ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Frikyrkotillhörighet  (läst 820 gånger)

2001-12-02, 10:59
läst 820 gånger

Utloggad Lissela Carlson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 170
  • Senast inloggad: 2024-01-25, 20:21
    • Visa profil
Är det någon som vet om familjer som tillhörde frikyrkorna inte antecknades i de vanliga kyrkböckerna. Jag letar efter en person som skall ha fötts i Attmar, Medelpad 1866 men inte återfinns i födelseboken. Det finns anledning att tro att familjen tillhörde baptisterna. Kanske frikyrkoförsamlingarna också förde böcker över medlemmarna? Var finns i så fall de böckerna?
Tacksam för svar. Mvh Lissela

2001-12-02, 13:40
Svar #1

Utloggad Matts Sandström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 79
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Det vi i dagligt tal kallar frikyrkor har haft medlemsmatriklar, dock aldrig någon egen folkbokföring. Som en följd av dopsynen kunde dock barn normalt ej vara medlemmar. Även om barnet inte döptes enligt Svenska kyrkans ordning, antecknades det i församlingens födelse- och dopbok, dock med anteckning om att dop ej ägt rum.
 
Det måste alltså finnas en annan orsak till att Du inte hittat barnet i kyrkboken. Har Du även letat i husförhörslängden? Där brukade prästen anteckna att föräldrarna var baptister i den högra kolumnen.
 
Vänliga hälsningar Matts Sandström

2001-12-02, 22:05
Svar #2

Utloggad Lissela Carlson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 170
  • Senast inloggad: 2024-01-25, 20:21
    • Visa profil
Tack, Matts Sandström, för snabbt svar. Det är tydligen någon annan orsak till att jag inte hittar barnet i dopboken. Jag har letat ganska mycket, gått igenom flera år i födelseboken och även letat i husförhörslängden i Attmar och andra församlingar i Medelpad. Jag tror att familjen, som heter Blomqvist, har anknytning till järnbruken i Medelpad eftersom de jag hittat med det namnet verkar ha det. De är också baptister. Dvs i de familjer jag hittat står husfadern som baptist och barnen som ”icke döpta”. Jag hade en tanke att kanske familjen inte antecknades av svenska kyrkan om båda föräldrarna var baptister. Men nu förstår jag att jag måste söka mig andra vägar.  
Mvh Lissela

2011-08-16, 14:08
Svar #3

Utloggad Maini Langpohl

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 271
  • Senast inloggad: 2021-11-03, 10:55
    • Visa profil
Hej!
Min farmors morfars bror var gift med Anna Lisa Löfgren, f 1812, i Skåne, Skabersjö. Efter att mannen Carl Persson dog så gifte hon om sig med Nils Andersson från Gärdeslöv. De emigrerade till Amerika med sina barn. I utflyttningslängderna så kan jag se att Anna Lisa var mormon. Även en del av barnen. Hur vanligt var det att vara med i mormonkyrkan på den tiden?
Mvh
Maini

2011-08-16, 22:44
Svar #4

Utloggad Gunnar Holm

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 24
  • Senast inloggad: 2018-12-09, 22:24
    • Visa profil
Hej Maini!
Det var lite olika över landet hur tidigt mormonismen började verka, men i regel kan man säga att deras första framträdande på svensk mark tycks ha skett under första halvan av 1850-talet. Under drygt tio år nådde den oväntat stora framgångar på vissa platser (åtminstone i Västsverige, som jag framför allt intresserat mig för). I deras religiösa föreställningsvärld ingick att Kristus snart skulle återkomma till jorden, och detta skulle ske i Utah. Därför propagerade man ivrigt för att de omvända skulle emigrera dit för att finnas på plats på den stora dagen. Det innebar att även om antalet proselyter i en del socknar kunde räknas i flera hundratal, så var deras församlingar sällan särskilt stora. Dessutom förefaller det som om prästerna i allmänhet inte var särskilt medvetna om att de som emigrerade ibland var mormoner. Däremot kunde man agera ganska hårt mot dem som stannade kvar i landet.
 
Mormonismens största framgångar tycks ha skett före 1860-talets slut, därefter trängdes den undan till en ganska undanskymd tillvaro av den stora folkväckelsen, där kristendomsuppfattningen var betydligt mindre kontroversiell än inom mormonismen.

2011-08-17, 08:24
Svar #5

Utloggad Maini Langpohl

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 271
  • Senast inloggad: 2021-11-03, 10:55
    • Visa profil
Tack Gunnar! Intressant!
Mina släktingar utvandrade just till Utah 1862. En av döttrarna, Hanna, var gravid när de åkte över. Deras ledare hette Isaac Waschington Pierce. Hannas man, troligen Nils Berggren, försvann under resan och Hanna gifte sig med Isaac. Isaac tog hand om sonen, John Murdock Pierce. Hanna dog 1864 och Isaac gifte sig med hennes syster Elna och fick många barn. Han gifte sig också med en annan kvinna under tiden han var gift med Elna.  
Jag undrar så hur de lockades just till mormonerna.  
Mvh  
Maini

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna