ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Kristendom/tro """"Irvingian""""?  (läst 2531 gånger)

2008-03-03, 20:22
läst 2531 gånger

Utloggad Mårten Swärd

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 876
  • Senast inloggad: 2020-03-08, 18:06
    • Visa profil
    • mygen.atavus.se
Hejsan!
Jag har stött på en familj i Norrköping där det står Irvingian antecknat. Vad jag förstår så är det en variant av kristendom, har dock inte hittat någon svensk webbsida om det hela så jag är lite osäker på vad det är mera i detalj..
 
Är det någon som vet något om denna religion?
Hur stor var den? Är det en tro som var vanlig i området? Jag kan tillägga attt tiden det gäller är c:a 1890.
 
Mvh Mårten

2008-03-03, 20:40
Svar #1

Utloggad Anders Erikols

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 58
  • Senast inloggad: 2014-07-13, 00:46
    • Visa profil

2008-03-04, 00:19
Svar #2

Utloggad Åke Bjurström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 10:23
    • Visa profil
Hej Mårten
 
Om du under Sök i Anbytarforum i vänsterspalten söker på  
katolsk-apostoliska  
så får du två träffar som berör Norrköping.
 
Mvh Åke

2008-03-04, 07:04
Svar #3

Utloggad Mårten Swärd

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 876
  • Senast inloggad: 2020-03-08, 18:06
    • Visa profil
    • mygen.atavus.se
Hej på er! Tackar för informationen!

2009-02-19, 23:38
Svar #4

Utloggad Anne-Marie Svensson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 53
  • Senast inloggad: 2023-02-16, 00:54
    • Visa profil
Hejsan!
 
En av de två träffarna i Norrköping är min farfars släkt! Jag är hemskt nyfiken på om någon annan nu har hittat släktingar i denna sekt och om de har historier att utbyta. Det jag har hört från släkten är att de talade i tungor, ofta liggande på golvet, både i församlingen och hemmavid. De trodde på helbrägdagörelse. Vad jag har lyckats få fram är att Irvingianerna var en av inspirationerna till grundadet av Pentecostal Church dvs Pingstrorelsen. De nämns ofta tillsammans på nätet i alla fall. När Irvingianerna upplöstes, verkar det som om mina släktingar blev aktiva inom Pingstkyrkan istället, i alla fall enligt släkten. Jag ska forska lite mer

2009-02-20, 09:03
Svar #5

Utloggad Elisabet Arvidsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1489
  • Senast inloggad: 2023-04-10, 00:47
    • Visa profil
Hej!
ville bara förtydliga lite---att tala i tungor innebär att tala ett språk som du själv inte förstår men din egen ande (människan består ju av kropp, själ och ande) vill tala med Gud. I många frikyrkor ingår tungotal som en självklarhet. ofta liggande på golvet -- att kroppsligen visa underkastelse för en mäktig helighet kan göras på olika sätt och behöver inte betyda att det är en sekt. Traditioner och kulturer är olika i varje församling. Att tro på helbrägdagörelse/under är också en naturlighet för alla frikyrkor. Dock talar vi kanske inte lika öppet om dessa saker eftersom det missförstås så lätt. För de som tillhör en frikyrka är dessa saker lika självklara som att borsta tänderna varje kväll, om det är tillåtet att använda en så banal jämförelse.
 
Idag är det ju så populärt att tala om meditation, yoga, mantra osv....detta behöver inte en andlig kristen oavsett församlingstillhörighet eftersom en annan varitaion redan finns i tungotal & bön.
 
Sekt innebär mer att det finns en ledare som bestämmer vad andra ska göra, tycka, tänka och du själv får inte vara kritisk mot det som bestäms eller mot den egna tron, du måste försvara allt som utförs & sägs i detsamma, samt att det är svårt att frivillgt bryta sig loss.  
 
I frikyrkorna får du använda ditt eget kritisk tänkade och uppmanas att alltid pröva det som sägs från talarstolen-- vilket innebär att du ska använda ditt eget sunda förnuft och söka kunskap/forska och se vad som är rätt och fel i det som sas. Hur du gör detta får du bestämma själv. Det bästa är om du letar i grundtexterna själv.
 
Så jag är inte säker på att Irvingianerna är en sekt efter att ha läst informationen på den websida som föreslogs. Däremot en katolsk-apostolisk kyrka med mycket andlighet ifrån varje medlem i församlingen som uttrycktes ofta och naturligt. Vilket är mer ovanligt idag i den sekulariserade världen. Man får inte bete sig hur som helst för då är man onaturlig eller tillhör snabbt en sekt.  Visst, jag håller med om att det som jag själv inte känner igen --blir lätt att man ifrågasätter om det är rätt eller fel och framförallt känns det konstigt.

2009-02-20, 09:21
Svar #6

Utloggad Anne-Marie Svensson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 53
  • Senast inloggad: 2023-02-16, 00:54
    • Visa profil
Jag har inga som helst värderingar vad gäller sekt/grupp/samfund/kyrka. Det får andra stå för. En sekt för mig innebär en jämförelsevis liten grupp av religiöst utövande människor. Som i detta fall är  min släkt. Så självklart finns respekt och kärlek där från min sida. Vilket gör att jag är nyfiken. Jag är fortfarande intresserad av att lära mig något om vad släkter med Irvinganerna har att berätta. Är man inte nyfiken och ifrågasätter får man aldrig lära sig något ;-). Och det är just därför jag ställer frågan i Anbytarforum.

2018-12-04, 23:36
Svar #7

Utloggad Carl T. Ek

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 12
  • Senast inloggad: 2019-10-27, 14:01
    • Visa profil
Hejsan!
Jag har stött på en familj i Norrköping där det står Irvingian antecknat. Vad jag förstår så är det en variant av kristendom, har dock inte hittat någon svensk webbsida om det hela så jag är lite osäker på vad det är mera i detalj..
 
Är det någon som vet något om denna religion?
Hur stor var den? Är det en tro som var vanlig i området? Jag kan tillägga attt tiden det gäller är c:a 1890.
 
Mvh Mårten

Hej Mårten (och andra intresserade),

Kanske lite sent som jag svara på denna tråd, men tyvärr det var sent jag såg den. Hoppas att du ser mitt svar.

Jag är sekreterare i Katolsk-apostolisk historisk förening, så önskar du någon information så är du välkommen att kontakta mig. KAK: s medlemmar kallas ofta "irvingianer" även om det är egentligen felaktigt, och inget som KAK själv kallar sig.

Vi har en hemsida som du finner här :http://katolskapostolisk.se

Hälsar,

Carl

2018-12-04, 23:54
Svar #8

Utloggad Carl T. Ek

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 12
  • Senast inloggad: 2019-10-27, 14:01
    • Visa profil
Hejsan!
 
En av de två träffarna i Norrköping är min farfars släkt! Jag är hemskt nyfiken på om någon annan nu har hittat släktingar i denna sekt och om de har historier att utbyta. Det jag har hört från släkten är att de talade i tungor, ofta liggande på golvet, både i församlingen och hemmavid. De trodde på helbrägdagörelse. Vad jag har lyckats få fram är att Irvingianerna var en av inspirationerna till grundadet av Pentecostal Church dvs Pingstrorelsen. De nämns ofta tillsammans på nätet i alla fall. När Irvingianerna upplöstes, verkar det som om mina släktingar blev aktiva inom Pingstkyrkan istället, i alla fall enligt släkten. Jag ska forska lite mer

Hej Anne-Marie,
Katolsk-apostoliska kyrkan (KAK) är inte upplöst, så det stämmer inte. KAK finns kvar och lever i hägnat välmåga, även om verksamheten förändrats sedan början av 1970-talet.

I KAK så har aldrig det förkommit det som du beskrivit att någon "låg på golvet och talade i tungor". Offentligt tungomålstalande var och är strikt kontrollerat, och idag striktare än någonsin. Om någon skall under en gudstjänst tala i tungor offentligt så krävs dels biskopens (i KAK benämnt ängel) godkännande, och dels att en som fått gåvan att uttolka (översätta) tungotalet är närvarande. Annars så får det inte förekomma. Hemma privat är dock så klart en annan sak om någon skulle vilja be så, och ser sig ha gåvan till det.

När de sista prästerna vilka var vigda av apostlar (den siste dog år 1901) dog så skingrades dock många medlemmars, och de gick åt olika håll. och det väldigt olika håll. En del blev ortodoxa, andra anglo-katoliker och vidare andra pingstvänner.

Gäller det medlemmar av KAK i Sverige så gick en del till pingstkyrkan, medan andra till högkyrkligheten inom Svenska kyrkan. Bland annat. Några blev ortodoxa, andra gick till Romersk-katolska kyrkan också. Men endel stod kvar också. Precis som idag.

Men KAK är inte upplöst, och finns kvar idag. KAK har cirka 15 000 medlemmar nu.

Hälsar,

Carl

2018-12-07, 00:05
Svar #9

Utloggad Per Starbäck

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 254
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 17:34
    • Visa profil
Katolsk-apostoliska kyrkan (KAK) är inte upplöst, så det stämmer inte. KAK finns kvar och lever i hägnat välmåga, även om verksamheten förändrats sedan början av 1970-talet.
Men de församlingar som fanns då har väl upphört som enskilda organisationer? Jag vet att den första bildades/godkändes i Stockholm 1877 och den andra i Norrköping 1883. Det är den i Norrköping jag har varit intresserad av, och den stod med i Norrköpings adresskalender åtminstone ännu 1936. Vet du vad som hände med den sen?

2018-12-07, 02:06
Svar #10

Utloggad Carl T. Ek

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 12
  • Senast inloggad: 2019-10-27, 14:01
    • Visa profil
Katolsk-apostoliska kyrkan (KAK) är inte upplöst, så det stämmer inte. KAK finns kvar och lever i hägnat välmåga, även om verksamheten förändrats sedan början av 1970-talet.
Men de församlingar som fanns då har väl upphört som enskilda organisationer? Jag vet att den första bildades/godkändes i Stockholm 1877 och den andra i Norrköping 1883. Det är den i Norrköping jag har varit intresserad av, och den stod med i Norrköpings adresskalender åtminstone ännu 1936. Vet du vad som hände med den sen?

Samtliga drygt 25 församlingar och andra lokala enheter tillhörande KAK i Sverige har idag upphört. Samtliga av dessa uppgick i andra den ena efter den andra från mitten av 40-talet till början av 70-talet, då slutligen hela Sverige uppgick i kyrkan i Köpenhamn.

Nörrköpingsförsamlingen uppgick först i Uppsala, och sedan i Stockholms.

2019-03-02, 22:38
Svar #11

Utloggad Anne-Marie Svensson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 53
  • Senast inloggad: 2023-02-16, 00:54
    • Visa profil
Jag antar att de som skriver på Anbytarforun inte var med på slutet av 1800-talet när min farfar växte upp i ett katolsk- apostoliskt hem i Norrköping. Jag litar på min farfar och hans släkt vad gäller talande i tungor och att ligga på golvet. Jag tror inte att alla gudstjänster finns noggrant dokumenterade heller ;-). Däremot är jag intresserad av huruvida denna kyrka kunde lagligen viga par och döpa barn. Finns det några arkiv som allmänheten har tillgång till?


Mvh

2019-03-05, 21:13
Svar #12

Utloggad Carl T. Ek

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 12
  • Senast inloggad: 2019-10-27, 14:01
    • Visa profil
Nej, självklart så var ingen som skriver här med under slutet av 1800-talet. Men jo, hur liturgin och andra tjänster var under 1800-talet är ytterst väl beskrivet. KAK var/är en strikt ritualistisk kyrka och handböckerna skulle noggrant följas. Det finns åtskilliga hundra skriftliga beskrivningar bevarade också (sådana har jag från ett flertal länder också). Jag har själv här även en del inspelningar från katolsk-apostoliska gudstjänster från 1900-talets första hälft, och dessa var helt enligt Apostlarnas liturgi och instruktioner, och därmed precis som de var under slutet av 1800-talet.

Men så klart, visst så kan det vara så att samtliga församlingar inte alltid höll strikt på ordningen. Dock så har jag inte sett någonstans om att Norrköpingskyrkan blev varnade för ordningsbrott (för skedde det som du beskriver i Norrköping så var det ett tydligt ordningsbrott). Varken av ärkeängeln i Köpenhamn eller av Albury.

Dock så fanns det inom distrikten (varje församling var organiserad i sju distrikt, 1: a distrikt var prästerskapet, och 2: a upp till 7: e distriktet var lekfolket), och varje distrikt (utom 1: a) kunde ha egna bönhus vilka förestods av diakonerna. Där var det betydligt friare, men jag har inte sett i handlingarna att det fanns ett bönhus Norrköping (har du någon information om ett bönhus i Norrköping så skulle vara mycket tacksam för information om det). Dock så skall det påpekas att Apostlarnas instruktioner när det gäller nådegåvorna var väldigt strikt. Bland annat när det gäller tungomålstal så fick det inte ske högt och öppet utan att en uttolkar närvarade. Diakonerna var också skyldiga att rapportera detta till Ängeln-med-Omsorgen.

Men jag förvånas inte av något. Även i Stockholmskyrkan, som en gång hade så många som tre änglar, förekom regelbundet otillåtet profeterande, och på ett sådant sätt som stod i direkt konflikt med Apostlarnas instruktioner. Men dessa skrev ner dock, och jag har dessa här för övrigt, och de var tämligen oförargligt så därför ledde det troligen inte till disciplinåtgärder (Ängeln var antagligen för snäll).

Ja, KAK i Sverige var ett av Kungl. Majestät godkända dissidentsamfund och därmed hade man vigselrätt och döpte så klart sina egna. Själva godkännandet har jag inte här, men väl så har jag kopior på korrespondens mellan KAK och de svenska myndigheterna (och även en del interna protokoll från KAK-församlingar där förhållandena med myndigheterna framgår). Där finner man ordningen tydligt.

Man kan här notera att i en del kretsar inom SvK så respekterades KAK mycket högt.

När det gäller vigsel så skulle KAK-medlemmarna vända sig till den lokala SvK-kyrkoherde först för lysning, och därefter erhöll de ett vigselintyg som de lämnade till Ängeln-med-Omsorgen (den lokala biskopen) i den lokala kyrka, och därefter kunde de vigas i KAK antingen av ängel eller präst (vanligen en präst-pastor, eller annars präst-äldsten, det var ovanligt att vigslar förrättades av änglar).

Nej, det finns inga interna arkiv som allmänheten har tillgång till (med ett undantag, men det är mycket speciellt). Vi har drygt 3 200 dokument (över 62 000 sidor, plus böcker och inspelningar) i vårt arkiv i Göteborg annars. Vilka arkiv som finns, var de finns, vilka som har tillgång till dessa och hur man får det kan jag upplysa dig om om du skulle var intresserad, men i så fall privat. Ordningen är sådan, och den får man respektera.

Om du önskar höra hur det lät i en katolsk-apostolsk kyrka för hundra år sedan, så kan jag skicka dig en CD-skiva. Hör av dig i så fall. Uppskattar man klassisk och traditionell kyrkomusik, så är det mycket vackert!

Hälsar,


Carl

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna