ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Sveriges äldsta oflyttade torp  (läst 1859 gånger)

2006-08-27, 17:58
läst 1859 gånger

Yvonne Olofsson

Hej.  
Idag har jag haft en härlig upplevelse! Har fått följa med mina grannar till deras torp som enl dem byggdes 1710 (om jag inte missuppfattat).
Det är kulturminnesmärkt och i ett mycket fint skick. Nån på Riksantikvariatet (chefen tror jag)
hade sagt detta är bara inte sant när de inventerade torpet. Kan detta torp vara sveriges äldsta oflyttade torp, eller har någon information om nåt' annat? Tilläggas skall att detta torp ligger SV Småland. Vill med hänsyn till ägarna inte ange exakt plats....

Mvh Yvonne

2006-10-15, 10:51
Svar #1

Inloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7203
  • Senast inloggad: 2024-04-20, 03:38
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Det borde ju finnas fler torp som är gamla!?
 
Vore intressant att veta vad som är det äldsta huset på en bondgård? Har för mig att det finns bevarade hus och härbren från 1500-talet eller åtminstone 1600-talen.
 
Här ett exempel på ett mycket gammalt härbre som dessutom är flyttat:
 
Från http://www2.hemsida.net/taxelson/dendro/obj/GRjutens.htm
 
Härbret från Färnäs, Mora (ca 1586)  
 
 
Härbre från Färnäs, Mora nu på Jutgården, Västansjö, Grangärde (april 2006)
 
 
 
Härbret flyttades till Jutens i början av 1990-talet från en gård i Färnäs, enligt minnesbild i området inte allt för långt från Nedre gatan/Långgärdsvägen.  
 
Väggarna är av rundtimmer, som vinterbarkats med ett verktyg som gör att det snarast ser hyvlat ut. Prov togs i april 2006 med tillväxtborr i fem väggtimmerstockar på vänstra sidan och ur två golvklovor (av samma stock). Virket visade sig delvis vara så tätvuxet, att vankanten inte kunde fastställas på mer än två prov. Samtliga kunde dock passas in mot den tillgängliga kronologin för Dalarna. De två prov som gick att mäta ända ut till vankant, dateras båda till 1585, en datering som inte motsäges av något av övriga prov. Härbret är således byggt ca 1586.  
Torbjörn Axelson, april 2006
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2006-10-15, 12:25
Svar #2

Utloggad Anders Ellerstrand

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1509
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 11:18
    • Visa profil
    • ellerstrand.se
Soldattorpet i Grevbäck har haft soldater sedan åtminstone 1687, enligt den här fina sidan om Soldater i Hjo kommun + Fröjered+Kyrkefalla.
 
 

2006-10-15, 20:07
Svar #3

Inloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7203
  • Senast inloggad: 2024-04-20, 03:38
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Anders, jag har kollat lite snabbt på sidan, men finner inte riktigt var det står. Vad jag egentligen undrar är om det verkligen är samma byggnad som stått där i alla år? Det kan ju vara rivet och nybyggt flera gånger väl?
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2006-10-15, 20:43
Svar #4

Utloggad Anders Ellerstrand

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1509
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 11:18
    • Visa profil
    • ellerstrand.se
Ja visst, Stefan. Det kan säkert vara så...
 
På sidan hittade jag tidigaste soldaten på torp 800 vara Olof Olofsson, 1687.
 
Jag har besökt torpet, eftersom min mm fm mf var soldat där. Jag fick uppfattningen vid visningen att det var samma stuga som legat på samma plats hela tiden. Men jag kan ha missuppfattat det. Det är ju fullt möjligt, kanske troligt, att den byggts om eller ny flera gånger.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna