ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Konfirmation  (läst 6157 gånger)

2007-05-21, 22:03
läst 6157 gånger

Utloggad Helene Jorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6190
  • Senast inloggad: 2020-01-15, 20:53
    • Visa profil
Tack snälla Markus för att du tog dig tid att följa flickan. Jag blir rörd ända in i hjärtetrakten.  
 
Helene

2007-05-21, 22:06
Svar #1

Utloggad Helene Jorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6190
  • Senast inloggad: 2020-01-15, 20:53
    • Visa profil
Tack till Anders också. Missade ditt inlägg.
 
Pilutta Pastor Ekvall ;)
 
Helene

2011-08-29, 17:50
Svar #2

Utloggad Per Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1827
  • Senast inloggad: 2022-09-04, 21:36
    • Visa profil
En flicka, född i Gillberga, Sörmland, 1846 finns upptagen i konfirmationslängden 1862 med noteringen (utesluten).  Hon har inte påfallande låga kunskapsmarkeringar och finns inte upptagen i någon senare konfirmationslängd. 1865 har hon för första gången en notering i nattvardskolumnen i husförhörslängden. Hon tar sedan nattvarden sporadiskt fram till sin död som ogift vid 30 års ålder. Det finns inga anmärkningar i husförhörslängderna.
 
Ytterligare en flicka är utesluten 1862, men hon kommer tillbaka året därpå utan sådan notering.  
 
Kan detta tolkas på något sätt? Kan hon ha uteslutits pga olämpligt beteende? Kan hon sedan ha godkänts under hand av prästen utan speciell notering?

2011-08-30, 02:52
Svar #3

Utloggad Ingela Martenius

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1489
  • Senast inloggad: 2013-10-25, 18:20
    • Visa profil
Eftersom det är 1862 - kan de tillhöra familjer, eller t.om. själva ha uttryckt idéer om att de vill vara baptister eller något annat?? De kanske inte blev det i slutändan, men bara att uttrycka gillande och tankar och funderingar kan ju ha fått en präst att mena att det var olämpligt för dem att fortsätta konfirmationsundervisningen.
Han kan ju senare ha förhört och godkänt dem enskilt; huvudsaken var kanske att de inte fick chansen att påverka sina kamrater. Att konfirmationen var något annat än det vanliga husförhöret var ju inte fastslaget ännu (skedde först 1917), så prästen hade ju möjlighet att ta förhöret mera privat.
 
En annan möjlighet är naturligtvis olämpligt beteende, men det borde ha stått...och med tanke på året så skulle jag satsa en liten slant på flört med andra trossamfund..
 
Ingela

2011-08-30, 09:13
Svar #4

Utloggad Per Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1827
  • Senast inloggad: 2022-09-04, 21:36
    • Visa profil
Tack Ingela. Det verkar vara en möjlig förklaring. En snabb kontroll visar att det första icke döpta barnet i denna socken föds 1864, två år efter den uteblivna konfirmationen.

2011-08-30, 16:51
Svar #5

Utloggad Ingela Martenius

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1489
  • Senast inloggad: 2013-10-25, 18:20
    • Visa profil
Ja, det var ju en händelse som såg ut som en tanke. Helt klart har andra idéer spridits i socknen!

2013-04-14, 08:02
Svar #6

Utloggad Moderator Övriga ämnen

  • Moderator *****
  • Antal inlägg: 310
  • Senast inloggad: 2016-04-08, 13:43
    • Visa profil
Ett dubblerat inlägg raderades.

2013-04-14, 11:07
Svar #7

Utloggad Åse Anna Markussen

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 61
  • Senast inloggad: 2018-06-04, 17:01
    • Visa profil
Hvor finner man konfirmasjonslister eller bøker når det ikke ligger på ad online? Søker Forshalla O og Herrestad O ca 1855-60.  
Ligger det kanskje i sentrale arkiv?
Glad for hjep
hilsen Åse Anna

2013-04-14, 16:00
Svar #8

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5034
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 02:25
    • Visa profil
Hej Åse Anna!
 
Jag besvarade din fråga under , där den också hade ställts. Jag fick en avisering via mail om att Anita Elg hade kompletterat mitt svar, hon skrev att åtminstone konfirmationsboken för Forshälla 1863-1880 finns tillgängliga online hos SVAR (vilket stämmer, detta hade jag missat - Anitas inlägg är dock försvunnet nu, och mitt inlägg syns bara om man klickar på rubriken, inte under Nytt senaste dygn?), men före de åren är det alltså Göteborgs landsarkiv som gäller.
 
Mvh, Markus
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2013-04-14, 17:26
Svar #9

Utloggad Åse Anna Markussen

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 61
  • Senast inloggad: 2018-06-04, 17:01
    • Visa profil
Hei og takk igjen. SVAR kjenner jeg ikke. Men 1863 er nok i alle fall for sent med fødsel 1842. :-(.  
Beste hilsen Åse Anna

2013-04-30, 00:13
Svar #10

Marianne Högnefors

Konfirmation - historia
 
Hejsan!
 
Jag har försökt hitta mera information om konfirmationens historia på nätet, men lyckades mindre bra.  
Jag pratade i dag med en person född 1926 om att hon och hennes man, född 1923, inte fick ha ett kyrkbröllop för prästen pga att mannen inte var konfirmerad i kyrkan. Vad avgjorde vilka som konfirmerades i kyrkan eller inte?  
Fick berättat för mig att det kunde göras en variant av konfirmation i hemmen också, stämmer det? Själv fick min mor promenera till kyrkan två mil fram och tillbaka för att läsa mitt i värsta kylan mitt i vintern iförd bara kjol och ullstrumpor, där fanns inga valmöjligheter även om det var önskvärt.
Fanns en sådan regel att båda parter måste vara konfirmerade i kyrkan för att gifta sig kyrkligt eller var det upp till prästen? När blev det mer eller mindre obligatoriskt att konfirmeras? Kunde man slippa konfirmation förr och i så fall varför?
 
Tacksamt
Marianne

2013-04-30, 09:03
Svar #11

Utloggad Birgitta Eriksson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 951
  • Senast inloggad: 2024-01-06, 09:20
    • Visa profil
Hej
 
I kyrkböckerna så utgår man underförstått hela tiden från den svenska statsskyrkan. Under 1800-talet bildades frikyrkor om man var medlem i en frikyrka konfirmerades man inte i svenska statkyrkan, Samma gäller personer som står som odöpta.
 
Birgitta

2013-04-30, 16:55
Svar #12

Marianne Högnefors

Hej Birgitta!
Tack för den förklaringen!
 
Marianne

2015-03-04, 06:41
Svar #13

Utloggad Harry Ahlkvist

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 52
  • Senast inloggad: 2021-01-15, 18:26
    • Visa profil
Vad kan man utläsa i ett konfirmationsintyg?
Högädla jungfrun Erica Carolina Öberg och lagmannen Anders Elfving anmälde sig för lysning till äktenskap i Klara församling. Hon lämnade ett konfirmationsintyg och han ett intyg om att skatten för föregående år var betald. Kyrkan behöll hennes originalhandling.
 
Konfirmationsintyget är undertecknat av doc. Lilljewalldh med förnämliga titlar. Var det vanligt med förtryckta konfirmationsintyg av denna typ? På blanketten har namngetts flera präster som utdelat communion till henne. Hade de något personligt ansvar?  
 
Erica Carolina var 16½ år när hon konfirmerades, vilket bör ha varit en ovanligt hög ålder. Betydde det att någon särbehandling?
 



2015-03-04, 23:34
Svar #14

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21877
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 23:08
    • Visa profil
Var det vanligt med förtryckta konfirmationsintyg av denna typ?
Ja, mycket vanligt.
 
På blanketten har namngetts flera präster som utdelat communion till henne. Hade de något personligt ansvar?
Förstår inte riktigt vad du avser med frågan. Intyget påskrevs av tjänstgörande präst när man begått nattvard.
 
Erica Carolina var 16½ år när hon konfirmerades, vilket bör ha varit en ovanligt hög ålder. Betydde det att någon särbehandling?
Det var ingen ovanligt hög utan mycket vanlig konfirmationsålder vid denna tid - många väntade ännu längre.
Hälsar vänligen
Maud

2015-03-05, 09:06
Svar #15

Utloggad Harry Ahlkvist

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 52
  • Senast inloggad: 2021-01-15, 18:26
    • Visa profil
Gissningsvis samlades på 1820-talet konfirmandgruppen ett fyrtiotal gånger, hälften med undervisning och hälften i grupp vid söndagspredikan. Flickor och pojkar utbildades gemensamt av kyrkan för inträdet i vuxenlivet. Begreppet ”känt varandra sedan de läste för prästen” var vanligt på landsbygden. I Stockholm bör prästerna haft möjlighet att bilda konfirmandgrupper efter ungdomarnas sociala bakgrund. Kanske kunde det då vara lämpligt att något höja konfirmandgruppens genomsnittsålder.
 
I husförhörslängderna för Maria Magdalenas församling ser man att Erica Carolina fick nattvard den 22/3 1826, den 12/4 1827 etc. Samma datum återkommer som notering på konfirmationsintyget. Man får där också veta vilken präst som utdelat nattvardsvinet.

2015-09-01, 22:31
Svar #16

C

Hej!
 
Jag jobbar lite med att forska fram den okände fadern till en oäkta son född 1911. Har vid det här laget en kandidat som jag bedömer som mycket trolig. 
 
Jag tänkte fråga, hur gick själva formalian kring konfirmationen till? Uppgav konfirmanden själv vad dess namn var, och vilka dess föräldrar var? Det är nämligen så att kandidaten och den oäkte sonen aldrig nämns som far och son med samma efternamn i officiella sammanhang (hur trolig kandidaten än är), men nu när jag ser konfirmationslängden så står sonen med faderns efternamn (och inte moderns, som det är i andra fall/böcker, exempelvis i församlingsboken för denna tid), och till höger under Faders (moders) namn och yrke står mycket riktigt faderskandidaten listad. Till saken hör att sonen var fosterbarn hos kandidaten, men det står ingenting om foster-förhållandet i konfirmationslängden, trots att det på sidan i församlingsboken som det refereras till i längden är business as usual med sonen antecknad som fosterson och med moderns efternamn. Men, hade man gått igenom konfirmationslängden utan att veta hade man utan vidare antagit att sonen var född inom äktenskapet.
 
Hur stor vikt kan man tillskriva detta i frågan kring faderskapet? Någon med erfarenhet kring just konfirmationsförfarandet? Reuterswärd bl.a. har ju skrivit i sin Fader okänd att man, om man har stor tur, kan se faderns namn antecknat i längderna över nattvardsungdom och att prästen kan tänkas ha noterat faderskapet om det var allmänt känt vem som var fadern. Prästen i den aktuella församlingen, Albert Lysander, var ju dessutom känd som högkyrklig och mycket engagerad, således ingen slarvig landsortspräst utan han hade säkert koll på läget och ordning och reda. I andra sammanhang står det ju tydligt om sonens status som fosterbarn. Det känns intressant att det inte står här. 
 
(Meddelandet ändrat av carlfurst 2015-09-02 09:30)
 
(Meddelandet ändrat av carlfurst 2015-09-02 12:06)

2015-09-02, 19:57
Svar #17

Utloggad Calle Lindström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1949
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 09:01
    • Visa profil
Hejsan Carl, vem som angav föräldrarna till konfirmanderna vet jag inte med säkerhet, men jag tycker att ditt fynd mycket starkt talar för att din kandidat är biologisk far. Konfirmandlängden är ju oftast det första tillfälle ett barn nämns med patronymikon. Själv har jag studerat och forskat runt oäkta barn ett antal år och just konfírmandlängderna är ett av många säkra spår att gå efter. Även om födelseböcker, husförhörslängder och församlingsböcker tiger om vem som är biologisk far, var det inte ovanligt att det mer eller mindre var en allmän kunskap, kanske även hos församlingsprästen. Fosterbarn fick ju oftast namn efter fosterfadern, så en möjlighet är ju att prästen missat att tillägga foster- framför fadern i längden. Men, som du nämner, prästen var ingen slarver, så jag skulle ta detta som en mycket stark indicier för att dina misstankar stämmer. Dessutom en högkyrklig präst som säkerligen gjorde skillnad på de oäkta contra de äkta barnen.
Men säker kan man ju aldrig vara om faderskap, det är lättare med moderskapet.
 
Vänligen,
Calle

2015-09-03, 18:52
Svar #18

C

Hej Calle! Tack så mycket för ditt svar och input. 
Ja, jag tycker också att det känns som en stark indicie (i alla fall sammantaget med övriga sådana) på att ett biologiskt faderskap var någorlunda allmänt känt vid denna tid (eller att det i det minsta var känt av prästen). Den oäkte sonen i fråga hette per automatik Svensson i efternamn efter modern men valde själv att kalla sig Andersson och ansökte om namnbyte under kriget. Detta gick dock inte igenom eftersom ett officiellt faderskapserkännande inte förelåg hos pastorn i födelseförsamlingen som tillskrevs. Det känns som nämnt mot bakgrund av detta intressant att sonen 1) nämns med faderns efternamn och 2) sätts i direkt samband med fadern utan att fosterförhållandet nämns över huvud taget. Det finns ju i och för sig en referens till församlingsboken där sonen som vanligt anges som fosterson och med moderns efternamn. Men det känns ju som att omnämnandet i konfirmationslängden, som ju inte fick konsekvenser för arvsföljden (faderskandidaten hade andra barn med sin fru) är en indikation på, att emedan det officiella familjeförhållandet, som ju hade juridiska implikationer, visserligen teg om faderskapet, så gjordes det inga större ansträngningar att dölja det egentliga förhållandet i övriga sammanhang. Nästa stopp för undersökningen blir att gå i barnavårdsnämndens arkiv för denna tid och se om det finns några dokument som omnämner omständigheterna kring att sonen blev intagen som fosterson.

2015-09-05, 19:53
Svar #19

Utloggad Marie Jeanette Karlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 198
  • Senast inloggad: 2022-08-13, 21:03
    • Visa profil
Hej, bara en tanke... Har du kollat bouppteckningen efter kandidaten, eller är det det du menar med: som ju inte fick konsekvenser för arvsföljden

2015-09-05, 20:33
Svar #20

C

Hej! Ja, det har jag faktiskt gjort. Den oäkte sonen är inte nämnd, men så var det ju också ett gemensamt testamente som kandidaten utformade tillsammans med sin fru. Min teori är att kandidatens fru ställde villkor för kandidaten, om han skulle ta in den oäkte sonen som fosterson - exempelvis att det inte skulle föreligga ett officiellt erkännande, då det hade inneburit att sonen hade ärvt. Frun ville nog att enbart hennes äkta barn med kandidaten skulle ärva de båda.

2016-03-07, 11:43
Svar #21

Utloggad Marianne Elfström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3704
  • Senast inloggad: 2024-02-26, 15:49
    • Visa profil
Hej!  
 
Att konfirmeras vid 18 års ålder - var inte det en ovanligt hög ålder?  
Det gäller en svårfångad man som enligt alla källor ska ha varit född 1835, men han finns inte med i fb.  
1853 konfirmerades han i samma församling som han sägs ha varit född - i Gbgs Garnisonsförsamling.
 
Mvh
Marianne

2016-03-07, 12:03
Svar #22

Utloggad Mats Sundqvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 216
  • Senast inloggad: 2016-03-07, 12:03
    • Visa profil
Marianne, jo det är det. Han är säkert född ca 1838. Ca 15 års ålder vid konfirmation.

2016-03-07, 16:06
Svar #23

Utloggad Kristina Gunnarsdotter

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6194
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 11:59
    • Visa profil
Ovanligt hög ålder ja, men inte unikt.

2016-03-07, 17:17
Svar #24

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5034
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 02:25
    • Visa profil
Ja, det var en ovanligt hög ålder men som Kristina säger inte unik. Jag forskar själv kring allmogens kristendomskunskaper i Skåne och Blekinge under 1700- och 1800-talet, och just bristande sådana var ofta anledning till att konfirmationen sköts fram. År 1841 omnämns exempelvis i Lunds domkapitels protokoll en nittonårig dräng som inte kunde alfabetet, två år tidigare finner man en artonårig piga som inte konfirmerats på grund av dåliga kristendomskunskaper, och 1741 omnämns en man som nekats av samma anledning - och han hade hunnit bli hela 33 år gammal...
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2016-03-07, 17:18
Svar #25

Utloggad Marianne Elfström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3704
  • Senast inloggad: 2024-02-26, 15:49
    • Visa profil
OK - tack för era svar!
 
Mvh
Marianne

2016-03-07, 19:19
Svar #26

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21877
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 23:08
    • Visa profil
Jag vill nog påstå att den vanligaste konfirmationsåldern vid 1800-talets mitt och en bra bit in på 1900-talet var 16 eller 17 år, åtminstone i Stockholm men förmodligen i alla större städer. Några 18-åringar och även en och annan ännu äldre hittar jag i varje konfirmandkull runt 1850 vid en snabb koll i Klara i Stockholm.
 
1853 Manliga, födelseår - antal  
1838 - 10  
1837 - 36
1836 - 18
1835 - 3
1831 - 1
 
1853 Kvinnliga, födelseår - antal
1838 - 8
1837 - 42
1836 - 13
1835 - 1
1833 - 1
Hälsar vänligen
Maud

2016-03-07, 19:55
Svar #27

Utloggad Kenneth Larsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1510
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 10:11
  • Kenneth Larsson
    • Visa profil
    • Ancestor
I en av Värmlands största socknar den här tiden - Sunne - såg det ut så här 1853:
 
Manliga, födelseår - antal
1838 - 53
1837 - 38
1836 - 12
1835 -  5
 
Kvinnliga, födelsår - antal
1838 - 39
1837 - 20
1836 - 10
1835 -  1
 
Ett år yngre än i Stockholm alltså.

2016-03-07, 22:10
Svar #28

Utloggad Marianne Elfström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3704
  • Senast inloggad: 2024-02-26, 15:49
    • Visa profil
Ett hjärtligt tack till era alla!
 
Då var det inte helt orimligt i alla fall. Bra att veta.
 
Mvh
Marianne

2016-04-02, 20:51
Svar #29

Utloggad Liz Rosales

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2016-04-10, 02:14
    • Visa profil
Vet nagon var kan finna register pa konfirmerade i Fjallsjo 1890-1895?  Har inte lyckats finna i kyrkbockerna.
Min gammel-farmor var fodd 1880, 19 Sept (u.a) i Junsele, dopt i Fjallsjo och bodde i Sunnansjo. I've read about young people being given their surname at the time of the confirmation so I'm trying to find it.  Har en suspect far, men soker bevis.

Selma Fredrika
, Mor: Stina Greta Persdotter (ibland Kristina Margareta) f. 1850.
1900 she appears as Selma Fredrika Bertlin and that's what it said in dads old papers too.
Help! (and thank you!)

2016-04-02, 21:26
Svar #30

Utloggad Arne Granquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1427
  • Senast inloggad: 2023-04-17, 19:54
    • Visa profil
Find her here
Fjällsjö DI:2 (1895-1913) Bild 80 / sid 2 (AID: v368666.b80.s2, NAD: SE/ÖLA/11047)

Arne

2016-04-03, 20:53
Svar #31

Utloggad Liz Rosales

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2016-04-10, 02:14
    • Visa profil

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna