ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Vikingaanor?  (läst 2458 gånger)

2014-07-13, 14:14
läst 2458 gånger

Utloggad Patrick von Brömsen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1404
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 18:39
    • Visa profil
Finns det några släkter som anser sig komma ned till vikingatid?
 
Använder denna tidsgräns: http://www.ne.se/vikingatiden Alltså fram till år 1050.
 
Ätten Natt och Dag kommer ju inte dit (inte heller då Bielke)från adeln.
 
Bure respektive Månesköld (våra vikingaanor) vill ju dit och förbi, men finns det fler? Antingen fakta eller skröna/historier. Tänker då på svenska släkter. Kan bli knepigt med Svenska, jag vet.
 
Kungalängd utesluter jag här.
 
Vänligen Patrick
Vänligen Patrick : )

2014-07-13, 14:39
Svar #1

Utloggad Tommy Petersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1318
  • Senast inloggad: 2023-12-28, 18:52
    • Visa profil
Är du ute efter spekulativa släkter/möjliga skrönor som åtminstone har någon chans att stämma så kan du väl gå tillbaka till Rurik (som enligt sägner ska ha kommit från Sverige från början)...:
 
(Storfurste) Rurik (Rörik) av Novgorod (810 - 879)
 
(Storfurste) Ingvar (Igor) I Rurikovich av Kiev (877 - 945)
son of (Storfurste) Rurik (Rörik) av Novgorod
 
(Storfurste) Svjatoslav I Igorevich av Kiev (930 - 972)
son of (Storfurste) Ingvar (Igor) I Rurikovich av Kiev
 
(Storfurste) Vladimir I Svjatoslavitj av Kiev (956 - 1015)
son of (Storfurste) Svjatoslav I Igorevich av Kiev
 
(Storfurste) Yaroslav I the Wise Vladimirovich av Kiev (978 - 1054)
son of (Storfurste) Vladimir I Svjatoslavitj av Kiev
 
(Storfurste) Vsevolod I Jaroslavitj av Kiev (1030 - 1093)
son of (Storfurste) Yaroslav I the Wise Vladimirovich av Kiev
 
(Storfurste) Vladimir II Monomach av Kiev (1054 - 1125)
son of (Storfurste) Vsevolod I Jaroslavitj av Kiev
 
(Storfurste) Mstislav I Vladimirovitj av Kiev (1076 - 1132)
son of (Storfurste) Vladimir II Monomach av Kiev
 
(Prinsessa) Ingeborg (av Kiev) av Danmark (1099 - 1137)
daughter of (Storfurste) Mstislav I Vladimirovitj av Kiev
 
(Kung) Valdemar I den store av Danmark (Knutsson) (1131 - 1182)
son of (Prinsessa) Ingeborg (av Kiev) av Danmark
 
(Kung) Valdemar II av Danmark (Valdermarsson) (1170 - 1241)
son of (Kung) Valdemar I den store av Danmark (Knutsson)
 
(Hertig) Knut Valdemarsen (Skarholmsätten) (1206 - 1260)
son of (Kung) Valdemar II av Danmark (Valdermarsson)
 
Svantepolk Knutsson (Skarsholmsätten) (1230 - 1310)
son of (Hertig) Knut Valdemarsen (Skarholmsätten)
 
Ingeborg Svantepolksdotter (1250 - 1341)
daughter of Svantepolk Knutsson (Skarsholmsätten)
 
Knut Jonsson (Blå) (Lejonörn) (Aspenäsätten) (1270 - 1347)
son of Ingeborg Svantepolksdotter
 
Cecilia Knutsdotter (Aspenäsätten) (1288 - 1350)
daughter of Knut Jonsson (Blå) (Lejonörn) (Aspenäsätten)
 
Bo Bosson (Natt Och Dag) (1313 - 1391)
son of Cecilia Knutsdotter (Aspenäsätten)
 
Nils Bosson (Natt Och Dag) (1357 - 1433)
son of Bo Bosson (Natt Och Dag)

2014-07-13, 14:40
Svar #2

Utloggad Tommy Petersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1318
  • Senast inloggad: 2023-12-28, 18:52
    • Visa profil
Missade Kungalängd utesluter jag här (eller ändrade du det efter att jag läste inlägget)...

2014-07-13, 14:55
Svar #3

Utloggad Patrick von Brömsen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1404
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 18:39
    • Visa profil
Hej Tommy!
 
Det fanns där allt.
 
Tänkte att det kunde dyka upp något mer i Sverige. Man har ju inte anor överallt därav mitt bristande kunnande i frågan.
 
Både Bure och Månesköld har ju på senare tid missat att källorna inte håller.
 
Vänligen Patrick
 
(Meddelandet ändrat av patrick 2014-07-13 14:55)
Vänligen Patrick : )

2014-07-13, 21:00
Svar #4

Carl Szabad

I kungalängden kan man till att börja med sortera bort hälften av uppgifterna, nämligen när någon är född. Det finns i stort sett aldrig någon källa till det under den här äldre tiden, ens för kungar. Vad man kan konstatera är vilken tid de fanns belagda i källorna och därmed oftast också när de avled. Och hur troligt är det att Rurik (f ca 800 enl Wikipedia) får en son när han är 77 år gammal??
 
Jag förstår inte kommentaren om Bure. Vem har på senare tid missat att källorna inte håller. Källorna håller väl alltid. Det är snarare slutsatsen om vad som står i källorna som ibland inte håller. Och vad gäller Bure finns ju en färsk sammanställning här.

2014-07-13, 21:21
Svar #5

Utloggad Patrick von Brömsen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1404
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 18:39
    • Visa profil
Nja, det var nog inte riktigt så som du skriver som jag menade.
 
Jag syftade på de som drar spåret vidare än just det som du bland annat och Urban Sikeborg visat på. Alltså förbi källäget.
 
Vänligen Patrick
Vänligen Patrick : )

2014-07-14, 13:51
Svar #6

Utloggad Markus Holmquist

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 85
  • Senast inloggad: 2021-01-08, 23:55
    • Visa profil
En ingift släkting till mig har fått en släktutredning som någon/ra har gjort och där går släkten tillbaka till vikingatid. hur tillförlitliga källorna är vågar jag inte värdera men även i svunnen tid innan kyrkböcker blev obligatoriskt så har de lyckats följa en släktgren tillbaka till tidig medeltid/ vikingatid då de har bott på en kungsgård där det funnits gamla ägarlängder.  
 
För allmogesläkt är det väl i princip omöjligt att komma tillbaka till vikingatid, de är ju sällan nämnda i krönikor och andra källor.

2014-07-14, 13:56
Svar #7

Utloggad Markus Holmquist

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 85
  • Senast inloggad: 2021-01-08, 23:55
    • Visa profil
Tjuvkilssläkten heter släkten jag skrev om. http://gen.svenungsson.net/

2014-07-14, 17:36
Svar #8

Utloggad Urban Sikeborg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 653
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 00:33
    • Visa profil
Ett alldeles nyligt försök att härleda Bureätten tillbaka till åtminstone år 1100 - ett femtiotal år efter vikingatidens slut, enligt den vanliga indelningen - finns här: http://hernelind.wordpress.com/bureatten/. Johan Bure laborerade under åren med åtminstone fem olika konstellationer då det gäller de äldsta leden, men den här gången är det en nykomponerad version. Upphovsmannen har dock missat att han har satt personerna han tagit från Johan Bures anteckningar i fel generationsordning, så att den som i en skiss i släktboken står som den yngste ättlingen här står som stamfadern medan Johan Bures stamfader har blivit sonsons son till sin egen sonson. Dessutom har flera personer som inte nämns i släktboken lagts till för att fylla ut de besvärande kronologiska luckorna på ett mycket spekulativt sätt. Eftersom mitt namn nämns i inledningen vill jag markera att jag inte kan se att släktledningen på något sätt skulle vara historievetenskapligt hållbar. Rubriken på sidan, »Bureätten enligt Johan Bures släktbok», är dessutom missvisande, eftersom innehållet snarare motsägs av släktboken än stöds av den. Dessutom ändrade sig Johan Bure senare och komponerade ett förslag till en helt ny äldsta härstamning - och den återfinns också i släktboken! - den som efter Andreas Olavi Rhyzelius' utbroderingar omkring år 1740 kom att ingå i första bandet av Gabriel Anreps utgåva av Riddarhusstamtavlorna 1858 i stamtavlan för adliga ätten Bure, nr 126. Men jag antar att det inte dröjer länge innan denna nytolkning på nätet dyker upp i DISBYT.
 
(Parentetiskt tillagt: Jo, jag är kritisk till att DIS fortsätter att ta in medeltida eller förment medeltida personer i DISBYT, med tanke på hur fel det vanligen blir; se bara på de uppdiktade personerna i den sena Buregenealogin som fortfarande finns där i otaliga uppsättningar med påhittade födelseår och allt. Anders Bergs förslag för ett tiotal år sedan att sätta gränsen vid omkring 1500 tycker jag fortfarande är mycket bra.)
 
Hälsningar
 
Urban

2014-07-14, 18:03
Svar #9

Utloggad Patrick von Brömsen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1404
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 18:39
    • Visa profil
Tackar för ditt inlägg Urban.
 
Carl, nu såg jag vad jag skrivit, vilket du kommenterade. Det blev galet där! Självklart håller källorna. Det är ju dessa man vill ha!
Men även då som sagt skrönor/historier.
 
Tjuvkilssläkten borde jag ju nämnt med, barnen kommer in i den. Däremot har jag inte hunnit med att kontrollera det hela.  
 
Vänligen Patrick
Vänligen Patrick : )

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna