny föddes 1905.
 
Mats

2004-11-14, 11:51
Svar #17

Utloggad Pia Lindgren (fd Gudbrand)

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 487
  • Senast inloggad: 2020-08-03, 18:44
    • Visa profil
Hej Mats!
Ett stort tack, nu vet jag iallafall var på ett ungefär jag skall leta!
Ha det gott
 
h pia

2006-07-14, 01:00
Svar #18

Utloggad Gunilla Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 620
  • Senast inloggad: 2020-02-28, 23:51
    • Visa profil
Missionärer För Herren och Kongo 1903--?
 
Missionärsparet G.A och Ester Jacobsson med 4 barn. Är det någon som känner till paret och vet något mer om dom? På baksidan verkar det stå fotografens namn, Eric Sjöqvist i Örebro. Kortet är ärvt från en avlägsen släkting.
 

 
Mvh
 
Gunilla

2006-07-14, 23:21
Svar #19

Utloggad Elisabet Arvidsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1489
  • Senast inloggad: 2023-04-10, 00:47
    • Visa profil
Hejsan Gunilla!
Jag ska kolla av mina föräldrar samt i Örebro:s-missionärsbok ÖM-100 år.
Återkommer.
jag är missionärsbarn i Kongo / Brazzaville under ÖM:s-baptister nu heter det visst Evangeliska frikyrkan.

2006-07-15, 10:39
Svar #20

Utloggad Gunilla Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 620
  • Senast inloggad: 2020-02-28, 23:51
    • Visa profil
Tack Elisabeth,
 
Jag har ärvt kortet från min fars, farboders hustrus familj. Dessa var religösa, så jag har lite fler kort bl a från Sydindien och Buenos Aires, som kommer från missionärer. Men detta är vykort från städer. Jag misstänker att Ester kan vara släkt med mig. Därför vore det trevligt att få veta lite mer om familjen.
 
Mvh
 
Gunilla

2006-07-15, 18:15
Svar #21

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej,
Möjligen känner Du redan till förhållandet, att denna typ av vykort - jag förmodar att de har vykortsbaksida - såldes inom församlingarna som sände ut missionärer och sattes in i vanliga kortalbum. Så var förhållandet i alla fall i norra Smålands bibelbälte, som jag själv härstammar från. Är lite osäker, men tror att vissa fotografer just i Örebro, anlitades för den här typen av kort, även av missionärer med helt annan hemvist. Ibland avbildades missionärerna i kläder från landet i fråga. Jämför detta:

Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2006-07-15, 19:27
Svar #22

Utloggad Gunilla Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 620
  • Senast inloggad: 2020-02-28, 23:51
    • Visa profil
Jag tror inte att detta är ett vykort bland många andra.
 
Jag har många vykort efter en familj och detta vykort är inte skickat, däremot har jag ett flertal kort som är skickad utav en Ester till Hilda.  
 
Hilda och hennes man Carl var mycket aktiva inom sin församling, så även deras dotter med man (min farfars äldre bror). De bidrog med mycket till församlingen, förutom arbete, föremål, även pengar.  
 
Jag tror att Hilda och Karl kände, denna Ester, dels bygger det på att de inte var aktiva i någon församling i Örebro och pga alla vykort familjen fått från en Ester.  
 
Vore det så att de bara fått ett vykort som församlingen delade ut, borde det finnas ännu fler missionärspar bland deras efterlämnade vykort (nästan 200 st). Det bygger jag på att de var mycket aktiva inom sin församling och borde ha sett ett och annat missionärspar ge sig ut i världen.
 
Tyvärr vet jag inte vad Hilda hette som ogift, så jag funderar på om Ester ev var släkt till henne. Carl har jag uppgifter om.
 
Mvh
 
Gunilla

2006-07-15, 21:58
Svar #23

Utloggad Ingegerd Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1336
  • Senast inloggad: 2016-08-21, 22:21
    • Visa profil
Ytterligare ett söktips:
 
Svenska Missionskyrkans arkivarie Katarina Thurell har skrivit några inlägg på Anbytarforum, bl.a. ett i den här tråden för ca 2 år sen.
 
Gunilla, du kan kanske skicka ett mail till henne och fråga om hon känner till familjen.
 
Mvh
Ingegerd

2006-07-15, 23:28
Svar #24

Utloggad Elisabet Arvidsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1489
  • Senast inloggad: 2023-04-10, 00:47
    • Visa profil
Hejsan Gunilla!
Dessa kort med missionärer är mycket vanligt bland frikyrkor.
Frikyrkorna får ett kort och ibland säljs de även till församlingsmedlemmar så att de vet vilka som församlingen är understödjare & förebedjare för.
Detta ger en stor trygghet för missionärerna både ekonomisk och psykologiskt att veta att någon tänker på dem (missionären & hans familj) då det kan vara mycket svårt att vistas i ett annat land utan som helst kontakter med I-världen & familjen.
Jag är med på 3 sådana här kort pga av att vi var ute i tre perioder.
Mina föräldar har varit ute i ytterligare två perioder men då struntat i att ta dessa kort då de nu har kommit i den ålder att man vet vilka de är inom dessa kretsar.
Om man går in i en frikyrka så brukar dessa kort finnas uppsatta vid ingången till kyrkan för att alla ska påminnas vilka de understödjer (betalar lön till & ska be för).
(Ibland får vissa för sig att städa noggrant & slänger sin historia i papperskorgen--därför försvinner många missionärskort ifrån kyrkorna).
 
Jag har kontrollerat i ÖM-100 år-boken och Öm:s missionsskola började först 1907/8 (1.a klassen) det innebär att du får söka inom annan mission.
I princip har alla en websida och det är bara att e-maila dem som ex är sekr / arkivarier.
 
ex på frikyrkor i Kongo.
SMF= svenska missionsförbundet.(Störst i båda Kongo, började tidigare än ÖM)
ÖM= örebromissionen (Kongo/Brazzavile)
SFB= Svenska fribaptister (tror jag)
EFK= Evangeliska frikyrkan (ihopslagning av flera frikyrkor som antagligen har ett gemensamt arkiv för de fria frikyrkorna tidigare levnad)
& många fler---
 
Tips!!
Min mor ringde Baptistsamfundet & Sv. Missionsförbundet och frågade om de bedrev mission i Kina.
Med deras svar samt lite tur ang ovanligt förnamn fann vi 50% rätt--detta gav 100% rätt då hon ringde ålderdomshemmet som personen hade vistat på ( de gav anvisning till en församling i samhället utan att ge något svar på frågan)
 
Väl där visste alla vem personen var och vi fick kontakt med brorsbarn till den vi sökte och kunde bekräfta samhörigheten.
 
Så mitt tips är använd Eniro & telefonen.
Lycka till  
Elisabet A

2006-07-15, 23:43
Svar #25

Utloggad Elisabet Arvidsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1489
  • Senast inloggad: 2023-04-10, 00:47
    • Visa profil
Obs, ett förtydligande.
dessa Vykort skickas INTE.  (Därför inga stämplar eller frimärken på dem)
De överlämnas i resp församling eller delas ut/säljs vid ett sk missionsmöte där missionären åker runt & talar/berättar om sin uppgift eller predikar som en vanlig pastor/präst.

2006-07-16, 01:45
Svar #26

Utloggad Gunilla Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 620
  • Senast inloggad: 2020-02-28, 23:51
    • Visa profil
Tack Elisabeth,
 
Den frikyrkan min fars farbror var med i startade någon gång mellan 1909-1911, innan dess tillhörde de den vanliga församlingen på orten, dvs Svenska kyrkan.
 
Frikyrkan bedriver mission, men enligt de uppgifter jag fått fram aldrig haft missionärer i Kongo.
 
Paret som finns på bild, har inget att göra med den frikyrkan min fars farbrors familj tillhörde, de kommer från ett helt annat landskap och ett flertal kort är skickade mellan fars farbrors svärmor och en Ester.
 
Det finns som sagt var ca 200 vykort, de flesta kort har någon religös anknytning, antingen genom motiv (kyrkor, bibelord m.m) eller genom texten från de som skickat korten. Detta är det enda kortet som finns bevarat på en missionärsfamilj och med tanke på hur många missionärer de måste ha träffat, så funderar jag på varför det bara finns ett kort bevarat.  
 
Det andra vykortet som finns på en familj, har jag lyckats identifierat släktingar (bl a min farfars mor).
 
Jag ska kontakta den enda som finns kvar och det är en svägerska till Hildas dotter. Så får jag se om jag kan komma vidare.
 
Det känns lite för stort att sätta sig och leta genom alla frikyrkor, för att fråga om ett par med fyra barn som har ett relativt vanligt efternamn.
 
Tack ändå för hjälpen och kommer jag längre så jag har fler uppgifter ska jag använda Eniro och min telefon.
 
Mvh
 
Gunilla

2006-07-16, 10:02
Svar #27

Utloggad Anna-Carin Betzén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1112
  • Senast inloggad: 2019-10-28, 20:07
    • Visa profil
    • www.btz.se
Jag vet inte hur folkräkningen gjorde med svenskar i utlandet, men på något sätt måste de väl ha tagits upp. Du kan ju fråga i tråden Sveriges befolkning 1900 om paret går att hitta där? I så fall skulle du ha något att gå vidare på.

2006-07-16, 18:44
Svar #28

Utloggad Elisabet Arvidsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1489
  • Senast inloggad: 2023-04-10, 00:47
    • Visa profil
Hejsan Gunilla!
Jag har idag talat med min mor och hon säger att ÖM skickade sina missionärer till Kongo första ggn 1914.
Hon är liksom jag övertygad om att detta par/denna familj bör finnas i Svenska missionsförbundets arkiv, eftersom det står För Herren & Kongo 1903.
Jag har kollat av Sv bef 1900 och det ger inget bra svar.
 
Mitt Tips är att ringa eller maila  
katarina.thurell@missionskyrkan.se  
 
och se vad de kan ge dej för ett svar---om hon inte arbetar där mera kan du ju alltid använda deras website och gå vidare.
 
Lycka till
Elisabet

2006-07-16, 23:33
Svar #29

Utloggad Gunilla Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 620
  • Senast inloggad: 2020-02-28, 23:51
    • Visa profil
Hjärtligt tack till både Elisabeth och Anna-Carin.
 
Gunilla

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna