ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Statistik  (läst 885 gånger)

2002-01-14, 15:37
läst 885 gånger

Rune Ek

Jag tar mig friheten att öppna en ny rubrik då rubriken statistik och rekord inom släktforskningen kanske är aningen vid.
 
Bästa släktforskare, i den trakten där jag har min släkt, centrala Västergötland, har jag för tiden före 1800 funnit en social grupp där kvinnorna med otäck precision alltid gifte sig på sitt nittonde år, och om inte så inte före sitt artonde och inte efter sitt tjugoförsta. Gruppen jag talar om är de bönder som var något rikare än andra bönder, en stor grupp på kanske halva bondeståndet, ofta självägande eller brukare av stora gårdslotter.
 
Finns det någon som gjort en liknande notering om denna samhällsklass?

2002-07-12, 14:51
Svar #1

Stefan L

Hej Rune
Du kanske har glömt bort detta inlägg nu eftersom ingen har svarat dig.  
Ett tips!!!
 
Statistikt årsboks föregångare.
 
Sveriges Officiella Statistik kom ut innan 1910 i flera band som Befolkning, Fabriker&Manufakturer, Fångvården, Boskap&Jordbruk och Järnvägsstatistik.  
I delen befolkning står det i vliken ålder som kvinnorna fick barn eller när de gifte sig. Du kan även gå in på Demografiska databasen som lanseras av Umeå Universitet. Där kan du finna Tabellverkets uppgifter och du klickar på www.ddb.umu.se och sedan på Tabellverket. Det finns också en länk härifrån på hemsidan om du går antingen på Kamerala källor eller Kyrkböcker på internet.
Lycka till
Stefan Lundgren

2004-12-04, 12:56
Svar #2

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7201
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 19:03
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Anbytarvärden Peter! Jag håller med Rune Ek om att statistik och rekord inom släktforskningen var en vid rubrik, men statistik som rubrik på denna diskussion var väl inte heller så bra.  
Förslag: Byt rubriken till Giftasålder (eller något liknande)!
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2004-12-04, 20:56
Svar #3

Utloggad Jan-Christer Strahlert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1111
  • Senast inloggad: 2015-01-12, 17:43
    • Visa profil
    • hem.bredband.net/strjan/
Jaha
En massa nya rekord?
Måste vi ha så många rubriker?
Jag har fyrlingar på 1700-talets början, vilken rubrik, utan att detta kommer bort?
Jan-Christer

2004-12-05, 00:03
Svar #4

Ingrid Wikberg

Släktforskning??

2004-12-05, 00:24
Svar #5

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7201
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 19:03
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Vad menar du Ingrid?
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna