ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Kyrkohistoria  (läst 921 gånger)

2006-12-10, 20:09
läst 921 gånger

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5034
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 02:25
    • Visa profil
Hej!
 
En anfader som var klockaredräng vid Lunds domkyrka skriver i en handling från 1708 om hur han tillsattes för 20 år sedan av dåvarande biskopen Carl Papke och de andra herrarna i dåvarande consistorium. Han nämner också att en magister Severin hade övertalat honom att söka tjänsten.
 
Min fråga är: vad hette herrarna som var medlemmar av konsistorium i Lunds domkapitel omkring 1688?
 
Mvh/Markus.
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2007-04-22, 11:47
Svar #1

Utloggad Eva Nordin

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 52
  • Senast inloggad: 2013-03-21, 17:18
    • Visa profil
Hej!
Min morfarsfar tillhörde en religiös sekt, som hette Axeliterna. Finns det någon som vet någoting om den rörelsen?
undrar Eva

2007-04-22, 21:00
Svar #2

Utloggad Ingegerd Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1336
  • Senast inloggad: 2016-08-21, 22:21
    • Visa profil
Eva, var i landet bodde din mormors far? Och vilken tid rör det sig om? Kanske det kan underlätta ev. sökande.
 
Mvh
Ingegerd

2007-04-23, 11:00
Svar #3

Utloggad Eva Nordin

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 52
  • Senast inloggad: 2013-03-21, 17:18
    • Visa profil
Ingegerd!
Han bodde i Luleå från år 1900, men kom ursprungligen från Torsby i Värmland.
Om han hade religionen med sig från Värmland eller om han funnit den i Luleå vet jag inte.  
Vad jag vet är att han inte åt fläsk och inte ville ha pyntat hemma.
Mvh Eva

2015-01-05, 20:32
Svar #4

Utloggad Sture Torikka

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 732
  • Senast inloggad: 2015-10-05, 17:40
    • Visa profil
TVÅ KYRKOR I EN OCH SAMMA LANDSORTSSOCKEN FÖRE 1650?
 
Denna förfrågan känner jag själv måhända har hamnat aningen fel, men jag hittar spontant inget bättre ställe. Så vi testar:
 
TVÅ KYRKOR I EN OCH SAMMA LANDSORTSSOCKEN FÖRE 1650?
 
I Torne älvdal högst upp i norr delades från år 1606 den omkring 30 mil efter älven avlånga Torne socken. Den nordliga delen blev då Övertorneå socken, den nedre och till ytan väldigt mycket mindre blev Nedertorneå. En delning hade varit reell redan under 1530-talet men hade efter något decennium återgått till en homogen socken igen. Slutgiltiga delningen inträffade alltså 1606.
 
Inom denna nybildade Övertorneå, i sig ytmässigt alltjämt väldigt stora, socken - nästan 24 mil från norr till söder - uppförs under slutet av 1610-talet två kyrkor såsom ersättning för en äldre kyrkobyggnad (kapell) som raserats. Bägge kyrkorna ligger i socknens nedersta geografiska delar där de flesta sockenborna då var bosatta. Men dessa var ändå få. Brukningsdelarna, hushållen, varierar i samtida skattelängder men ligger oftast omkring 210-220 olika gårdar. Norr om socknens ungefärliga geografiska mittpunkt återfinns inte flera än omkring 10-15 gårdar.
 
I socknens nedersta del uppförs alltså nästintill samtidigt två kyrkor. Hur kan detta över huvud taget ha kunnat genomföras? Socknen omtalas vara fattig och befolkningen lider under 1610-talet svårt efter fyra missväxtår på raken. Kylan vintertid är naturligtvis hård och livsbetingelserna är uppenbarligen inte lätta. Hur kunde denna befolkningsmässigt lilla socken uppföra två kyrkor samtidigt? Det är en fråga vi säkert aldrig kan besvara fullt ut. Den nordligare av dessa två kyrkor utses efter något år såsom varandes moderkyrka varpå den nedre kyrkan blir kapell eller annex under den förstnämnda.
 
Jag personligen uppfattar lekmannamässigt detta fenomen med två kyrkor i en och samma fattiga landsortsocken med en befolkning på kanske 2000 personer under tidevarven före 1650 såsom ovanligt. Öster om Torne älv, i Kemi älvdal, fanns det ju en kyrka i Kemi samt sedan omkring 1632 ett underlydande kapell i Rovaniemi. I Kalix älvdal likadant fast först närmare decenniet senare. Men i Torne älvdal har vi alltså detta fenomen redan från sent 1610-tal.
 
Min allmänna huvudfråga är således följande:
 
- Förekommer andra (glesbefolkade) landsortssocknar i Sverige eller Finland som under 1600-talet (eller helst före 1650) har två (nya) kyrkobyggen i en och samma socken?
 
Någon som vet?
 
Sture Torikka
Luleå

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna