ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Fanns det någon legitim anledning till att slippa husförhör?  (läst 495 gånger)

2004-12-14, 21:49
läst 495 gånger

Mikael Johansson

Då jag forskade för några år sen, så var kolumnerna för husförhör tomma hos de jag forskade på. Det var inte så att de nyligen flyttat in, utan kolumnerna var tomma i flera kyrkböcker, medans alla andra i samma kyrkoböcker hade noggrant ifyllda husförhör. Jag har för mej att det var nånstans i Närke i början av 1800-talet (jag har inte tillgång till uppgifterna). Personens efternamn var dock Johannis Seljat (låter osvenskt), och jag lyckades aldrig komma fram till var personen kom ifrån. Senare ändrade han namnet till Johan Lilja (han var smed om jag minns rätt).
 
Min fråga är, fanns det nån legitim orsak till att inte delta i husförhör? Det fanns inte heller några negativa omdömen inskrivna (något som prästerna var pigga på att skriva in).
 
Mvh
Mikael

2004-12-15, 10:21
Svar #1

Marianne Solli

Hei Mikael.
 
Det var ganske merkelig at flere rubrikker stod tomme. Selv har jeg sett at enkelte familiemedlemmer har blitt hoppet over og at det f.eks. har stått merknad blind och fattig eller fånig ved personen. Her må det imidlertid helt åpenbart ha vært andre årsaker.
Bare en tanke: Det kunne vel ikke være familien til den som foretok husforhøret, og at han visste så inderlig vel at de kunne sin katekismus? Jeg har nemlig en gang støtt på bare merknaden min hustru.
 
Hilsen Marianne

2004-12-15, 12:28
Svar #2

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Mikael, familjen du nämner ovan är nog familjen Silja, som är en smedsläkt och finns redovisad i Svenska Smedsläkter, band I.

2004-12-15, 18:32
Svar #3

Utloggad Christina Backman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 833
  • Senast inloggad: 2017-04-22, 18:01
    • Visa profil
Hörde man inte till Svenska Kyrkan förhördes man inte t ex såsom varande katolik.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna