ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Jungfruvittnen  (läst 996 gånger)

2008-02-15, 15:08
läst 996 gånger

Utloggad Birgitta Olsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 836
  • Senast inloggad: 2022-01-30, 19:15
    • Visa profil
En sak som slog mig när jag tittade i födelseböckerna för Kalmar var att i en notis stod ”Jungfruvittne:” inskrivet i notisen, något namn fanns inte ifyllt. Jag började då titta lite mer noggrant och såg att i alla notiser nämns en jungfru eller en piga som vittne/fadder. Jag antar då att även pigorna var ogifta flickor. Jag har nu den senaste tiden suttit och skrivit av massor av födelsenotiser och kan nog med säkerhet säga att det alltid nämns åtminstone en jungfru eller piga i alla notiser, men finns det någon förklaring till varför man ville ha en ogift flicka med bland vittnen/faddrar vid dop?
Mvh
Birgitta

2008-02-15, 23:08
Svar #1

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
I östra Värmland t.ex. är det vanligt med 2 gifta manliga vittnen, 2 gifta kvinnliga vittnen, 2 drängfaddrar och 2 pigfaddrar, tillsammans 8 faddrar. Och utan vidare belägg tycker jag nog att liknande förekommer både i Östergötland och Småland.

2008-02-16, 02:57
Svar #2

Utloggad Ingela Martenius

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1489
  • Senast inloggad: 2013-10-25, 18:20
    • Visa profil
I Västra Götaland (dvs. dåvarande Gbg&Bohus, Älvsborg, Skaraborg) samt i alla fall i norra Halland samt i hela Skåne var det brukligt med fyra faddrar: en gift kvinna, en gift man, en ogift kvinna och en ogift man.
Den gifta kvinnan brukar nämnas först och var därmed den som bar barnet till dopet (hon var ju i moderns ställe eftersom modern inte var med på dopet - faktiskt var ofta även fadern frånvarande, därav de gifta (men inte nödvändigtvis med varandra) personerna).
 
Faddrarna skulle stödja barnet i framtiden, och därför var de gifta ofta i föräldrarnas ålder så att barnet omedelbart hade någon som såg till dess intresse medan de ogifta var yngre och skulle alltså kunna finnas till hands längre än föräldrarna/deras generationsvänner räckte.
 
Ingela

2008-02-16, 12:55
Svar #3

Utloggad Tomas GH Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 617
  • Senast inloggad: 2023-11-14, 20:54
    • Visa profil
I Sexdrega socken, i södra Västergötland var det sex faddrar som gällde, varav en ogift man och en ogift kvinna. När det tillfälligt var en annan person som skrev in klockarens anteckningar i födelseboken, så noterade han enbart de fyra gifta personerna, trots att klockaren skrivit upp alla sex faddrarna.

2008-02-16, 14:14
Svar #4

Utloggad Allan Hansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 219
  • Senast inloggad: 2013-11-24, 12:21
    • Visa profil
I norra Bohuslän hade man fyra eller sex faddrar, i några fall bara två. Jag har inte sett annat än att männen nämns först bland vittnena. Ofta, men inte alltid, finns ogifta vittnen.
 
Men om det var meningen att faddrarna skulle stödja barnet vid behov, var det verkligen så det fungerade? Jag har stött på ett antal barnkullar som blivit föräldralösa, och i inget av fallen har faddrarna tagit hand om dessa föräldralösa barn. Fanns det äldra syskon, så kanske de hamnade hos dem, eller hos far- eller morföräldrar. Men lika gärna kunde de hamna som fosterbarn hos utomstående, och kanske byta fosterhem ofta.

2008-02-16, 18:29
Svar #5

Utloggad Åke Bjurström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 10:23
    • Visa profil
Tidigare har jag fått mothugg i en annan tråd då jag påstod att faddrarna hade ett ekonomisk ansvar om föräldrarna avled.
Nu är jag inte så säker på att jag hade rätt.
Jag har någonstans sett att faddrarna främst skulle se till att telningarna växte upp i en kristen anda och meddelades den rätta tron.
Det Allan anför är intressant.  
Har någon funnit motsatsen?
 
Mvh Åke
 
(Meddelandet ändrat av akeb den 16 februari, 2008)

2008-02-16, 19:06
Svar #6

Utloggad Ingela Martenius

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1489
  • Senast inloggad: 2013-10-25, 18:20
    • Visa profil
Med stödja menar jag INTE att faddrarna skulle ekonomiskt eller på annat sätt åta sig ett ansvar för barnet.  
Jag försökte använda ordet stödja just för att markera att det inte var fråga om några lagliga eller ens moraliska förpliktelser om föräldrarna var oförmögna att uppfostra barnet...
 
Faddrarna skulle ge fina gåvor vid dop, konfirmation och bröllop samt på olika sätt främja barnets intressen. Det kunde röra sig om en rekommendation när någon sökte inträde i ett skrå eller att hålla öronen öppna för när det blev ett jobb ledigt som kunde vara av intresse. Ungefär som när vi idag talar om mentorer, coacher och lämnar namn på referenser vi tror ska rekommendera oss när vi söker jobb (fast vi får ju inte fina högtidsgåvor numera ...).
Det kunde också vara fråga om att tipsa om en lämplig make/maka, och se till att det blev ett tillfälle för de möjliga tilltänkta att träffas. Detta var särskilt vanligt i lite högre sociala skikt: en biskopsfru såg till att hennes guddotter, en kyrkoherdedotter, kom på några veckors visit just när det var många tillställningar med lämpliga unga män närvarande.
 
Den gifta kvinnan brukar nämnas först bland kvinnorna; det förekommer dock att det är den ogifta kvinnan - nämligen om hon har mycket högre social rang. Och ja, det kunde förekomma två, tre eller upp till sexton faddrar (fler har jag faktiskt inte sett) - men fyra var vanligast i det tjugofemtal socknar jag varit inne i.
Sedan måste man också komma ihåg att vid barndop förr var det snabba puckar som gällde: ett barn döptes ju gärna samma dag det föddes om det bara var möjligt eller åtminstone inom en-två dagar - lagen satte gränsen vid sex dagar. Och kom då barnet vid en oväntad tidpunkt kunde det vara svårt att få tag på dem man förut vidtalat som blivande faddrar eller ens få till rätt antal.
 
Ingela

2008-02-16, 21:36
Svar #7

Utloggad Birgitta Olsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 836
  • Senast inloggad: 2022-01-30, 19:15
    • Visa profil
En hel del svar har jag fått och dem tackar jag för. Jag trodde nog mer på att man hade med en jungfru/piga som vittne eftersom det var vikigt att ha med en, så att säga ”orörd” flicka pga av religiösa eller skrockfull övertygelse. Modern fick ju inte gå i kyrkan innan hon var kyrktagen. Så var dock inte fallet.
 
Mvh
Birgitta

2008-02-16, 21:44
Svar #8

Utloggad Tomas GH Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 617
  • Senast inloggad: 2023-11-14, 20:54
    • Visa profil
I vissa socknar skrivs den kvinna först som bar barnet. Här är ett exempel från Marks härad i södra Västergötland, taget ut Torestorp C:1 1785-1833 s 31 och är från december 1795.

Bilden är från Arkiv Digital (AD Online).
 
Tomas GH

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna