ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Konvertering av religion 1810-tal  (läst 451 gånger)

2008-08-04, 17:26
läst 451 gånger

Utloggad Gerd Johansson

  • Gerd Johansson
  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 412
  • Senast inloggad: 2024-02-03, 19:41
    • Visa profil
Hej! En anfader till mig var rysk desertör vid byggandet av Göta Kanal. Det verkar som att han kom till kanalen 1812. Han begravdes i jan 1818. Det finns ett kvitto i Göta Kanal arkivet, där kyrkoherden i Fredsbergs församling fick betalt för att ha ordnat en ordentlig begrafning, samt för ringning vid hans begravning vid Fredsbergs kyrka. Ryssen saknas i dödbok och husförhörslängd, vilket är naturligt eftersom han tillhörde Göta Kanal. Däremot finns han med i Fägre vigselbok, där han ingick äktenskap i nov 1815 med en svenska. I maj samma år föddes den son jag härstammar ifrån. Det står inget i födelsenotisen om att han skulle varit oäkta. Nu undrar jag om han för att få gifta sig och bli begravd enligt Svenska kyrkan, varit tvungen att konvertera till den? Om så var fallet, kan man då hitta något i kyrkböckerna om detta? Konfirmationsböckerna kanske? Det var minst två ryssar till som gifte sig samma dag och om jag inte minns fel någon eller några till dagarna runt om. Eftersom det inte står något om oäkta i födelsenotisen funderar jag på om paret kan ha varit informellt/ogiltigt gifta innan. De fick då kanske göra om vigselakten efter mannens ev konvertering. Någon som kan något om detta?
MVH
Gerd Johansson
Gerd Johansson
Tråvad

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna