ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Absolution  (läst 1258 gånger)

2009-01-10, 11:23
läst 1258 gånger

Utloggad Hans Petter Engh

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 969
  • Senast inloggad: 2023-11-22, 17:24
    • Visa profil
Kvinnor som födte oäkta barn ble vanligen ilagt en domm för sitt begagna legarsmål inklusiv en bot til kyrckan svarende til 32 specie.
 
I mitt tilfelle i Karlshamn i året 1790 betalte kvinnan, Anna Catharina Ekegren, sin bot til kyrckan den 16. augusti i 1790 och den 17. augusti ble hon fritagit för sin synd i kyrckan etter morgonbönn. Hon födte sin oekta dotter Maria Charlotta den 28. may i 1788 i Karlshamn.
 
Jag har inte(ikke) hittat legarsmålsdommen etter å ha sökt i alla herads- och kemnarsretter i Blekinge, Malmøhus, kronobergs len m.fl.. I sydöstra Sverige gjenstår å söke i Götaland- och Kalmar Län.
 
Jag har gjennomfört en större undersökning i Karlshamn för årene 1787-1790 och kartlagt alla kvinnor(ca. 60 kvinnor)
Min undersökning inkluderer oäkta födsler, legarsmålsdommer och absolveringar.
Av totalt 60 kvinnor er det kun 5 kvinnor inklusiv Anna Catharina Ekegren, som jag inte har hittatt legarsmålsdomm for.
Av kvinnorna var 2 anstellda, som pigor hos en kjøpmann Simon Rønberg i Karlshamn i Hus no. 32(Den ene ble anstelld etter at den andre sluttade)
En tredje kvinno var anstelld hos bagaren Jöns Winqvist och etter lönnskaläge, anstelld hos enkafru Wellzin. Bagarn Winqvist bodde i hus no. 340 etter 1784 och var mest sannsynlig den störste bagaren i Karlshamn. Enkefru Weltzin var bosatt i hus no.76.
Mye tyder på at den fjerde kvinnan var anstelld hos kjöpmannen Peter F. Duwell i hus no. 19.
Den femte kvinnan Anna Catharina Ekegren var anstelld hos öfverinspectören Pehr Borg vid Kronobränneriet(En stor bedrift med 30-40 anstellda)
 
Alle fem kvinnor var anstellde hos betydelssfulle personer i Karlshamn i 1787-1790. Mine spor tyder på at fyra av kvinnorna var bosatt i Karlshamn da brottet ble begått(begångit)
For två kvinnor, Anna Ericsdotter och Elna Olofsdotter har jag inte hittatt barnfödsel eller domm, men kun absolvering och sakøre til kyrckan i 1788 och 1789.
For de övriga 3 kvinnor, Kjerstin Gummesdotter och Maria Michelsdotter har jag hittatt barnfödsel och absolvering/sakøre, men inte domm.
 
Min frågo er hvorfor(varför) ble inte nevnte kvinnor ilagt domm?
Fikk de hjelp av sin arbetsgivare til å slippe domm mot kun å betala bot til kyrckan?
Var det kun oekta barnfödsel som ledet til absolvering?
(Två av kvinnorna födte inte sina barn i Karlshamn, sjelv om de var i tjenst der och ble absolverad der)
 
Anna Catharina Ekegren kan ha bodd utenfor Karlshamn da legarsmålet ble begångit? Hon födte sin dotter som nevnt den 28. may i 1788 i Karlshamn och i kommunionboken finnes hon den 16. september i 1787 som anstelld hos herr Borg.(Få dager etter legarsmålet)
 
Min undersökelse viser at av 60 kvinnor var det kun 5 kvinnor,som det ikke finnes domm for ifra Karlshamn eller utenfor. Av disse 5 har jag inte hittatt barnfödelse for 2.
 
Jag gjentar min frågo om absolvering kun vedrörte kvinnor som födte oekta barn?
 
Jag innviterar gjerne interesserade personer til å hjelpe mig med å sjekke(kolla) mer omkring mina 5 kvinnor.

2009-01-10, 13:24
Svar #1

Utloggad Hans Petter Engh

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 969
  • Senast inloggad: 2023-11-22, 17:24
    • Visa profil
Vedrørende mitt innlegg av idag. Det er synd at innlegget ikke blir stående med merket ny slik at det ikke blir lagt merke til idag?
Hvorfor? Gjör jag noe feil?

2009-01-10, 15:10
Svar #2

Utloggad Anna-Carin Betzén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1112
  • Senast inloggad: 2019-10-28, 20:07
    • Visa profil
    • www.btz.se
Ditt inlägg finns med på Nytt senaste dygn, Nytt senaste 3 dygn och Nytt senaste vecka precis som det ska (det sker automatiskt), så det fungerar precis som det brukar. Hoppas du får svar!

2009-01-11, 00:53
Svar #3

Kerstin Andersson

Bland mina anor har jag ett par, där både modern och fadern publice absolverades för att deras två månader gamla spädbarn dött i sängen hos dem under natten, blifvit förqvafd. De fick betala till kyrkan, men någon världslig dom har jag inte hittat. Samma anledning till absolution   återkommer då och då i denna absolutionslängd.Jag funderar på om det inte fanns plötslig spädbarnsdöd på den tiden också?
Hälsningar Kerstin

2009-01-11, 22:35
Svar #4

Utloggad Hans Petter Engh

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 969
  • Senast inloggad: 2023-11-22, 17:24
    • Visa profil
Hei Anna-Carin Betzen!
Jag tenkte ikke på nytt senaste dygn, men tok bare frem siden etter at jag hadde skrevet innlegget. Mitt fel och tak for hjelpen!
 
Til Kerstin Andersson!  Det er fint å få innspill som viser at absolvering ikke bare vedrörte oekta barnfödsler. Jag håper(hoppas) på flere innspill omkring flere absolveringstyper(årsaker).
 
Jag vil selv sjekke dödboken for kvinnene som jag inte har hittatt(funnet) barnfödsler for.  
 
Jag er interessert i om andre slektsforskere har amme(liknande) problem som jag med å hitta en värdslig legarsmålsdomm som jag?

2009-01-13, 11:06
Svar #5

Utloggad Hans Petter Engh

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 969
  • Senast inloggad: 2023-11-22, 17:24
    • Visa profil
Korrigering til mitt innlegg av 10. januari 2008:
 
Av 60 kvinnor, som födte oekta barn ble 30 absolverat och av de absolverade 30 kvinnor har jag hittatt dom for 25 kvinnor.
 
Av nevnte 60 kvinnor finnes ikke saköreslengder eller  absolveringslengder for 30 kvinnor.
 
Grunnen til at nevnte 30 kvinnor som fødte sine oekta barn ikke fremkommer i saköreslengder eller absloveringslengder må ha vært(varit) et relativt kort opphold i Karlshamn. Innflyttet etter legarsmål, født barn och utflyttet slik at absolveringen ble gjennomfört i annet sockn?  
 
Jag har sökt etter dødfødte barn, men ikke hittat(funnet) barn tilhörende Anna Ericsdotter och Elna Olofsdotter.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna