ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Föräringar - gåvor till kyrkan  (läst 777 gånger)

2010-05-18, 15:32
läst 777 gånger

Utloggad Tomas Carlsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 26
  • Senast inloggad: 2022-07-30, 14:25
    • Visa profil
Forskar i Kemi landsförsamling omkring år 1700. I socknens räkenskapsböcker från den här tiden är det en post bland inkomsterna jag lagt märke till lite extra: föräringar. Det tycks vara penninggåvor till kyrkan på ofta rätt små belopp: 15-30 öre (antar jag), ibland flera daler (från rika människor). Dessa föräringar ges av väldigt många människor, även mycket fattiga människor, påfallande ofta kvinnor, men även män. Man verkar ge sin gåva en gång om året och gåvor strömmar in hela året men kanske allra mest på hösten (skördetid/tacksägelsetid?). Summan för föräringar är flera gånger större än andra kyrkans inkomster tillsammans: begravningspengar, bårklädespengar, böter för otidigt sänglag o.s.v.
Jag undrar om någon av er känner till något om bakgrunden till denna företeelse. Varför gav man? Var det ett sätt att tilldra sig Guds välsignelse? Eller handlade det om tacksägelsegåvor? Var det reglerat på något sätt uppifrån eller kom behovet och initiativet från folket självt? Var det lika vanligt i andra delar av riket som i denna församling? Och själva ordet föräring, användes det i andra delar av landet?

2014-04-07, 22:47
Svar #1

Utloggad Peter Sjögren

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 58
  • Senast inloggad: 2022-01-05, 08:20
    • Visa profil
    • www.stjarntand.se/slaekttrad/
Jag sitter just nu och går igenom Förähringarna i Gunnilbo socken i Västmanland och undrar vad det är för något, så ordet användes även där.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna